خواص کدو حلوایی؛ 20 خاصیت باورنکردنی کدو تنبل و نحوه مصرف آن

خواص باور نکردنی کدو حلوایی

کدو تنبل (کدو حلوایی) یا همان کدوهای نارنجی رنگ و ترسناکی که همه ی ما آن را به عنوان نماد هالوین می شناسیم، حاوی مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی است که به لاغری و کاهش وزن کمک می کند، باعث تقویت بینایی می شود و برای جوان سازی پوست صورت مفید است.
کد خبر: ۱۲۹۲۶۱۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از کوکا، این کدوهای بسیار بزرگ دارای خواص دارویی و درمانی فراوانی برای سلامتی بدن می باشند که در ادامه قصد داریم شما را با برخی از آن ها آشنا کنیم؛

خواص کدو تنبل برای پوست و مو

نکته مهم : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود و صبر کردن به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

 

1. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای روی، ویتامین A و ویتامین C موجود در کدو تنبل به بهبود گردش خون در پوست صورت کمک کرده و با افزایش تولید کلاژن در پوست باعث رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت می شود.

ماسک کدو تنبل یا کدو حلوایی و عسل

یک چهارم فنجان پوره کدو تنبل را با یک قاشق غذا خوری عسل طبیعی، یک قاشق غذا خوری شیر و یک تخم مرغ ترکیب کنید و بر روی پوست صورت و گردن خود بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.

2. آکنه و جوش صورت

کدو تنبل منبع خوبی از نیاسین است که به بهبود گردش خون در پوست صورت کمک کرده و برای درمان آکنه و جوش صورت مفید است.

3. ضد آفتاب طبیعی

بتاکاروتن موجود در کدو تنبل مانند یک ضد آفتاب طبیعی پوست را در برابر اشعه ی UV نور خورشید محافظت کرده و خطر ابتلا به آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

 

4. درمان پوست چرب

کدو تنبل به کاهش چربی پوست صورت کمک کرده و باعث کاهش منافذ باز آن می شود.

ماسک کدو حلوایی برای پوست چرب

1 قاشق غذا خوری پوره کدو تنبل را با یک قاشق چای خوری سرکه سیب سیب ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس با آب ولرم خوب بشویید.

5. درمان پوست خشک

کدو تنبل به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به تغذیه پوست خشک صورت کمک کرده و آن را مرطوب می کند.

ماسک کدو حلوایی برای پوست خشک

2 قاشق چای خوری پوره کدو تنبل را با 1/2 قاشق چای خوری عسل طبیعی، 1/4 قاشق چای خوری شیر و 1/4 قاشق چای خوری خامه ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.

 

6. درمان لکه های تیره پوستی

کدو تنبل به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C که دارد به پاک سازی پوست کمک کرده و لکه های تیره آن را درمان می کند.

ماسک کدو تنبل برای صورت

1 قاشق غذا خوری پوره کدو تنبل را با 1 قاشق چای خوری عسل طبیعی، 1 قاشق چای خوری آب لیمو ترش تازه و 1 قاشق چای خوری روغن ویتامین E ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند تا خشک شود و سپس با آب سرد بشویید.

7. تقویت و افزایش رشد مو

مقادیر بالای روی موجود در کدو تنبل به حفظ کلاژن مو کمک کرده و باعث تقویت موی سر می شود.

مقادیر بالای ویتامین های B موجود در کدو تنبل به بهبود گردش خون در پوست سر به تقویت فولیکول ها و افزایش رشد مو کمک می کنند.

8. نرم کننده طبیعی مو

کدو تنبل دارای خواص نرم کنندگی طبیعی است که به نرم تر و صاف تر شدن موی سر کمک می کند.

 

ماسک کدو تنبل برای مو

2 فنجان پوره کدو تنبل را با 1 قاشق غذا خوری روغن نارگیل، 1 قاشق غذا خوری عسل طبیعی و 1 قاشق غذا خوری ماست ترکیب کنید و بر روی مو ها بمالید. یک کلاه رنگ بر روی مو ها بگذارید و اجازه دهید 15 دقیقه بماند سپس با آب گرم آبکشی کنید.

فواید دارویی و درمانی کدو تنبل برای بدن

خواص باور نکردنی کدو حلوایی
فواید درمانی و دارویی کدو حلوایی

9. دیابت و قند خون

در آزمایش های علمی ثابت شده که کدو تنبل به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند، بنابراین می تواند تحمل گلوکز را بهبود بخشیده و باعث افزایش تولید انسولین شود.

مقادیر بالای فیبر موجود در کدو تنبل، جذب گلوکز از روده ها را کاهش داده و به این ترتیب قند خون را کاهش می دهد.

10. جنین، زنان باردار و شیرده

مقادیر بالای فولات موجود در کدو تنبل خطر ابتلا به نقایص عصبی جنین در دوران بارداری را کاهش می دهد.

کدو تنبل حاوی مقادیر بالای ویتامین ها و مواد مغذی است که به سلامت جنین و زنان در دوران بارداری و شیردهی کمک می کنند.

 

مقادیر بالای فیبر موجود در کدو تنبل به بهبود حرکات روده کمک کرده و خطر ابتلا به یبوست در زنان باردار و شیرده را کاهش می دهد.

کدو تنبل با کاهش قند خون از ابتلا به دیابت دوران بارداری جلوگیری می کند.

11. نوزادان و کودکان

مقادیر بالای مواد مغذی موجود در کدو تنبل به بهبود رشد نوزادان و کودکان کمک می کند.

فیبر موجود در کدو تنبل خطر ابتلا به یبوست در نوزادان و کودکان را کاهش می دهد.

ویتامین A موجود در کدو تنبل به تقویت بینایی کودکان کمک می کند.

مقادیر بالای پتاسیم موجود در کدو تنبل باعث افزایش انرژی در نوزادان و کودکان می شود.

ویتامین C موجود در کدو تنبل به تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان کمک کرده و خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می دهد.

با وجود همه ی این خواص قبل از اینکه کدو تنبل (کدو حلوایی) را به رژیم غذایی نوزاد یا کودک خود اضافه کنید با پزشک متخصص مشورت داشته باشید.

12. مردان

تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالای روی موجود در کدو تنبل به افزایش سطح تستوسترون کمک کرده و ناتوانی جنسی و ناباروری در مردان را درمان می کند.

13. معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در کدو حلوایی به بهبود هضم غذا کمک کرده، زخم معده را درمان می کند و برای سلامتی دستگاه گوارش مفید است.

14. یبوست

فیبر موجود در کدو تنبل به بهبود حرکات روده کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.

15. لاغری و کاهش وزن

کدو تنبل یکی از بهترین میوه ها برای لاغری و کاهش وزن محسوب می شود که به کاهش شاخص توده بدنی کمک می کند؛ مقادیر بالای فیبر موجود در کدو حلوایی به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

16. سرماخوردگی

کدو تنبل حاوی مقادیر بالای بتا کاروتن و ویتامین C است که هر دو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند؛ ویتامین C خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفلونزا و سرفه را کاهش می دهد و بتاکاروتن با افزایش تولید گلبول های سفید خون خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی را از بین می برد.

17. کبد

کدو تنبل یک دیورتیک طبیعی است که با افزایش ادرار به سم زدایی و پاک سازی بدن و کبد کمک کرده و بیماری هایی مانند کبد چرب را درمان می کند.

18. تقویت بینایی

کدو تنبل سرشار از کاروتنوئید ها و بتاکاروتن است که به تقویت بینایی کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های چشمی را کاهش می دهند.

مقادیر بالای ویتامین C و ویتامین E موجود در کدو حلوایی علاوه بر تقویت بینایی، خطر ابتلا به بیماری چشمی دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد.

19. فشار خون

مقادیر قابل توجه پتاسیم موجود در کدو تنبل به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

20. سلامت قلب

یک مطالعه در دانشگاه هاروارد نشان داده که مقادیر بالای فیبر موجود در کدو حلوایی به سلامت قلب کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

21. سرطان

تحقیقات انجام شده توسط گروه تغذیه دانشکده بهداشت عمومی هاروارد نشان می دهد که بتا کاروتن موجود در کدو تنبل خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان پروستات و روده بزرگ را کاهش می دهد.

22. آرتریت روماتوئید

کدو تنبل دارای خواص ضد التهابی قوی است و خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آتریت روماتوئید را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات کدو تنبل

آلرژی و حساسیت

مصرف کدو تنبل در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود.

طبع کدو تنبل

خواص باور نکردنی کدو حلوایی
خواص کدو تنبل

طبیعت و مزاج کدو حلوایی سرد و تر می باشد. کدو تنبل سرشار از ویتامین A، نیاسین، تیامین، ریبوفلاوین، پانتوتنیک اسید، ویتامین B6، فولات، ویتامین E، ویتامین C، پتاسیم، منگنز، مس، آهن، منیزیم و فسفر است.

کدو تنبل میوه ای از خانواده ی کدو ها به رنگ زرد یا نارنجی است که مزه ای شیرین داشته و بومی آمریکای شمالی می باشد.

طرز استفاده از کدو حلوایی در غذا

کدو تنبل خام را برای تهیه انواع اسموتی و آب میوه های رژیمی استفاده می کنند.

کدو تنبل بخارپز شده برای تهیه کیک، پای و پوره کدو تنبل، خوراک، سالاد، بورانی، سوپ، آش، خورش، پلو، مربا و حلوای کدو تنبل به کار می برند.

کدو تنبل شکم پر را در فر تهیه می کنند.

کدو تنبل سرخ شده را برای تهیه انواع خوراک آن به کار می برند.

ارزش غذایی کدو تنبل (100 گرم)

  • کالری : 26
  • چربی : 0.1 گرم
  • کربوهیدرات : 7 گرم
  • پروتئین : 1 گرم
  • فیبر : 0.5 گرم
  • قند : 2.8 گرم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها