در طول سال‌های گذشته بارها شاهد بودیم که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه ادعاهای بلندپروازانه‌ای را درخصوص تمامیت‌ارضی ایران مطرح کرده است.
کد خبر: ۱۲۹۳۸۸۰

سیاست‌های غلطی او که او در این زمینه تا‌کنون از خود نشان داده درنهایت به ضرر او تمام خواهد شد.

این‌گونه سخنان زمینه را برای تنش‌آفرینی و تفرقه‌افکنی و طرح موضوعات قوم‌گرایانه فراهم می‌کند.

اردوغان در طول این مدت باید متوجه این مساله شده باشد که دوران عثمانیسم و طرح موضوعاتی مرتبط با امپراتوری عثمانی در زباله‌دان تاریخ دفن شده است و الان زمان همکاری و همگرایی میان کشورها، دولت‌ها و ملت‌ها‌ست.

همچنین سیاستگذاران ترکیه باید متوجه باشند که به اصول و روابط دیپماتیک و حقوق بین‌الملل و مرزهای جغرافیایی احترام بگذارند.

نگاه اشتباهی که اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه طی این سال‌ها داشته، نشان می‌دهد او نسبت به مسائل مرتبط بر حسن‌همجواری میان کشورها توجه کافی نشان نداده است.

این نوع نگاه غلط حتی در شعری که از سوی او در جریان رژه پیروزی ارتش جمهوری آذربایجان در باکو به‌طور آشکار خوانده شد خود را نشان می‌دهد.

براساس شعر قرائت شده، شاعر در غم از دست دادن قسمت‌هایی از مام‌وطن که در آن سوی ارس قرار دارد، نالان است.

این مناطق بخش‌هایی از سرزمین‌هایی است که به‌واسطه جنگ‌های میان ایران و روس و انعقاد قرارداد ترکمانچای از ایران جدا شده‌اند.

اگر او به‌واسطه همین کم‌دقتی، این شعر را در روز استقلال جمهوری آذربایجان قرائت می‌کرد این مساله ممکن بود از سوی کسانی که مدعی بازگشت آن مناطق به ایران هستند به طرح چنین ادعاهایی بپردازند.

وقتی اردوغان به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی یک حکومت این‌گونه ناشیانه و بدون رعایت اصول دیپلماسی، این ادعاها را مطرح می‌کند ممکن است عده‌ای دیگر با طرح دعاوی ارضی مباحث دیگری را عنوان کنند.

این در حالی است که سیاست جمهوری اسلامی ایران، همکاری با کشورهای دیگر به‌ویژه دولت‌های مسلمان و همسایه مثل جمهوری آذربایجان و ترکیه است.

ما با این کشورها براساس همکاری و همگرایی و اصول مرتبط با روابط دیپماتیک رفتار می‌کنیم و با آنها تعامل داریم بنابراین باید توجه داشت این اظهارات اختلاف‌برانگیز و فتنه‌افکنانه اردوغان حاکی از بلند‌پروازی‌ ها و نگاه‌های ملی‌گرایانه و قوم‌گرایانه او دارد و او با این سخنان پا را از گلیم خود درازتر کرده و به همین خاطر، سخنان او را محکوم می‌کنیم.

سید محمدرضا میرتاج الدینی - نماینده تبریز / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها