شرکت‌های بزرگ فناوری که در سراسر دنیا ۷۵۰ میلیون یورو و در فرانسه بالای ۲۵ میلیون یورو در سال درآمد دارند، ملزم هستند تا سه درصد از درآمد خود در این کشور را به دولت پرداخت کنند.
کد خبر: ۱۲۹۰۴۵۵

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از زومیت، سال‌ها است سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) با ایجاد مجموعه‌ قوانین استاندارد برای وضع مالیات‌ روی غول‌های فناوری سراسر دنیا تلاش می‌کند؛ اما روند کُند انجام مذاکرات این سازمان منجر شده است کشورهایی مانند فرانسه خود دست‌به‌کار شوند و از درآمد شرکت‌های بزرگ فناوری مالیات سرویس دیجیتال دریافت کنند.

اخیرا فرانسه به غول‌های فناوری از جمله گوگل، اپل، فیسبوک و آمازون اعلام کرده است از سال ۲۰۲۱، ملزم به پرداخت سه درصد مالیات دیجیتال به دولت فرانسه هستند. همچنین مقامات این کشور خواستار پرداخت سهم مالیات از درآمد این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۰ شده‌اند.

علاوه ‌بر فرانسه، سایر کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، هلند، ترکیه، اتریش و انگلستان برای شرکت‌های بزرگ فناوری مالیات در نظر گرفته‌اند یا در حال بررسی آن هستند. مالیات سرویس‌های دیجیتال برای شرکت‌هایی اعمال می‌شود که در یک بازار فعالیت می‌کنند یا کسب‌وکارهای تبلیغاتی که بیش از ۷۵۰ میلیون یورو در سراسر دنیا و ۲۵ میلیون یورو در سال در هر کشور درآمد دارند.

فعلا مذاکرات OECD با ۱۳۷ کشور برای توافق در مورد قوانین مالیاتی بین‌المللی جدید مبنی ‌بر دریافت مالیات از شرکت‌های فناوری به نتیجه‌ نرسیده‌ است؛ اما اجرای چنین قوانینی می‌تواند شرایط را برای شرکت‌های بزرگ فناوری پیچیده‌تر کند.

برخی از کشورهای اروپایی نمی‌توانند تا پایان به ‌نتیجه ‌رسیدن مذاکرات OECD صبر کنند و خواستار دریافت مالیات شده‌اند؛ درنتیجه شرکت‌های فناوری از جمله اپل، آمازون و گوگل پیش‌ از اعمال قوانین، هزینه‌های تبلیغاتی، فروشنده و توسعه‌دهنده را افزایش داده‌اند؛ درحالی‌که قبلا خود را حامی قوانین مالیاتی بین‌المللی جدید اعلام کرده‌ بودند.

فرانسه بیشتر از کشورهای یادشده برای اعمال مالیات سرویس‌های دیجیتال مصمم بود که واکنش شدید دولت ترامپ را در پی داشت.

ژانویه سال جاری، دولت فرانسه توافق کرد ک دریافت مالیات از شرکت‌های بزرگ فناوری را به تعویق بیاندازد تا OECD پیش‌نویس اولیه‌ی قوانین مالیاتی بین‌المللی جدید را تدوین کند. ژوئن امسال، با خروج ایالت متحده از مذاکرات مالیاتی OECD، مذاکرات این سازمان بی‌نتیجه ماند.

ایجاد شرایط بحرانی اخیر به اقتصاد کشورها لطمه‌ وارد کرده است؛ اما اخیرا رسانه‌ها از افزایش درآمد ثروتمندان دنیای فناوری در این شرایط خبر می‌دهند. برونو لومر، سخنگوی وزارت دارایی فرانسه، خاطرنشان کرد این کشور به ‌دنبال ایجاد راهکار جهانی است تا این شرکت‌های دیجیتال همانند سایر شرکت‌ها به هر کشور مالیات بپردازند.

سخنگوی وزارت دارایی فرانسه در گفت‌وگو با فایننشال تایمز گفت:

ما نمی‌توانیم مدت بیشتری صبر کنیم. غول‌های فناوری برندگان این شرایط بحرانی محسوب می‌شوند. این شرکت‌ها روزبه‌روز ثروتمندتر می‌شوند؛ درحالی‌که حتی مالیات پیش از شیوع ویروس کرونا را پرداخت نکردند.

سال گذشته وقتی فرانسه از اعمال مالیات روی غول‌های فناوری خبر داد، دونالد ترامپ در واکنش به تصمیم دولت فرانسه، تهدید کرد تا ژانویه‌ی امسال، روی محصولات فرانسوی به ارزش ۲٫۴ میلیارد دلار تعرفه‌ی مالیاتی ۱۰۰ درصدی اعمال خواهد کرد؛ البته تحریم کالاهای فرانسوی اتفاق نخواهد افتاد.

حال مدت زیادی تا آغاز ریاست جمهوری جو بایدن نمانده است. او قبلا اعلام کرده بود روابط با متحدان اصلی را بازسازی خواهد کرد؛ اما باید این را در نظر داشت که قبلا دموکرات‌ها با اعمال مالیات - از جمله مالیات سرویس‌های دیجیتال - مخالفت کرده‌اند.

برونو لومر گفت امیدوار است بایدن وارد مذاکرات OECD شود تا این مذاکرات بالاخره به نتیجه برسد. او همچنین افزود دولت فرانسه پیش‌تر اعلام کرده بود در صورت موفق نبودن مذاکرات، از دسامبر امسال، مالیات سرویس‌های دیجیتال را برای غول‌های فناوری اعمال می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها