یک روان شناس در گفت و گو با جام جم آنلاین ؛

با افسردگی پس از کرونا چه کنیم؟

«مهم نیست فرد به چه دلیل افسرده شده چون به هر حال شیوه درمان افسردگی برای اکثر افراد یکسان است.» این را روان شناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران و امیرکبیر می گوید.
کد خبر: ۱۲۹۰۷۰۱

به گزارش جام جم آنلاین ؛ عطاالله محمدی روان شناس در گفت و گویی با خبرنگار ما عنوان کرد: همه بیماری ها همگام با افسردگی نیست. در رابطه با افسردگی پس از کرونا و شباهت آن با افسردگی پس از زایمان باید بگویم افسردگی پس از زایمان چیز خاصی است که نمی توان آن را با سایر بیماری ها مقایسه کرد.

روان شناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران و امیرکبیر گفت: کسی که گرفتار سرطان است و یا به دیگر بیماری های صعب العلاج  دچار شده و از سویی دیگر بیماری او طولانی شده و هزینه های زیادی برای او در بر داشته و یا بیماری او ناتوانی برایش رقم زده ممکن است دچار افسردگی شود. افسردگی هر چه که باشد تقریبا درمان یکسانی دارد. باید با توجه به ویژگی ها و وضعیت همان فرد افسرده برای او تصمیم گیری شود که از چه روش هایی باید برای درمان او استفاده کرد.

محمدی افزود: افسردگی یک بیماری است اما علائم و ویژگی هایی در هر فرد دارد و ممکن است این علائم شبیه به فرد دیگری نباشد. برای یک فرد مشکلات عاطفی بیشتری پیش می آید و برای برخی دیگر صرفا نشخوار فکری رقم می خورد. برخی دیگر با اختلال در انجام فعالیت های روزانه روبرو می شوند و برخی دیگر نیز به مرحله پرخاشگری می رسند.

روان شناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران و امیرکبیر در ادامه گفت: افسردگی تمامی این نشانه ها را دارد و همانطور که گفتم در هر فرد این نشانه ها ممکن است متفاوت باشد. درمان را با توجه به وضعیت شخص انتخاب می کنیم. درمان های انتخابی نیز شبیه هم هستند.

وی در رابطه با رفتار با بیماری که دیگر از او قطع امید شده و راهی برای نجات جان او وجود ندارد نیز گفت: با چنین رفتاری باید با سایر افراد رفتار شود. مهم نیست به او گفته اند چند ماه بیشتر زنده نیست، مهم این است که رفتاری عادی با او شود. هیچ تفاوتی او با سایر افراد نیست. با این رفتار او احساس طبیعی بودن و عادی بودن خودش را حفظ می کند و ناامید نمی شود.

محمدی در پایان گفت: تا موقعی که فرد تمایلی به صحبت کردن درباره بیماری خود ندارد نباید با او مسئله ای در رابطه با بیماری اش مطرح شود. در رابطه با کرونا نیز ممکن است یک مرحله افسردگی وجود داشته باشد که چندان مهم نیست اما اگر حاد شد فرد باید نزد مشاور و روان شناس برود.

 

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها