گفت و گو با عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا؛

حضور 3 گروه مستعد در پروژه ساخت واکسن / کرونا تا 4 سال دیگر هست

همه چیز به واکسن کرونا خلاصه شده است و این روزها همه حرف از واکسن می زنند آن هم در شرایطی که از روز سه شنبه واکسیناسیون همگانی در بریتانیا آغاز شده است. همزمان اخباری هم در رابطه با آزمایش انسانی واکسن کرونای ایرانی به گوش می رسد.
کد خبر: ۱۲۹۳۰۲۷

به گزارش جام جم آنلاین ، برخی از اعضای کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا از جمله مینو محرز پیش از این خبر داده بودند که واکسن ایرانی کرونا تا بهار 400 به بازار عرضه می شود.

دکتر محمدرضا صالحی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در رابطه با شرایط کنونی واکسن کرونا به جام جم آنلاین گفت: مرحله آزمایش انسانی واکسن کرونا هنوز آغاز نشده است و احتمالا از هفته جاری آغاز می شود.

دکتر صالحی عنوان کرد: این واکسن کرونا 100 درصد ساخت خود ایران است و تا جایی که من می دانم سه گروه متفاوت علمی – دانشگاهی روی واکسن های مختلف در ایران تمرکز کرده اند. هر کدام از این گروه ها از یک روش متفاوت برای ساخت این واکسن استفاده می کنند. این سه گروه از افراد به شدت مستعد و علمی بدون گرایش های باندی تشکیل شده است. این افراد واقعا در حال کار کردن بر روی ساخت واکسن کرونا هستند. این واکسن زیرساخت خوبی برای واکسیناسیون در ایران در حال شکل گرفتن است.

اینکه چقدر در ساخت واکسن موفق می شویم یک بحث مهم است. اما واضح است اینکه چنین زیرساخت ها و دانشی در ایران وجود دارد جای شکر دارد.

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در رابطه با مدت ایمنی ایجاد شده در بدن پس از تزریق واکسن کرونا و لزوم تزریق دوباره در طول یک سال بیان داشت: با توجه به ساختاری که کروناویروس ها و سیستم آنتی ژنیکی که آنها دارند و البته واکنش سیستم ایمنی ما به این ویروس باید بگویم ایمنی چندان پایداری از طریق واکسن مقابل این بیماری ایجاد نمی شود. در واقع نیاز به «ریدوز» واکسن وجود دارد. اینکه تزریق دوم باید چه زمانی صورت بگیرد هنوز مشخص نیست. دانش مربوط به آن تازه است و اظهارنظر جدی در رابطه با این واکسن نیاز به زمان دارد. من پیش بینی می کنم واکسن کرونا نیاز به ریدوز کوتاه مدت دارد.

وی در رابطه با وضعیت کنونی پاندمی کرونا در کشور گفت: سیستم بهداشتی ما باید خیلی فعال تر از این وارد میدان شود. سیستم درمانی در بیمارستان ها زیر دست و پای بیماران بدحال در حال له شدن است.

صالحی تاکید کرد: به نظر من سیستم بهداشتی ما در پیدا کردن افراد ناقل و ایزوله کردن آنها در ساماندهی مجامع عمومی اعم از بازارهای مسقف ، تجمعات مختلف و پیگیری های مختلف در حوزه شهری و به خصوص حمل و نقل شهری به شدت ضعیف عمل کرده و به همین دلیل انتقاد جدی به معاونت بهداشتی وزارت بهداشت وارد است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی یادآور شد: اپیدمیولوژیست ها حاکی از آن است اگر پروژه های مربوط به واکسیناسیون همگانی موفق باشد دو تا چهار سال دیگر درگیر این بیماری خواهیم بود. اما اگر پروژه واکسیسناسیون موفق نباشد نزدیک به یک دهه با این بیماری درگیری خواهیم داشت. اگر واکسن موفق نشود کار بسیار سخت است.

دکتر صالحی در پایان گفت: مردم ما باید توجه کنند که شرایط فعلی به گونه ای است که بسیاری از افراد عزیزان خود را از دست داده اند و ممکن است کسانی که در کنار ما هستند کاندیدای از بین رفتن باشند. اگر در رعایت پروتکل ها و دستورنامه ها دقت نکنیم ممکن است چند روز دیگر بابت این مسئله بسیار تاسف بخوریم.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها