در مجموع M60 یک سخت افزار نظامی فوق العاده محسوب می شود که نقش مهمی بر پیشرفت عملیات های جنگی و یا عبور و مرور سربازان در محیط های نامناسب بر عهده دارد.
کد خبر: ۱۲۹۱۲۴۱
 به گزارش جام جم آنلاین به نقل از گانزمانیتور، M60 یک خودروی زرهی پل گذار یا پل ساز زمینی است که به اختصار AVLB گفته می شود و بر اساس شاسی تانک اصلی میدان نبرد آمریکایی به نام M60 پاتون ساخته شده است. این خودروی متفاوت می تواند به منظور پل سازی از نوع قیچی مانند به طول 19 متر مورد استفاده قرار گیرد که عملکرد سریع آن برتری قابل توجه ای را در شرایط جنگی حساس در اختیار نیروهای زمینی قرار می دهد.
در مجموع M60 یک سخت افزار نظامی فوق العاده محسوب می شود که نقش مهمی بر پیشرفت عملیات های جنگی و یا عبور و مرور سربازان در محیط های نامناسب بر عهده دارد.
 
نیم نگاهی به خودروی زرهی پل گذار (AVLB) ام 60+عکس

AVLB از سه بخش اصلی تشکیل شده است: راه انداز، بدنه وسیله نقلیه و پل. M60 AVLB در سال 1963 به صورت رسمی معرفی شد. این خودروی جنگی توسط مرکز تحقیق و توسعه مهندسی وابسته به سپاه مهندسی ارتش آمریکا با همکاری شرکت مهندسی هوافضای جنرال داینامیکس، برای جایگزینی AVLB های قدیمی M48 توسعه یافت.
M60 به گونه ای طراحی شد که بتواند شرایط عبور و مرور راحت تانک ها و دیگر خودروهای نظامی چرخ دار از میان سنگرها و یا موانع آبی را در موقعیت های استراتژیک فراهم کند. به طور کلی 125 دستگاه از تمامی مدل های خودرو زرهی پل ساز زمینی M60 تولید شد.
 
نیم نگاهی به خودروی زرهی پل گذار (AVLB) ام 60+عکس
تصویری از M60 پاتون
نیم نگاهی به خودروی زرهی پل گذار (AVLB) ام 60+عکس
تصویری از M48
نیم نگاهی به خودروی زرهی پل گذار (AVLB) ام 60+عکس
تصویری از M60
 
طراحی و توسعه
در اوایل دهه 1950، پروتوتایپ های ابتدایی ارتش آمریکا از AVLB ها با الهام از بدنه M48A2  ساخته می شدند. در این پروتوتایپ ها از بدنه تانک M48 پس از حذف برجک آن استفاده شده بود. در مقابل نیز یک سیستم راه انداز برای ایجاد پل قیچی شکل در قسمت فوقانی بدنه نصب و در نهایت این محصول توسط مرکز تحقیق و توسعه مهندسی ارتش آمریکا در ویرجینیا آزمایش شد. به دنبال توقف تولید M48 در سال 1959، از شاسی مشابه M60 برای بیش از 400 سیستم راه انداز و واحد پل ساز که بین سال های 1958 تا 1963 ساخته شده بودند، استفاده شد. شمار زیادی از این راه اندازهای پل در جریان خاتمه جنگ ویتنام به دست رژیم صهیونیستی رسیدند.
روند اولیه تولید M60 AVLB به سال های 1963 تا 1967 باز می گردد. گفتنی است که تعداد قابل توجهی از تانک های M60A2 پاتون بین سال های 1987 تا 1996 به سیستم های AVLB تغییر یافتند. علاوه بر این تمامی AVLB های ارتش آمریکا در انبار نظامی آنیستون واقع در آلاباما تحت قرارداد با سیستم های زمینی جنرال داینامیکس ساخته شدند.
راننده و فرمانده در محل مخصوص خود کنار یکدیگر می نشینند و به جای برجک، تجهیزات ویژه راه اندازی پل نصب می شود. خود پل نیز در وضعیت تاشو روی قسمت فوقانی شاسی تانک قرار می گیرد. بدین ترتیب راننده کنترل کامل بر راه اندازی و یا جمع کردن مجدد پل خواهد داشت. لازم به ذکر است که این خودرو با وجود همه مزایای عنوان شده، نمی تواند دفاع کامل شیمیایی، میکروبی و هسته ای را برای خدمه خود فراهم آورد. از جمله دیگر خصوصیات این محصول متفاوت می توان به غیر مسلح بودن آن اشاره کرد. این در حالی است که M48 AVLB از حضور دو مسلسل 12.7 میلی متری بهره می برد. با این وجود معمولا خدمه M60 AVLB مجهز به انواع تفنگ های تهاجمی مانند M4، تپانچه و همچنین نارنجک های دودزا هستند.
پیش تر نیز اشاره شد که به پیکربندی ویژه پل خودروی زرهی M60، مدل قیچی گفته می شود. این مدل باید حتما روی شاسی پاتون نصب شود و بیش از 13000 کیلوگرم وزن دارد. پل مدل قیچی از آلومینیوم ساخته می شود و تحت حفاظت زرهی ظرف مدت زمان 3 الی 10 دقیقه نصب خواهد شد. جمع آوری مجدد آن هم از 10 دقیقه تا 1 ساعت بسته به نوع زمین زمان می برد. این پل قادر به پشتیبانی خودروهای زرهی خانواده M48 و M60 خواهد بود. علاوه بر این قابل توجه است که پل قیچی M60 AVLB به منظور عبور خودروهای چرخ دار با وزن حداکثر 60 تن، مقاوم سازی شده است. همچنین این طراحی می تواند برای جا به جایی خود تانک M60 نیز مورد استفاده قرار گیرد. در واقع پس از جایگذاری صحیح پل، خودروی زرهی از آن جدا شده، از روی پل عبور می کند و مجددا در سمت مقابل به آن متصل می شود.
از نظر نیروی محرکه، M60 مجهز به یک موتور دیزلی توربوشارژ  AVDS-1790-2A کمپانی کانتیننتال موتورز با قدرت 750 اسب بخار است که می تواند این مجموعه را به حداکثر سرعت 48 کیلومتر بر ساعت برساند. اما شاید مهم ترین نکته در مورد این تانک پل ساز، امکان جایگزینی موتور در صورت خرابی کامل ظرف تنها 4 ساعت باشد که برای یک خودروی نظامی زمان تاثیرگذاری به شمار می رود.
با وجود آن که M60 AVLB در وضعیت خدمت نظامی فعال به سر می برد، به تدریج با خودروی زره پوش پل گذار مشابه دیگری به نام M104 Wolverine جایگزین خواهد شد. گفته می شود که طول پل این خودرو، 5 متر بیشتر از M60 خواهد بود.  M104 Wolverine که حیات خود را طی دهه 1980 با کمپانی جنرال داینامیکس آغاز کرد، می تواند اقدام به پل گذاری با طول 24 متر کند. برخلاف M60 AVLB، این تانک پل خود را به صورت افقی پایین آورده و کار می گذارد. این تفاوت باعث می شود که تانک از فاصله دور به راحتی توسط دشمن شناسایی نشود. با توجه به مزیت مذکور، قرار شد که سفارشی مبنی بر ساخت 465 دستگاه خودروی پل گذار M104 Wolverine ثبت شود اما نهایتا به دلیل کمبود بودجه این تعداد به 44 دستگاه کاهش یافت.
 
نیم نگاهی به خودروی زرهی پل گذار (AVLB) ام 60+عکس
تصویری از M104 Wolverine
 
مشخصات M60 AVLB
– نوع: خودرو زرهی پل ساز
– محل تولید: آمریکا
– مدت زمان خدمت: از سال 1963 تاکنون
– هزینه ساخت: 749000 دلار در سال 1987 (M60A1)
– تعداد ساخته شده: 125 دستگاه
– وزن: 48.2 تن
– طول: 9.44 متر
– عرض: 3.66 متر
– ارتفاع: 3.3 متر
– خدمه: 2 نفر
– ظرفیت سوخت: 1419 لیتر
– برد عملیاتی: 470 کیلومتر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها