تغییر رنگ چشم به ندرت اتفاق می افتد و وقوع آن یک هشدار جدی است تا علت تغییر رنگ چشم را بیابید و آن را درمان کنید.
کد خبر: ۱۲۹۱۶۰۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از شیعه نیوز ، تغییر رنگ چشم یک پدیده نادر است که به عنوان یک هشدار برای افراد محسوب می شود . چشم ها یکی از مهم ترین بخش های صورت می باشند . بسیاری از افراد ممکن است در طول زندگی بخواهند رنگ چشم خود را از طریق استفاده از لنز ها تغییر دهند اما زمانی که این اتفاق بدون دخالت خود شما به صورت ناگهانی رخ می دهد ، باید به دنبال آسیب شناسی باشید . در بعضی از موارد ممکن است علت آن اصلاً خطرناک نباشد اما همیشه این گونه نیست . به هر حال ضروری است که به یک متخصص چشم مراجعه کنید .

تغییر رنگ چشم می تواند نتایج منفی مانند آب مروارید یا آب سیاه داشته باشد که بستگی به علت زمینه ای آن دارد . در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک اطلاعات مهمی را در مورد تغییر رنگ چشم به شما معرفی خواهیم کرد.

علل نگران کننده تغییر رنگ چشم
بیماری هایی که می تواند باعث تغییر رنگ چشم شود

زمانی که متولد می شویم ، رنگ چشم مان معمولاً آبی متمایل به طوسی است اما به این معنا نیست که همه افراد می توانند تا آخر عمر هم این رنگ چشم را حفظ کنند . در حقیقت اکثر انسان ها رنگ چشمشان بعد از تولد تغییر می کند . این تغییرات در رنگ چشم در طول چند ماه اول زندگی نوزاد ، طبیعی هستند . به همین دلیل زمانی که سن شما کمی بالا می رود ، چشم هایتان رنگ نهایی خود را نشان می دهند.

زمانی که تغییرات در رنگ چشم در دوران جوانی اتفاق بیفتد ، می تواند نشان دهنده علائمی در بدن باشد. در بیشتر موارد علامت یک آسیب زمینه ای در بدن است .
تغییر در رنگ چشم به دلیل کک ومک صورت

قبل از این که در مورد تغییر رنگ چشم صحبت کنیم ، بسیار مهم است که مفهوم ملانین را برای شما توضیح دهیم . ملانین یک رنگدانه موجود در بدن است که هم در پوست و هم در چشم وجود دارد و تغییر رنگ قرنیه و تناژ پوست را مشخص می کند . این ماده از طریق سلول هایی به نام ملانوسیت تولید می شود . این سلول ها هم در پوست و هم در چشم وجود دارد که عاملی برای ایجاد کک و مک و خال ها هستند . همچنین در چشم ها هم ظاهر می شوند . این کک و مک ها شبیه به کک و مک های موجود روی پوست صورت هستند و حاوی سلول هایی می باشند که ملانین تولید می کنند .

زمانی که چنین چیزی ظاهر می شود ، می تواند عاملی برای تغییر رنگ چشم باشد . ممکن است این اتفاق در هر دوره ای از زندگی رخ بدهد . این شرایط به خودی خود خطر خاصی ندارد اما ممکن است در طول زمان ، باعث ایجاد خطراتی شود و در نتیجه ممکن است آن ها به ملانوما تبدیل شوند که یک تومور بدخیم می باشد و روی بینایی اثر گذار است . مطالعات انجام شده نشان می دهد که این کک و مک ها و خال های موجود در چشم نادر هستند اما تقریباً هر ساله 2000 نفر را درگیر می کند.
هامارتوم

هامارتوم توده های خوش خیم کوچک می باشند که بین 1 تا 2 میلیمتر سایز دارند و در عنبیه چشم ظاهر می شوند . آن ها معمولاً روی بینایی اثر نمی گذارند . طبق مطالعات انجام شده هامارتوم رایج ترین مشکل تغییر رنگ چشم در افراد است و یک بیماری ژنتیکی است که تومورهایی را از بافت عصبی شکل می دهد . البته می تواند در هر جایی از بدن هم پیدا شود و قسمت های دیگر را درگیر کند .

اکثر آن ها خوش خیم هستند اما گاهی اوقات در موارد نادری ممکن است خطراتی را ایجاد کند . تشخیص این بیماری معمولاً در دوران کودکی اتفاق می افتد . در موارد شدید ممکن است به بینایی آسیب وارد کند و عامل تغییر رنگ چشم باشد .

دیستروفی قرنیه

دیستروفی قرنیه یک بیماری نادر است و از هر یک میلیون نفر ممکن است یک الی نه نفر را درگیر کند. روی افراد جوان اثر می گذارد و باعث تغییر رنگ چشم می شود . در نتیجه یک چشم روشن تر از دیگری می شود . علت آن ناشناخته است اما می تواند به دلیل ویروس هرپس سیمپلکس ، روبلا یا هرپس زوستر اتفاق بیفتد .

مشکل این جاست که این آسیب معمولاً علائم مختلفی را از خودش نشان می دهد . آن ها لکه های کوچکی هستند که در چشم ایجاد می شوند و ممکن است عاملی برای آب سیاه یا آب مروارید باشند .
ایردوکورئال اندوتلیال

این سندروم عاملی برای ایجاد ورم در قرنیه ، آب سیاه و تغییراتی در عنبیه است و باعث ایجاد تغییر رنگ چشم می شود . سلول های خاصی از قرنیه وارد عنبیه می شوند و یک نوع تغییر شکل را هم در عنبیه و هم در مردمک چشم ایجاد می کنند . انتقال این سلول ها باعث به هم زدن جریان طبیعی مایعات داخل چشم می شود و احتمال ابتلا به آب سیاه بالا می رود . رایج ترین علائم آن هم تاری دید ، تغییرات رنگ چشم و حتی درد است .

سندروم پراکندکی رنگدانه

رنگدانه ای که به عنبیه رنگ می دهد، در پشت قرنیه قرار دارد . چنانچه پیش از این در مطالب خواندید بعضی از افراد رنگ عنبیه متفاوتی دارند و ممکن است در اطراف رنگ های دیگری داشته باشد . در نتیجه به تدریج رنگدانه هایی آزاد می شود و به نواحی دیگر که نباید، وارد می گردد و زمانی که این اتفاق رخ می دهد ، رنگدانه ها جریان خون را در بعضی از قسمت ها مسدود می کنند . بنابراین ممکن است که آب سیاه رخ بدهد و تغییراتی هم در رنگ چشم مشاهده شود .
تغییر در رنگ چشم بر اثر آسیب دیدگی

آسیب دیدگی یا ضربه یکی دیگر از رایج ترین علل تغییر رنگ چشم می باشد و می تواند بر اثر یک جراحت ایجاد شود . یک بخار داغ روی صورت یا هرگونه عوامل آسیب ، به رگ های خونی آسیب می زند . این آسیب دیدگی ها معمولاً روی بینایی اثرگذار هستند و باعث دوبینی و کاهش کیفیت بینایی فرد می شوند . حساسیت به نور هم جزء موارد رایج می باشد .

اهمیت مراجعه به پزشک

تغییر رنگ چشم باید توسط چشم پزشک مورد بررسی قرار بگیرد و علائم نیز زیر نظر پزشک باشد زیرا ممکن است آسیب به بینایی وارد کند . بنابراین اگر در مورد هر کدام از موارد بالا شک دارید ، حتما به متخصص مراجعه کنید و تحت نطر باشید .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها