دانشمندان هلندی با کمک هوش مصنوعی موفق شدند بخشی از بینایی را به میمون‌ های نابینا بازگردانند.
کد خبر: ۱۲۹۲۹۸۴

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، تصور عمومی بر این است نابینایی یک بیماری صعب العلاج بوده و فرد باید تا پایان عمر خود با آن کنار بیاید.

برآورد می‌شود ۲۸۵ میلیون نفر در جهان از نقص بینایی رنج می‌برند که از این میان ۳۹ میلیون نفر نابینای مطلق و ۲۴۶ میلیون نفر بینایی بسیار ضعیفی دارند (کم بینا هستند). با این حال، تحقیقات جدید دانشمندان امید‌ها برای بینایی مجدد این افراد را زنده کرد.

دانشمندان هلندی در محیط آزمایشگاهی و بر روی میمون‌ها اقدام به قرار دادن یک ایمپلنت در مغز کردند که می‌تواند بدون استفاده از چشم امکان شکل گیری اجسام و تصاویر در ذهن آن‌ها را میسر کند.

محققان برای این امر از یک ایده که دهه‌ها پیش مطرح شده بود، استفاده کردند. آن‌ها از شبیه سازی الکتریکی مغز که شبیه پیکسل‌ها در صفحه نمایشگر رایانه است برای بازگرداندن بینایی به نابینایان استفاده کردند.

پیتر رولفسما، مسئول این تحقیقات در این رابطه گفت: ما موفق شدیم با قرار دادن یک ایمپلنت حاوی بیش از هزار الکترود در ناحیه کورتکس مغز در میمون‌ها شاهد شفافیت تصویر بالاتری نسبت به تحقیقات قبلی باشیم. ناحیه کورتکس مغز وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های بینایی و درک تصاویر را برعهده دارد. این ناحیه در بخش عقب مغز قرار دارد و در انسان و بسیاری از نخستی‌ها (مانند میمون و شامپانزه) ساختاری یکسان دارد.

شواهد نشان داد میمون‌های توانایی درک شکل‌هایی مانند حروف الفبا و خطوط را پس از این آزمایش بدست آوردند. این تحقیقات هنوز در مقایسه با دید کامل یک انسان تفاوت بسیار دارد، اما نشان دهنده پیشرفته بزرگی است، زیرا در گذشته آزمایشات این چنینی تنها خلاصه به تشخیص گنگ روشنی و تاریکی از یکدیگر بود.

محققان می‌گویند در ابعاد انسانی این تحقیق، نابینایان می‌توانند از یک دوربین یا یک عینک مخصوص استفاده کنند. این عینک‌ها می‌توانند با کمک هوش مصنوعی آنچه را که آن‌ها می‌بینند را به الگو‌هایی قابل درک برای ذهن تبدیل کنند.

اگرچه در گام نخست رسیدن به این فناوری شبیه فیلم‌های تخیلی است، اما محققان بر این باورند این امر قابل تحقق بوده و نیازمند آزمایشات بیشتر بر روی انسان‌ های نابینا است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها