سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد:

5 میلیون یمنی یک گام با قحطی فاصله دارند

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد هشدار داد که در سال 2021، دست‌کم پنج میلیون نفر از مردم یمن تنها یک گام تا قحطی فاصله خواهند داشت.
کد خبر: ۱۲۹۴۵۰۳

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) روز گذشته (یکشنبه) هشدار داد که دست‌کم پنج میلیون نفر از مردم یمن «احتمالاً با یک قدم فاصله از قحطی در سال آینده به سرخواهند برد».

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی چین (شینهوا)، این نهاد از سازمان ملل در بیانیه‌ای کوتاه که بر روی حساب رسمی توییتری خود قرار داده بود، هشدار داد که بیش از نیمی از جمعیت یمن احتمالاً در سال ۲۰۲۱ بیش از پیش با معضل قحطی و گرسنگی مواجه خواهند بود.

طبق این گزارش، برآوردهای فائو حاکی از آن است که حدود ۵۰ هزار نفر از مردم یمن احتمالا در سال ۲۰۲۱ در شرایط شبیه به قحطی به سرخواهد برد.

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل در ادامه پس از اشاره به فاجعه انسانی پیش رو در یمن تأکید کرد که به منظور نجات این کشور جنگ زده به حمایت فوری جامعه بین‌الملل نیاز است.

پیش از بیانیه هشدارآمیز فائو، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز اواخر آبان ماه سال جاری، هشدار داد که یمن با بدترین بحران گرسنگی که جهان طی چند دهه گذشته شاهد آن بوده،‌ مواجه است.

وی در این خصوص توضیح داد: «یمن با خطر بدترین بحران گرسنگی که جهان طی چند دهه گذشته شاهد آن بوده، مواجه است».

دبیر کل سازمان ملل تشدید بحران یمن را به واسطه کاهش شدید کمک‌ها و شکست در حمایت خارجی از اقتصاد این کشور غرب آسیا توصیف کرد.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله و رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در صفحه توییتر خود از بی توجهی سازمان ملل به ادامه محاصره یمن انتقاد کرد و گفت: «نادیده گرفتن محاصره یمن توسط سازمان ملل، امری غیرقابل درک است آنهم در زمانی که محاصره، جنبه دیگری از حمله است. هر رویکردی که توقف حملات و لغو محاصره را با یکدیگر در نظر نگیرد محکوم به شکست است».

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت، اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد. این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

مقامات سعودی تاکنون چندین بار از تصمیم برای ایجاد آتش‌بس در یمن خبر داده‌اند؛ اما هیچ گاه از شدت حملات خود به یمن نکاسته و اقدامی برای کاهش یا رفع محاصره همه جانبه آن نکردند و در مواردی با بهره‌برداری از تاکتیک آتش‌بس بر حملات خود افزوده‌اند.

این در حالی است که حضور نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مرز شمال یمن با عربستان برای مقابله با تجاوز نیروهای ارتش عربستان سعودی و مزدوران آن است که تقریبا به شکل روزانه مناطق غیرنظامی در این نوار مرزی را هدف گرفته و از آغاز تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن، صدها شهروند یمنی فقط در این منطقه کشته و زخمی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها