اهمیت آب و خواص این مایه ی حیات برای سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی به کمک آب !

درمان سرگیجه با ورزش و دستورالعمل های خانگی

رفع سرگیجه با چند تمرین ساده

ورزش سرگیجه به خوبی می تواند به رفع سرگیجه کمک کند و می توانید با انجام چند حرکت ساده ورزشی، سرگیجه خود را در خانه درمان کنید.
کد خبر: ۱۲۹۰۵۰۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک، سرگیجه با سبکی سر و حواس پرتی تفاوت دارد و افراد مبتلا به آن احساس میکنند که در حقیقت میچرخند،درحال افتادن هستند و یا اینکه دنیا به دور سرشان میچرخد.  پزشک می تواند داروهایی را برای درمان علائم سرگیجه تجویز کند، فیزیوتراپی نیز می تواند به بهبود مشکلات تعادلی کمک کند. در مطلب " درمان قطعی و همیشگی سرگیجه به روش خانگی "  نسخه های گیاهی و طبیعی آن را کامل معرفی کردیم و حالا در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک راه حل های دیگری نیز به شما معرفی خواهیم کرد که با انجام حرکات ورزشی به رفع سرگیجه کمک میکند.

ورزش سرگیجه

پسرگیجه

حرکات و فعالیت ورزشی مناسب برای رفع سرگیجه

مانور اپلی

مانور اپلی به همراه دارو برای درمان سرگیجه حمله ای پاروکسیسم خوش خیم کانال خلفی استفاده می شود و از عود کردن آن پیشگیری می کند. مانور اپلی در مقایسه با مانور ساختگی در کاهش سرگیجه کارآمدتر بوده و هیچ عوارض جانبی جدی ندارد .

نحوه انجام مانور اپلی

در حالی که روی تختی نشسته اید، یک بالشت پشت سرتان قرار دهید، سرخود را تا 45 درجه به طرفی که بیشترین سرگیجه را ایجاد می کند بچرخانید، در حالی که سرتان را در همان وضعیت نگه داشته اید دراز بکشید و شانه هایتان را روی بالشت قرار دهید.

سر شما باید به مدت 30 ثانیه روی تخت قرار گیرد، سر تان را 90 درجه به سمت گوش مخالف حرکت دهید (بدون این که سر را بالا ببرید)، به مدت 30 ثانیه در این حالت بمانید و سپس کل بدن خود را به سمت گوشی که پایین است بچرخانید.

پس از 30ثانیه به آرامی در جای خود بنشینید  و سر را در وضعیت خنثی نگه دارید. این روش را روزانه 3-4 بار تکرار کنید .

 مانور اپلی

مانور نیمه معلق

مانور نیمه معلق جایگزینی برای مانور اپلی است و برای برخی افراد موثر تر است. با این حال برای تسکین سرگیجه حمله ای خوش خیم تعداد بیشتری از این مانور باید انجام گردد، همچنین در محیطی امن و راحت انجام شود.

نحوه انجام مانور نیمه معلق

در حالی که کف دست خود را کمی جلوتر از زانوی خم شده تان قرار داده اید، بر روی زمین زانو بزنید و روی ماهیچه ساق پا بنشینید، کمر را کاملا صاف کنید و گردن تان را به سمت بالا ببرید تا به سقف نگاه کنید .

این موقعیت آغاز مانور است. سرتان را پایین نگه دارید، چانه را کمی به سمت زانوهای خود فشار دهید و به موقعیت اولیه درآیید، درحالی که در این وضعیت قرار دارید، سر خود را به طرفی که بیشترین درد را دارد بچرخانید، به طوری که به آرنج مربوطه نگاه کنید، سر را بچرخانید و بالاتنه تان را بالا بیاورید و دوباره روی ماهیچه ساق پا بنشینید.

گردن تان را بکشید تا فقط سرتان از سطح بدن بالاتر قرار گیرد، در نهایت به موقعیت اولیه خود برگردید .

مانور نیمه معلق

ورزش و تمرینات برند دارووف

تمرین brandt-daroff برای سرگیجه ناشی از لابیرنتیت یا حمله ای خوش خیم بسیار کارآمد است به ویژه برای کسانی که به مانورهای تغییرمکان حساس هستند یا تاثیر مثبتی با سایر مانورها ندارند. این تمرینات هیچ گونه عوارض جانبی ندارند و بنابراین تا حصول نتیجه قابل انجام است .

نحوه انجام ورزش برند دارووف

ابتدا صاف بر روی لبه تخت بنشینید، به سمت پهلو دراز بکشید و بینی خود را با زاویه 45 درجه به سمت بالا قرار دهید، قبل از بازگشت به حالت اولیه حدود 30 ثانیه در این وضعیت بمانید یا تا زمانی که سرگیجه شما تسکین یابد، این تمرین را در سمت دیگر تکرار کنید.

نکته:قبل از شروع این تمرینات به روشی صحیح با پزشک خود مشورت کنید. اگر حتی پس از انجام این مانورها قادر به ایستادن نبودید یا حتی قادر به انجام دادن شان نیستید به پزشک خود مراجعه کنید.

ورزش برند دارووف

درمان خانگی برای کاهش سرگیجه

ادغام درمان پزشکی با درمان های طبیعی و انجام حرکات بدنی می تواند نتایج بهتری را از نظر رفع علائم سرگیجه ارائه دهد . با این حال، قبل از استفاده از این روش های درمانی ، با پزشک خود مشورت کنید زیرا اثرات آن ها در افراد مختلف متفاوت است .

افزایش مصرف ویتامین D

پیش از این در بخش بهداشت و سلامت نمناک خواندید که مطالعات نشان می دهد که بین سطح پایین ویتامینD و سرگیجه حمله ای خوش خیم ارتباطی وجود دارد. در حالی که مکمل های این ویتامین ممکن است برای سرگیجه حمله ای مفید باشد اما برای اثبات اثربخشی و اجرای آن در عمل بالینی، همچنان مطالعات لازم است. علاوه براین، حالت تهوع و استفراغ ناشی از سرگیجه ممکن است بر جذب ویتامین D در بدن تاثیر بگذارد.

ویتامین D

مصرف بادام

بادام سرشار از ویتامین های B  و E است که در درمان سرگیجه بسیار موثر است . شما می توانید 4 عدد بادام را به مدت یک شب در آب بخیسانید، صبح آن ها را خرد کنید تا خمیری به دست آید و سپس آن را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید و بنوشید.

استفاده از روغن های گیاهی

برای تسکین سرگیجه می توان از روغن هایی خاص مانند روغن نعناع فلفلی، ریحان و کندر استفاده کرد. می توانید سرخود را با این روغن ها ماساژ دهید تا احساس سرگیجه از بین برود . اگر احساس ضعف دارید ، با یک روغن آرامش بخش کل بدنتان را ماساژ دهید. قبل از شروع ماساژ ،دستان خود را در آب سرد خیس کنید زیرا این کار به افزایش گردش خون کمک خواهد کرد .

همچنین می توانید رایحه درمانی را امتحان کنید، چند قطره روغن را در آبجوش بریزید و بخور دهید تا ناراحتی شما رفع شود.

روغن نعناع فلفلی

نوشیدن چای زنجبیل

زنجبیل با بهبود گردش خون در بدن و برطرف کردن حالت تهوع به درمان سرگیجه کمک می کند. می توانید دو فنجان آب را بجوشانید و چند تکه زنجبیل خام را درون آن بیاندازید، زیر حرارت را خاموش کنید و درب ظرف آب را بپوشانید. اجازه دهید زنجبیل حدود 10 دقیقه در آب داغ بماند  و سپس با کمی عسل آن را مخلوط کنید و بنوشید.

برخی از سوالات رایج

1-آیا برای درمان سرگیجه باید از مصرف برخی غذاها اجتناب کرد؟

سرگیجه با افزایش  سن امری طبیعی است زیرا توده بدنی و هورمونی فرد کاهش یافته و سطح سایتوکین مختل می شود. بنابراین حفظ تعادل در مصرف غذا به همراه سایر روش های درمانی می تواند به حفظ کیفیت زندگی حتی با افزایش سن کمک کند. پرهیز از مصرف قند یا نمک زیاد در مواد غذایی و نوشیدنی ها و حفظ ثبات در رژیم ضروری است .

2-آیا ترس از ارتفاع مشابه سرگیجه است؟

احساس سرگیجه هنگام نگاه کردن از یک مکان بلند به عنوان ترس از ارتفاع یا اکروفوبیا شناخته می شود. گرچه غالبا با سرگیجه اشتباه گرفته می شود اما شرایط یکسانی نیست.

ترس از ارتفاع

3-آیا سرماخوردگی می تواند منجر به سرگیجه شود؟

هیچ ارتباط مستقیمی بین سرگیجه و سرماخوردگی وجود ندارد . با این حال اگر ویروس از مجاری تنفسی به داخل گوش داخلی انتقال یابد ممکن است التهاب گوش داخلی (لابیرنتیت) ایجاد شود که دلیل شایع سرگیجه است .

4- سبکی سر چه تفاوتی با سرگیجه دارد؟

سبکی سر یا گیجی یک نوع احساس غش کردن یا سرگیجه است که هیچ کدام از احساسات مربوط به یک سرگیجه واقعی را مانند چرخش سر، زمین خوردن و سنگین شدن سر را ندارد . اگرچه هر دو وضعیت می تواند به طور همزمان توسط فرد احساس شود. سبکی سر به طور کلی ناشی از بیماری، دارو ها ، اضطراب ،آلرژی و ... است.

سبکی سر

5-آیا سرگیجه یک بیماری مادام العمر است؟

سرگیجه به ندرت طولانی می شود و با کمک اقدامات پزشکی و مراقبت از خود می توان آن را تسکین داد.

6-آیا ممکن است که سرگیجه هنگام خواب رخ دهد؟

خوابیدن در وضعیت نادرست ممکن است باعث سرگیجه شود. علاوه بر این، کمبود خواب ممکن است شدت و دفعات آن را افزایش دهد. در حالی که خواب منظم و راحت باعث تسکین خواهد شد . سرگیجه و احساس آن در افراد مبتلا به آپنه خواب بیشتر دیده می شود.

سایر نکات

به طور کلی سرگیجه  خود به خود برطرف می شود اما با این حال، اقداماتی مانند کنترل استرس می تواند به کاهش علائم سرگیجه کمک کند.

علاوه براین، مشاوره ، درمان های رفتاری و تمرینات متعادل کننده می تواند موثر واقع شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها