jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۲۹۰۱۱۰   ۰۷ آذر ۱۳۹۹  |  ۰۹:۵۸

شرکت‌های خودروسازی پیوسته تاکید می‌کنند که تکنولوژی‌های مرتبط با رانندگی خودران هنوز آنچنان پیشرفت نکرده است که بتوان به طور کامل به آن‌ها اعتماد کرد.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، هم زمان که صنعت خودروسازی در حال حرکت به سمت عرضه خودروهای خودران و مستقل از راننده است انتظار می‌رود که امنیت وسایل نقلیه نیز بیش از پیش افزایش یابد. اما تحقیقات جدید نشان داده که برخلاف تصور عموم همه‌گیرشدن تکنولوژی‌های کمک راننده و سیستم‌های خودران سبب کاهش ایمنی وسایل نقلیه شده است.
نکته این اتفاق در آن است که رانندگانی که از خودروهای مدرن و خودران استفاده می‌کنند در هنگام رانندگی تمرکز کمتری داشته و کمتر به جاده توجه می‌کنند. این رانندگان کمتر چشمان خود را به جاده دوخته و اعتماد بیش از اندازه‌ای به تکنولوژی‌های کمک راننده و سیستم خودران خودروها دارند. اعتماد بی‌موردی که گاها فجایع جبران ناپذیری به دنبال دارد.
 
چرا نباید به فناوری خودروهای خودران اعتماد کرد؟+عکس

در تحقیقات جدید رفتار عده‌ای از رانندگان در حین رانندگی با خودروهای خودران مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که این رانندگان عموما هر دو دست خود را بر روی فرمان قرار نداده، از تلفن هوشمند خود استفاده کرده و یا سرگرم تکنولوژي‌های مورد استفاده در کابین خودرو خود می‌شوند.
در این تحقیق رانندگان را به دو گروه ده نفری تقسیم کرده و لندروور رنجر روور اسپرت مجهز به کروز کنترل تطبیقی را در اختیار گروه اول قرار داده‌اند. رانندگان گروه دوم نیز پشت فرمان ولوو S90 نشسته‌اند. این خودرو تولیدی ولوو علاوه‌بر کروز کنترل تطبیقی به تکنولوژی رانندگی خودران نیز مجهز است.
 
چرا نباید به فناوری خودروهای خودران اعتماد کرد؟+عکس

در اوایل رانندگی هر دو گروه رفتار تقریبا مشابه‌ای را از خود نشان داده‌اند اما با گذشت یک ماه رفتار گروه دوم به وضوح تغییر کرده و تمرکز آن‌ها در حین رانندگی به طرز قابل‌توجهی کاهش یافته است. به‌عنوان نمونه نشانه‌های خواب‌آلودگی در بین رانندگان گروه دوم تنها در مدت کمتر از یک ماه دوبرابر شده است.
همین موضوع به خوبی نشان می‌دهد که رانندگان خودروهای خودران به مرور حساسیت خود را نسبت به جاده از دست داده و نسبت به گذشته در حین رانندگی توجه کمتری صرف می‌کنند.
 
چرا نباید به فناوری خودروهای خودران اعتماد کرد؟+عکس

به همین جهت است که شرکت‌های خودروسازی پیوسته تاکید می‌کنند که تکنولوژی‌های مرتبط با رانندگی خودران هنوز آنچنان پیشرفت نکرده است که بتوان به طور کامل به آن‌ها اعتماد کرد. البته که این هشدارها مورد توجه تمامی رانندگان قرار نمی‌گیرد و مرور زمان سبب افزایش بی‌توجهی عده‌ای دیگر از رانندگان نیز می‌شود.
به عناون نمونه تسلا تاکید فراوانی بر این نکته داشته که رانندگان در هنگان استفاده از محصولات این شرکت و سیستم اتوپایلوت هر دو دست خود را بر روی فرمان قرار داده و بر روی جاده تمرکز کنند. این موضوع به خصوص در جاده‌های خارج از شهر که سرعت خودرو بالا بوده و ممکن است اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ بدهد اهمیت دو چندان پیدا می‌‌کند.
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
طراحی کی۱۲۵ با پژو ۲۰۰۸ ارتباطی ندارد

طراحی کی۱۲۵ با پژو ۲۰۰۸ ارتباطی ندارد

در پی انتشار گزارش روزنامه جام‌جم در چهارم دی ۹۹ با عنوان «یک فیس‌لیفت جدید» که به بررسی آرای کارشناسان درباره محصول جدید ایران‌خودرو (خودروی تارا) می‌پرداخت، کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در گفت‌و‌گو با جام‌جم ضمن اشاره به به برخی ویژگی‌های مهم خودروی تارا، هرگونه ارتباطی بین طراحی خودروی کراس‌اور کی۱۲۵ (K۱۲۵) که قرار است به‌زودی رونمایی شود با پژو ۲۰۰۸ را رد کرد.

عزم ملی، واکسن ملی

عزم ملی، واکسن ملی

دیروز واکسن کرونای تولید کشور به اولین داوطلبان تزریق شد. باید بدانیم کشورهای اندکی در جهان وجود دارند که به دانش تولید واکسن دست پیدا کرده‌اند.