وزیر خارجه ایران ضمن اشاره به تمایل دولت جدید آمریکا برای بازگشت به برجام گفت: برای بازگشت به برجام برخی مسائل از جمله مسائل موشکی ایران قابل بحث نیست زیرا در زمان مذاکرات برجام این مسایل مطرح شده است و فعلا قابل طرح نیست.
وزیر خارجه ایران ضمن اشاره به تمایل دولت جدید آمریکا برای بازگشت به برجام گفت: برای بازگشت به برجام برخی مسائل از جمله مسائل موشکی ایران قابل بحث نیست زیرا در زمان مذاکرات برجام این مسایل مطرح شده است و فعلا قابل طرح نیست.
کد خبر: ۱۲۹۳۴۰۹

به گزارش جام‌جم آنلاینبه نقل از خبرگزاری تسنیم، «محمد جواد ظریف» به تازگی با حضور در برنامه اینترنتی "عصر حیرت" در گفت وگو با موسسه فرهنگی آرمان مدیا که از کانال یوتیوپی آن پخش شد،‌ اظهار داشت: در فصل هفتم منشور ملل آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که ایران را به عنوان نقض و تهدید کننده صلح و متجاوز معرفی کنند تا بتوانند اقدامات تنبیهی را علیه ایران عملیاتی کنند.

 

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی سه بار تلاش کرد ایران را به عنوان تهدید صلح و امنیت بین‌المللی معرفی و در قالب فصل هفتم منشور ملل قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تصویب کند اما موفق نشد، تاکید کرد: آمریکایی‌ها تاکنون نتوانسته‌اند ایران را در شورای امنیت سازمان ملل محکوم کنند و یا قطع نامه هایی را علیه ایران در این شورا به تصویب برسانند.

ظریف اظهار داشت: در دوره اول برجام اجماع امنیتی جهانی علیه ایران شکست خورد و علت اصلی نگرانی صهیونیست ها و آمریکایی ها در برجام از بین رفتن این اجماع جهانی بود، زیرا آنها برای امنیت سازی ایران تلاش زیادی انجام داده بودند ولی موفق نشده بوند.

وی گفت: علت نگرانی صهیونیست ها و آمریکایی ها از امضای برجام این بود که برجام تهدید امنیتی ایران را از بین برد و شش قطعنامه شورای امنیت نیز بدون اینکه علیه ایران اجرا شود از بین رفت.

وزیر امور خارجه ایران افزود: برجام یک توافق حقوقی بین شش کشور که اختیار از شورای امنیت داشتند، بود و 104 صفحه سند برجام آنقدر قوی تدوین شده بود که چهار سال ترامپ نتوانست ایران را در سازمان ملل و یا شورای امنیت محکوم کند.

ظریف گفت: برداشت اکثر متخصصین از برجام این بود که برجام یک دستاورد بزرگی برای ایران است زیرا آمریکا و اسرائیل همواره به دنبال ظرفیت سازی امنیتی ایران بودند و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره تلاش می کردند که ایران را به عنوان یک تهدید امنیتی معرفی کنند و این تلاش نیز با  گروگانگیری شروع شد و در آن زمان یک قطعنامه‌ای ذیل فصل هفتم منشور ملل به شورای امنیت بردند اما شوروی مانع آن شد.

به گفته وی، مرحله دوم در جنگ ایران و عراق بود که آمریکایی‌ها به دنبال تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای امنیت بودند که در آن زمان که در سال 66 با طراحی هایی که انجام شد از این موضوع نیز ممانعت به عمل آمد.

وزیر امور خارجه ایران افزود: آمریکایی ها در سال 83 و در سال 2004 میلادی، قبل از توافق پاریس باز هم خیز برداشتند که موضوع هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ببرد اما در این مورد نیز آمریکاییان نتوانستند موفقیتی به دست آورند.

ظریف گفت: مقام معظم رهبری نسبت به عملکرد آمریکایی‌ها بدبین هستند و کسی هم تردید ندارد و همه معتقدند آمریکایی ها روی حرف خود نمی ایستند و زیاده خواهی نگرش آمریکایی‌هاست.

وزیر امور خارجه ایران افزود: ایران به تمام تعهدات خود در برجام متعهد مانده است و تاکنون کسی نگفته است که ایران از برجام خارج شده است و دوستانی که مخالف برجام بودند، بدانند مذاکرات مسقط قبل از دولت روحانی شروع شده بود.

وی اظهار داشت: در مسقط فاصله مذاکرات اول و دوم بیش از یکسال طول کشید و دوستان کاری کردند که مذاکرات دو طرف بسیار طولانی شود.

ظریف با اشاره به انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا گفت: اینکه آقای بایدن هم می خواهد چه کند باید منتظر بمانیم زیرا افراد آقای بایدن می دانند باید به بر جام برگردند.

به گفته ظریف، آمریکا از برجام خارج شد و هم اکنون عضو برجام نیست و تاکنون نیز نتوانسته در باز گرداندن قطعنامه ها علیه ایران استفاده کند، لذا آمریکا حضور خود را در برجام متوقف کرد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: اما آمریکا عضو سازمان ملل متحد است و به استناد اصل 25 منشور ملل نباید مانع اجرای برجام شود.

وی بیان کرد: آمریکا موظف به بازگشت به برجام است و اینکه آمریکا عضو برجام شود باید تلاش کند که شرایط عضویت را در برجام به دست آورد، ضمن اینکه افراد دولت بایدن هم می‌دانند که برای بازگشت به برجام برخی مسائل از جمله مسائل موشکی ایران قابل بحث نیست زیرا در زمان مذاکرات برجام این مسایل مطرح شده است و فعلا قابل طرح نیست.

ظریف اظهار داشت: آنها به دنبال ارفاق بیشتر به ایران نیستند بلکه به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند ما را در خصوص مسائل دفاعی محدود کنند سال گذشته آمریکا، فرانسه و انگلیس 67 میلیارد دلار به عربستان سلاح فروختند و یا 22 میلیارد دلار از جمله هواپیماهای اف 35 به امارات متحده عربی فروخته شده است.

وی افزود: آنها در سیاست‌های منطقه‌ای خود بدهکار مردم ایران هستند ضمن اینکه در خصوص زمانبندی برجام تا روز آخر کلمه به کلمه با یکدیگر مذاکره کرده‌ایم تا پس از تکمیل مذاکرات برجام به امضا رسیده است، ضمن اینکه ما پذیرفتیم که مثلاً پنج سال برخی از محدودیت ها را حفظ کنیم که آن هم در حال حاضر به پایان رسیده است.

وزیرامور خارجه ایران تاکید کرد: ما آمادگی داریم که آمریکا به برجام  برگردد اما آمریکا باید با اجرای تعهدات خود امتیاز باز گشت به برجام رابه دست آورد.

ظریف اظها رداشت: ما به آینده بدبین نیستیم، آمریکا در فشار حداکثری به مردم ایران بسیار اجحاف کرده است ولی نتوانسته کاری انجام دهد و آمریکا در این مساله بازنده است اما ما هم برنده نیستیم چون مردم تحت فشار بودند و این بازی می‌تواند به یک بازی برد - برد تبدیل شود.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: برجام باعث قدرت ما شد و نباید فراموش کنیم که برخی از کشورها منتقد سیاست های آمریکا هستند اما بدون ایجاد تنش به پیشرفت نیز می رسند.

به گفته وی، به عنوان مثال هم اکنون فرانسه، مالزی، ترکیه و آلمان مخالف سیاست های آمریکا هستند، اما با آمریکا نیز تنش ندارند و در برابر آمریکا استقلال نسبی خود را حفظ کرده‌اند.

ظریف خاطر نشان کرد: من به همراه دوستان در حال آماده‌سازی کتابی هستیم به نام" نظام بین‌الملل در جهان پسا برجام" و این را نباید فراموش کنیم که ما معتقدیم در دنیا اتفاقی در حال شکل گیری است و مرکز قدرت دنیا از اروپا و آمریکا به این سمت در حال تغییر است و آمریکایی ها به دنبال این هستند در برابر این اقدام مقاومت کنند.

وی بیان کرد: دوم اینکه منابع قدرت در جهان متعدد شده‌اند و در حال حاضر منابع دیگر قدرت نظامی، اقتصادی نیست بلکه تسخیر قلب ها و الهام‌بخشی است که می‌تواند به شما توان رقابت در جهان را بدهد و ایران با خود باوری به دنبال این مساله مهم جهانی است.

وی گفت: تعامل با کشورهای دنیا یکی از سیاست‌های دیپلماسی ما است و در این راستا برای توسعه روابط بین ایران با کشورهای روسیه و چین اقدامات مهمی انجام شده به طوری که در طول 7 سال گذشته 30 سفر به روسیه انجام داده‌ام و تعداد سفرهای من به چین نیز قابل توجه بوده است و در همه این سفرها بحث اقتصادی در کنار بحث سیاسی مطرح شده است.

ظریف با اشاره به عدم رسمیت شناختن اسرائیل نیز گفت: در چارچوب روابط بین‌المللی برای من قابل تصور نیست که در شرایطی ما اسرائیل را به رسمیت بشناسیم، هرچند که در سال 1948 اسرائیل عضو سازمان ملل شد اما در آن زمان نیز ایران با عضویت اسرائیل در سازمان ملل مخالف بود و این موضعی که ما در برابر اسرائیل داریم یک موضع منفرد در برابر رژیم صهیونیستی است.

وی گفت: با سیاست هایی که رژیم صهیونیستی در پیش گرفته این رژیم به طرف اضمحلال پیش می رود و ما نیز اسرائیل را به رسمیت نخواهیم شناخت، اما اگر فلسطینیان بخواهند با اسرائیل به توافق برسند مشکلی نداریم.

به گفته وی، ما به عنوان کشوری که آرمان‌های فلسطین را می شناسیم تحلیل ما این است که این کار رژیم صهیونیستی به نهایت نمی رسد چون ماهیت تجاوزگری اسرائیل یک واقعیت انکار ناپذیری است که از ابتدا وجود داشته است.

ظریف گفت: تنها راه حل فلسطین راه ‌حل دموکراتیک است که شبیه آن در آفریقای جنوبی اتفاق افتاد به طوری که نژادپرستان می‌گفتند که با قدرت اکثریت سیاه‌پوستان اقلیت سفیدپوستان از بین خواهند رفت در حالی که چنین اتفاقی در آفریقای جنوبی نیفتاد و هم اکنون نیز سفیدپوستان در این کشور قدرت اقتصادی بیشتری در اختیار دارند.

وزیر امور خارجه ایران بیان کرد: به عنوان یک دیپلمات تاکید می کنم که باید کنوانسیون های حقوقی در مسائل بین‌المللی رعایت شود و نباید کشورها از این مسئله سوء استفاده کنند در حالی که آمریکا بر خلاف تعهدات بین‌المللی از سال 1332 برخلاف این تعهدات عمل کرد و پس پیروزی انقلاب اسلامی سفارت آمریکا مرکز جاسوسی شد.

ظریف تاکید کرد: با بیش از 45 سال فعالیت دیپلماسی تاکید می‌کنم بدون رضایت مردم امکان پیگیری روابط خارجی وجود ندارد و ما مشروعیت خود را نه از سلاح و یا قدرت نظامی و یا قدرت خارجی می گیریم بلکه مبنای مشروعیت جمهوری اسلامی ایران از مردم است.

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: تنها ابزار قدرت ما در جهان مردم ایران هستند و رعایت حقوق بشر برای جمهوری اسلامی ایران یک نظام اخلاقی و یا دینی نیست، بلکه یک نظام حیاتی است و این نیز بر خلاف دین و اخلاق نیست.

ظریف در پایان تصریح کرد: ما به عنوان یک دولتمرد باید در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم و باید بدانیم که بدون مردم ما هیچ هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها