جو بایدن نامزد دموکرات ها در صورت قطعی‌شدن انتخابش به‌عنوان رییس‌جمهور آمریکا، با چالش‎‌هایی جدی در حوزه فناوری اطلاعات مواجه است.
کد خبر: ۱۲۸۹۶۲۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبر گزاری فارس، اگر چه اولویت اصلی جو بایدن باید مقابله با ویروس کرونا باشد، اما او در حوزه فناوری اطلاعات نیز با چالش‌های جدی مواجه است. چرا که شیوع گسترده کرونا و نیاز به آموزش های آنلاین و مجازی، شکاف گسترده دیجیتال در ایالات متحده را بیشتر از هر زمان دیگری آشکار نموده است.

چالش‌های اصلی که بایدن با آن مواجه است، به شرح زیر است:

انحصارطلبی شرکت های فناوری آمریکایی

بسیاری از شرکت های فناوری آمریکایی مانند فیس بوک، گوگل، مایکروسافت و غیره به غول هایی انحصارطلب مبدل شده اند و درصدد حذف غیرمنصفانه رقبای خود از بازار برآمده اند. این مساله منجر به طرح دعاوی حقوقی در آمریکا، اروپا و آسیا شده است. در ماه های اخیر کنگره آمریکا نیز نسبت به این موضوع حساس شده و به دنبال شکایت بسیاری از شرکت های کوچک رقیب رسیدگی به این موضوع را آغاز کرده و روسای شرکت های یادشده را برای ارائه توضیحات به کنگره فراخوانده است. در حال حاضر گروهی در کمیته قضایی کنگره در حال بررسی انحصارطلبی شرکت های فناوری هستند و به نظر می رسد این مساله در کنگره تحت کنترل دموکرات ها به شکلی جدی تر مورد توجه قرار بگیرد.

وزارت دادگستری آمریکا نیز در ماه های قبل شکایتی را به علت انحصارطلبی در حوزه جستجو و تبلیغات تجاری بر علیه گوگل تقدیم دادگاه کرد. آمازون نیز با اتهامات مشابهی روبروست و با توجه به فشار صاحبان مشاغل برای برخورد با این شرکت ها احتمال دوتکه شدن گوگل و حتی آمازون برای متوقف کردن رویه های انحصارطلبانه آنها در ماه های آینده دور از ذهن نیست.

فدا کردن حریم شخصی کاربران با هدف جاسوسی سایبری

یکی از معدود موضوعاتی که دموکرات ها و جمهوری خواهان بر سر آن با یکدیگر توافق دارند جاسوسی سایبری از کاربران اینترنت در آمریکا و خارج از آن و جمع آوری اطلاعات خصوصی افراد در فضای مجازی تا سر حد امکان است. تا پیش از این قوانین داخلی آمریکا در ارتباط با ابزار ارتباطی و پلتفرم های آنلاین افراد و نه شرکت های فناوری را در برابر مطالبی که در فضای مجازی در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی منتشر می شد، مسئول می دانست. اما به نظر می رسد سنا و کنگره آمریکا درصدد تغییر این رویه باشند و تلاش کنند گوگل، فیس بوک، توئیتر و سایر شبکه های اجتماعی را مجبور کنند مسئولیت محتوای تولیدشده کاربران خود را بر عهده بگیرند و در برابر آنها پاسخگو باشند.

اگر چه این تحول در ظاهر با هدف مقابله با اخبار و اطلاعات جعلی و شایعات دروغین در شبکه های اجتماعی رخ می دهد، اما در نهایت منجر به سانسور گسترده شبکه های اجتماعی، محدود کردن کاربران و نقض آزادی های مدنی در آمریکا می شود. تا پیش از این جمهوری خواهان با این تغییر مخالفتی نداشتند و به نظر می رسد که دموکرات ها نیز با تحول مذکور موافقند. پیش از این بایدن نیز در زمان نمایندگی کنگره آمریکا از محدود شدن آزادی های کاربران در شبکه های اجتماعی و مسئول دانستن شبکه های اجتماعی در برابر محتوای منتشر شده در آنها دفاع کرده بود. بنابراین انتظار می رود در دوره ریاست جمهوری بایدن هم شبکه های اجتماعی کماکان به سهل انگاری در زمینه مقابله با انتشار اخبار جعلی و نفرت پراکنی متهم شوند و برای محدود کردن کاربران خود تحت فشار قرار گیرند. همچنین می توان انتظار داشت شبکه های اجتماعی برای افشای هویت کاربران مختلف خود به بهانه نشر اخبار جعلی از سوی دولت آمریکا تحت فشار قرار بگیرند. کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا به عنوان رگولاتوری این کشور درصدد وضع مجازات هایی در این زمینه نیز هست و باید منتظر ماند و دید سرنوشت شبکه های اجتماعی آمریکایی در این زمینه چه خواهد شد.

بی طرفی شبکه و شکاف دیجیتال

در سال های اخیر غول های فناوری و شرکت های بزرگ آمریکایی درصدد برآمده اند با اختصاص منابع بیشتری از اینترنت، خدمات خود را با کیفیت بیشتری در فضای مجازی ارائه دهند. این امر منجر به آن می شود که شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی بر اساس کاربر، محتوا، سایت، پلتفرم، اپلیکیشن، نوع ابزار الصاق شده یا نحوهٔ دسترسی به خدمات مخابراتی برای کاربران و مصرف کنندگان تبعیض قائل شوند. این امر به نوبه خود به گسترش شکاف دیجیتال در آمریکا منجر شده و می تواند آزادی بیان را هم کاهش دهد. در زمان ریاست جمهوری ترامپ بی طرفی شبکه به طور جدی کاهش یافت و به اعتراض های عمومی در این زمینه بی توجهی شد. بایدن هنوز در این زمینه موضع گیری رسمی نداشته، اما حامیان وی مدعی هستند که او از بی طرفی شبکه حمایت می کند.

در عین حال سوابق بایدن نشان می دهد که او در زمان فعالیت به عنوان یک سناتور حامی جدی بی طرفی شبکه نبوده است. وی در عین حال روابط صمیمانه ای با شرکت هایی همچون کامکست دارد که با هدف اختصاص منابع بیشتری از اینترنت به خود و تضعیف رقبایشان با بی طرفی شبکه مخالف هستند. از جمله مدیران کامکست که از جمله دوستان نزدیک بایدن هستند می توان به دیوید کوهن معاون اول کامکست اشاره کرد.

حل مشکل دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده

بسیاری از نقاط دورافتاده روستایی و حتی شهرهای کوچک آمریکا کماکان به اینترنت پرسرعت باکیفیت و خدمات مخابراتی قابل قبول دسترسی ندارند و بایدن وعده داده که برای حل این مشکل و بازسازی طبقه متوسط آمریکا اقدام کند. بایدن قبلا از سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری در نواحی روستایی و دورافتاده این کشور برای ارائه خدمات اینترنت پرسرعت خبر داده بود. وی وعده داده که خدمات فیبر نوری در سال های آینده در بسیاری از این نقاط در دسترس باشد؛ امری که به علت عدم صرفه اقتصادی مورد توجه هیچ یک از شرکت های فناوری و مخابراتی آمریکایی نیست.

در دستورالعمل سیاست گذاری جو بایدن در این زمینه آمده است: اینترنت پرسرعت برای اقتصاد قرن بیست و یکم ضروری است و در زمانه ای که بسیاری از مشاغل و کسب و کارها می توانند در هر محلی فعال باشند، دسترسی به اینترنت پرسرعت باید به کمک اقتصادهای روستایی بیاید، نه اینکه عدم دسترسی به آن به مشکلی تازه در این مناطق مبدل شود. به نظر می رسد با توجه به شیوع گسترده کرونا در آمریکا که دورکاری را اجباری کرده بایدن چاره ای جز اجرای این سیاست نداشته باشد. به خصوص که بسیاری از دانش آموزان در این کشور برای دریافت خدمات آموزش آنلاین به اینترنت پرسرعت و باکیفیت دسترسی ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها