پژوهشگران آمریکایی، الگوریتم جدیدی ابداع کرده‌اند که تشخیص می‌دهد کدام یک از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ باید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند.
کد خبر: ۱۲۸۹۷۴۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، با افزایش همه‌گیری کووید-۱۹ در کشورهای گوناگون، پزشکان به ابزارهای گوناگونی نیاز پیدا می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد تا هر بیمار را با دقت و براساس بیماری خاص او، سابقه سلامتی و خطرات پزشکی درمان کنند.

 

پژوهشگران "موسسه پلی‌تکنیک رنسلیر"(RPI) آمریکا، الگوریتم جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند با موفقیت پیش‌بینی کند که آیا بیماران مبتلا به کووید-۱۹ باید به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شوند و یا نیازی به این کار ندارند. این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند برای تعیین درمان انفرادی هر یک از بیماران، کارآمد باشد.

 

این گروه پژوهشی به سرپرستی "پینگکان یان"(Pingkun Yan)، استادیار مهندسی پزشکی موسسه پلی‌تکنیک رنسلیر، تصاویر سی‌تی‌اسکن که شدت عفونت ریه بیمار را بررسی می‌کنند، با داده‌های غیرتصویری مانند داده‌های جمعیت‌شناسی، نشانه‌های حیاتی و نتایج آزمایش خون ادغام کردند. این الگوریتم می‌تواند با ادغام داده‌ها، به پیش‌بینی پیامدهای بیماری در افراد بپردازد و به ویژه تشخیص دهد که آیا بیماران باید به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شوند یا خیر.

 

پژوهشگران، این الگوریتم را روی مجموعه داده‌های به دست آمده از ۲۹۵ بیمار آزمایش کردند که در سه بیمارستان متفاوت در آمریکا، ایران و ایتالیا بستری بودند. آنها توانستند پیش‌بینی‌های الگوریتم را با این که هر بیمار در واقع به چه نوع درمانی نیاز دارد، مقایسه کنند.

 

یان گفت: من به عنوان کسی که با هوش مصنوعی کار می‌کند، قدرت آن را باور دارم. هوش مصنوعی به ما امکان می‌دهد تا داده‌های بسیاری را ارزیابی کنیم و به استخراج ویژگی‌هایی بپردازیم که با چشم انسان قابل دیدن نیستند.

 

پژوهشگران قصد دارند داده‌های این الگوریتم را با داده‌های پژوهشی که یان پیشتر برای ارزیابی خطر بیماری‌های قلبی-عروقی با استفاده از سی‌تی‌اسکن انجام داده بود، ادغام کنند.

 

یان ادامه داد: ما می‌دانیم که یک عامل اصلی در مرگ و میر بیماران کووید-۱۹، بیماری‌های پیش‌زمینه و بیماری قلبی-عروقی است. اینکه بیماری‌ها تا چه اندازه به گسترش کووید-۱۹ کمک می‌کنند، در حال حاضر کاملا ذهنی است. ما باید کمی از وضعیت قلب بیماران اطلاع داشته باشیم و سپس به کارگیری آن را در پیش‌بینی در نظر بگیریم.

 

"دیپاک واشیشث"(Deepak Vashishth)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این پژوهش مهم که به سرپرستی پروفسور یان در حال انجام شدن است، راه‌حلی عملی را در اختیار پزشکانی می‌گذارد که در شرایط همه‌گیری کووید-۱۹ به سر می‌برند. این پروژه، قابلیت‌های پژوهشگران موسسه رنسلیر را در همکاری با موسسات پزشکی نشان می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها