رئیس ائتلاف الفتح عراق تظاهرات یکسال اخیر در این کشور موسوم به "تظاهرات اکتبر" را "فتنه" توصیف کرد و گفت که حزب بعث بستر ساز آن بود.
کد خبر: ۱۲۹۴۱۸۰

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از ایرنا، پایگاه عراقی شفق‌نیوز نوشت هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح عراق در سخنرانی خود در کنفرانس سازمان بدر گفت: این حزب بعث بود که زمینه مناسب را برای القاعده و برای میادین تحصن و گروه تروریستی داعش ایجاد کرد و همچنین بسترسازی حوادث اکتبر شد و من از آن به فتنه اکتبر یاد می کنم.


وی افزود: حزب بعث دشمن نخست تهدید کننده فرایند سیاسی بوده و هست و خواهد بود.
اعتراض های اجتماعی از اول اکتبر ۲۰۱۹ نهم (مهر ۱۳۹۸) در عراق با محوریت اعتراض به فساد و مشکلات اقتصادی در بغداد آغاز شد و تا آخر فوریه ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) ادامه یافت.


در شکل گیری این اعتراضات، افزون بر دلایل داخلی، تحریکات خارجی نیز نقش داشت و برخی احزاب سیاسی نیز در راستای بهره برداری سیاسی با آن همراه شدند.


این اعتراضات خشونت های بسیاری به دنبال داشت و صدها نفر کشته و هزاران نفر زخمی برجای گذاشت.
اعتراضات اجتماعی در نهایت با اعلام «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر وقت به استعفا و تشکیل دولت «مصطفی الکاظمی» به آرامش کشیده شد.


فراخوان گسترده برای از سرگیری اعتراضات در ۲۵ اکتبر تنها به چند روز منحصر شد و اعتراضات فروکش کرد و در نتیجه شکست این فراخوان ها اغلب گروه های مرتبط با اعتراضات، اقدام به برچیدن خیمه های تحصن یکساله در میدان التحریر در مرکز بغداد کردند، امری که به دولت عراق اجازه داد تا با برداشتن دیوارهای سیمانی، تمامی خیابان های ورودی به این میدان را بازگشایی کند.


گفته می شود که آمریکا و برخی کشورهای عربی مانند امارات و سعودی ها به علاوه رژیم صهیونیستی از این اعتراضات و تحریک عمومی مردم عراق نقش داشته اند و از طریق فضای مجازی از آن حمایت کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها