این گیاه از لحاظ اندازه به دو نوع بزرگ و مینیاتوری تقسیم می‌شود. شاخه‌ها برگ‌ها و گل‌های نوع مینیاتوری کوچک‌تر از سایر گونه‌ها می‌باشد. مرجان مینیاتوری گل‌های ریزتر و برگ و ساقه کوچک‌تری نسبت به مرجان معمولی دارد اما شرایط نگهداری در هر دو یکسان می‌باشد.
کد خبر: ۱۲۹۰۸۵۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از میهن کاکتوس، روش نگهداری گل مرجان در منزل: امروز قصد معرفی یک گیاه بسیار زیبا با شرایط نگهداری آسان را داریم که نگهداری از آن بسیار لذت بخش خواهد بود. گیاه مرجان ساقه‌ای گوشتی داشته و مانند نخل ماداگاسکار و کاکتوس‌ها در ساقه خود دارای خارهای تیز و بلند می‌باشد. برگ‌های مرجان سبز روشن بوده و در تمام طول ساقه نمایان می‌شود. مرجان از گیاهان گل‌دار بوده که گل‌های آن بسیار زیبا و خیره کننده است و در صورت وجود شرایط ایده آل در تمام سال گلدهی می‌کند و گل‌های آن عمری تقریباً زیاد دارند. گل‌های این گیاه به رنگ سفید، سفید و زرد، سفید و قرمز، صورتی، قرمز و… بوده و تنوع رنگ در گل‌های آن بسیار زیاد می‌باشد. گل مرجان یا افوربیا میلی از خانواده افوربیاهاست و زیستگاه اصلی آن ماداگاسکار می‌باشد.  نام علمی گل مرجان Euphorbia milii است.

 

اگر دوست دارید این گیاه سالیان سال مهمان خانه شما باشد نیاز است شرایط رشد مطلوبی را برای آن فراهم کنید. در ادامه قصد آموزش نگهداری این گیاه را داریم.

۱_ نور مناسب گل مرجان:
مرجان به نور زیادی احتیاج دارد که آفتاب کامل بهترین تأمین کننده نور برای آن است. هرچه نور کامل‌تری به این گیاه بتابد هم رشد بیشتری داشته و هم گیاه پر برگی خواهید داشت. این گیاه برای اینکه گل‌های بسیاری بدهد نیاز به نور مناسب دارد. البته آفتاب داغ ظهر تابستان برای آن مناسب نیست و بهتر است در این فصل نور فیلتر شده به گیاه بتابد.

۲_ دما:
مرجان طیف دمایی گوناگونی را تحمل می‌کند اما بهترین دما برای رشد آن دمای بین ۲۰ تا ۳۰ درجه می‌باشد. این گیاه در فصل گرما تا دمای ۳۵ درجه را نیز می‌تواند تحمل کند اما رشد آن کند شده و حتی ممکن است متوقف شود. در فصل سرما دمای مرجان از ۱۵ درجه کمتر نشود چون به شدت به دمای پایین حساس بوده و ممکن است گیاه شما از بین برود. این گیاه به تهویه هوای مناسب احتیاج دارد و اگر از آن در داخل آپارتمان نگهداری می‌کنید حتماً هوای تازه به گیاه خود برسانید.

۳_ نحوه آبیاری گل مرجان:
مرجان مانند کاکتوس‌ها بافت گوشتی داشته و می‌تواند آب را درون خود ذخیره کند. این گیاه به خاک خشک احتیاج دارد و نم دار بودن خاک به مدت طولانی باعث از بین رفتن آن می‌شود. آبیاری زیاد و باتلاقی بودن خاک باعث ریزش برگ‌های آن و ژله‌ای شدن ساقه می‌شود که پس از مدتی گیاه به طور کامل از بین می‌رود. برای آبیاری این گیاه صبر کنید تا خاک کاملاً خشک شود حتی اجازه دهید یک یا دو روزی از خشکی کامل خاک بگذرد و سپس گیاه را آبیاری کنید.

۴_ خاک مناسب گل مرجان:
مرجان به نوع خاک حساسیت نشان نمی‌دهد و می‌تواند در انواع گوناگون خاک‌ها رشد کند اما احتیاج است برای جلوگیری از پوسیدگی آن از خاکی با زهکشی خوب استفاده شود تا آب را از خود عبور داده و از باتلاقی شدن خاک جلوگیری کند. می‌توان گفت بهترین ترکیب همان ترکیب خاک کاکتوس‌ها می‌باشد. بهتر است مقداری کود طبیعی نیز به خاک اضافه کنید تا بهترین نتیجه را در رشد خود داشته باشد.

۵_ کوددهی:
برای رشد بهتر و جبران کمبود مواد معدنی بهتر است گیاه را در فصل رشد ( اوایل بهار تا اواخر تابستان) کود دهی کنید. از کودهای پتاس بالا و ازت پایین برای این گیاه استفاده کنید.

۶_ رطوبت:
این گیاه می‌تواند هوای خشک را تحمل کند اما در صورت وجود رطوبت رشد بهتری دارد. غبارپاشی بر روی گل‌ها و برگ و ساقه آن توصیه نمی‌شود چون ممکن است گیاه دچار بیماری قارچی شود.

۷_ هرس گل مرجان:
برای اینکه گیاه پر برگ و ساقه و درشتی داشته باشیم بهتر است مرجان را هرس کنید. سر ساقه ها را برش بدهید و صبر کنید تا از کناره‌های آن شاخه‌های جدید ظاهر شود. با هرس کردن می‌توانید فرم گیاه را زیبا کنید و گیاه گرد و تو پر داشته باشید.

توجه: این گیاه شیره سفید رنگی دارد که می‌تواند باعث حساسیت شود. حتماً هنگام هرس کردن از دستکش مخصوص استفاده کنید تا به پوست شما آسیب نرسد. این گیاه برای حیوانات مضر بوده و باعث اختلال در سیستم‌های بدن حیوانات می‌شود بنابراین دور از دسترس حیوانات جونده نگهدارید و همچنین مراقب کودکان خود باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها