هلال سفید انتهای ناخن را جدی بگیرید

رازی که هلال ناخن در مورد سلامت شما فاش می کند

چطور از بیمار شدن جلوگیری کنیم؟

برای بیمار نشدن تو این فصل چکار کنیم ؟

انتخاب یک سبک زندگی سالم و رعایت برخی نکات به ظاهر ساده بهداشتی در زندگی روزمره تاثیر بسیاری در جلوگیری از بیمار شدن دارد، همچنین رازهای ساده ای برای پیشگیری از بیمار شدن وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۹۱۵۹۸

بهگزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک، احتمالا این جمله را بارها و بارها از زبان پزشکان شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است. درمان با مشکلات فراوانی همراه است و هزینه زیادی را می طلبد پس بهتر است با رعایت برخی نکات از ابتلا به بیماری و گسترش آن جلوگیری کنیم. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف، باید سبک زندگی سالمی را انتخاب کرده و در زندگی روزمره بهداشت را رعایت کنیم. استفاده از برخی مواد غذایی نیز تاثیر مطلوبی در تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بیمار شدن دارد. این روزها که بیماری ها شیوع بیشتری دارند، با انجام کارهای ساده ای که در این بخش از بهداشت و سلامت آورده ایم، از بیمار شدن خود و عزیزانتان جلوگیری نمایید.

پیشگیری از بیمار شدن

رازهای ساده ولی موثر برای پیشگیری از بیمار شدن

خواب کافی داشته باشید :

کمبود خواب همیشه یا در چند شب متوالی، باعث می شود توانایی سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت، آسیب جدی ببیند بنابراین، باید در طول شبانه روز حداقل 7 ساعت بخوابید.

داشتن خواب کافی

غذای مغذی مصرف کنید :

مصرف صبحانه را حتما جدی بگیرید و هر روز سه وعده غذایی جامد و حاوی کربوهیدرات، پروتئین و میوه یا سبزی داشته باشید. بهتر است وعده های غذایی سنگین را در ساعات اولیه روز مصرف کنید و زمان طولانی گرسنه نمانید(تا حدی که احساس ضعف یا لرزش کنید) زیرا بدن آن را مثل یک استرس در نظر می گیرد. از غذاها و نوشیدنی های شیرین پرهیز کرده چرا که مصرف قند، سلول های ایمنی بدن را ضعیف می کند.

به طور منظم ورزش کنید:

ورزش و حتی پیاده روی، گردش خون را در سراسر بدن پمپاژ کرده و ایمنی بدن را تقویت می کند اما اگر تا بحال ورزش نکرده اید خیلی خود را تحت فشار قرار ندهید زیرا بدن تحمل فشار زیادی که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شود را ندارد.

ورزش منظم

دستان خود را بشویید:

یکی از راه های جلوگیری از بیماری در فصل زمستان شست و شوی دست ها قبل از مصرف غذا و خودداری از لمس دهان، بینی یا چشم ها در طول روز است تا مانع ورود باکتری ویروس ها شوید.

استرس را کاهش دهید:

هنگام استرس، بدن با ترشح هورمون استرس، توانایی سیستم ایمنی بدن برای مقابله با مهاجمان را ضعیف می کند. اگر احساس می کنید سطح استرس خود را کنترل نکرده اید، اقداماتی را در این زمینه انجام دهید.

استرس داشتن

لذت ببرید:

داشتن تعاملات اجتماعی مثبت و خندیدن، هر دو برای سیستم ایمنی بدن اهمیت زیادی دارد پس با افرادی که دوستشان دارید و افرادی که باعث شادی شما می شود وقت بیشتری را سپری کنید.

خود را گرم نگه دارید :

پیش از این هم در بخش بهداشت و سلامت نمناک خواندید که تحقیقات نشان داده است که دمای بالای بدن می تواند از شیوع ویروس سرماخوردگی جلوگیری کند، بنابراین حتما در روزهای سرد زمستان لباس گرم بپوشید تا در این فصل کمتر بیمار شوید.

پوشیدن لباس گرم

مدیتیشن انجام دهید :

بسیاری از مطالعات نشان می دهد افرادی که به طور منظم مدیتیشن انجام می دهند در مقایسه با افراد دیگر که آن را انجام نمی دهند 76 درصد کمتر به بیماری مبتلا می شوند. در حقیقت مدیتیشن می تواند به تمرکز، آرامش و کاهش استرس افراد کمک کند و آسیب پذیری در برابر عفونت را کاهش دهد.

چای سبز بنوشید :

چگونه می توان از ابتلا به بیماری در محل کار و خانواده جلوگیری کرد؟ چای سبز به دلیل داشتن مواد طبیعی به نام اپی گالوکاتچین گالات می تواند ذرات ویروس آنفلوانزا را از بین ببرد و با جلوگیری از ورود آنها به سیستم بدن، موجب حفاظت بدن در برابر بیماری ها شود بنابراین، بهتر است چای سبز بنوشید.

چای سبز

اسپری استفاده کنید :

***اگر مجاری بینی به طور مرتب خشک شود، ممکن است خاصیت ضد میکروبی آن آسیب ببیند. بنابراین بهتر است سطح رطوبت داخل خانه را حدود 30-50 درصد نگه دارید. هنگام کار، تقریباً 3 - 4 بار در روز می توانید با استفاده از اسپری یا ژل نمکی خود را اسپری کنید.

ماهی بیشتری مصرف کنید :

تحقیقات نشان می دهد که افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا 3 بعد از ورزش می تواند باعث تولید سلولهای ضد عفونت شود که از بدن در برابر برخی از عفونت ها محافظت می کند.

مصرف ماهی

وسایل شخصی را به اشتراک نگذارید:

مسواک، حوله، تیغ، حوله های دستی و ناخن گیر، منابع خطرناکی از عوامل بیماری زا مانند عوامل باکتریایی، ویروسی و قارچی هستند. برای جلوگیری از انتشار عفونت، باید وسایل شخصی خودتان را جدا کنید.

هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را بپوشانید:

پوشاندن دهان هنگام سرفه یا عطسه فوق العاده مهم است. در اکثر عفونت ها مدت ها قبل از شروع علائم، باکتری رشد کرده و به طور عادی تقسیم می شود، بنابراین سرفه یا عطسه می تواند میکروب ها را از طریق بزاق در هوا پخش کند. برای جلوگیری از شیوع بیماری، از بازو یا آستین برای پوشاندن دهان به جای دست ها استفاده کنید.

هنگام عطسه

پخت و پز سالم داشته باشید:

عفونت های منتشر شده از طریق غذا عمدتاً به دلیل نپختن غذا است. سرما رشد بسیاری از میکروارگانیسم ها را کند یا متوقف می کند. بنابراین، این غذاها باید حداکثر تا دو ساعت بعد خارج شدن از یخچال پخته شوند. از تخته های جداگانه برای برش گوشت خام و سبزیجات استفاده کنید. میز غذا همیشه باید تمیز باشد و سبزیجات و میوه ها باید قبل از خوردن شسته و ضدعفونی شوند.

هوشمندانه سفر کنید:

بیماری های عفونی می توانند هنگام سفر به کشورهای توسعه نیافته، به راحتی در بدن نفوذ کنند. در صورت سفر به یکی از مکان های آلوده، بهتر است از بطری آب برای نوشیدن یا مسواک زدن استفاده کرده و از مصرف غذاها، میوه و سبزیجات خام خودداری کنید.

دمنوش زنجبیل بنوشید:

رای جلوگیری از بیماری، دمنوش زنجبیل بنوشید زیرا زنجبیل تازه مانع چسبندگی ویروس سین سیشال تنفسی به سلولهای انسان می شود و حتی ممکن است توانایی تکثیر آن را کاهش دهد. می توانید مقداری زنجبیل را در یک لیوان آب داغ رنده کنید و سپس بنوشید.

دمنوش زنجبیل

راحت نفس بکشید :

مطالعات نشان می دهد وقتی افراد دود کمی تنفس می کنند، ممکن است مژک بینی آنها در مقایسه با افرادی که در معرض دود سیگار قرار نگرفته اند، به زمان بیشتری برای از بین بردن ذرات نیاز داشته باشد که آسیب پذیری در برابر عفونت های تنفسی را افزایش می دهد.

ازانگشت کردن در بینی خودداری کنید :

انگشت کردن در بینی نه تنها یک عادت بد بلکه علت برخی بیماری ها است. میکروب محیط مرطوب داخل بینی و همچنین سطح مخاطی پوشاننده مانند چشم و دهان را دوست دارد. با اجتناب از لمس این مناطق می توان به راحتی از بیماری های عفونی پیشگیری کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها