یکی از آمادگی‌های پیش از بارداری، داشتن تناسب وزنی مادر است. چاقی در دوران بارداری بر سلامت مادر و جنین تاثیرگذار است. لازم است پیش از بارداری با خطرات اضافه وزن آشنا شوید تا برای رفع و کاهش آن تلاش کنید. در این مطلب با برخی از عوارض چاقی برای باردار شدن و نکاتی برای کاهش آن آشنا می‌شوید.
کد خبر: ۱۲۸۹۳۵۵

بارداری زنان چاق چه مشکلاتی به همراه دارد؟
به گزارش جام جم آنلاین ،چاقی از طریق اختلالات قاعدگی و جلوگیری از تخمک‌گذاری طبیعی، بر میزان باروری زنان اثر منفی می‌گذارد. حتی زنانی که تخمک‌گذاری طبیعی دارند درصورت داشتن BMI بالا، مدت زمان باردار شدن‌شان طولانی‌تر می‌شود.

اضافه وزن هنگام بارداری، مشکلات ناشی از فشار خون بالا، اختلالات قلبی، وقفه‌های تنفسی در خواب یا آپنه خواب، مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی) و ایجاد لخته خون در پا‌ها و... را به همراه دارد.

فرایند زایمان طبیعی در مادران با اضافه وزن سخت است و با انجام سزارین در معرض مشکلاتی همچون عفونت رحم خواهند بود.
چاقی بر نتیجه آی. وی. اف هم تاثیرگذار است و هر قدر BMI فرد بالاتر باشد، احتمال موفقیت هم کمتر است.

احتمال خطر عفونت ادراری در خانم‌های چاق بیشتر است و ممکن است به زایمان زودرس منجر شود.

چاقی مادر باعث سخت‌تر شدن تشخیص معلولیت‌های مادرزادی در سونوگرافی‌های بارداری می‌شود.

در صورت چاق بودن، احتمال سقط جنین، مرده‌زایی و حتی سقط جنین مکرر بیشتر می‌شود.

احتمال دیابت حاملگی در افراد چاق سه برابر افراد با وزن مناسب است.

چند راهکار برای بهبود سلامت بارداری در صورت چاقی
قبل از اقدام به بارداری با پزشک مشورت کنید. پزشک با تجویز ویتامین‌های پیش از بارداری و چکاپ سلامت کلی بدن‌تان، درصورت نیاز شما را به متخصص رژیم‌درمانی ارجاع می‌دهد تا برای رسیدن به وزن سالم پیش از بارداری به شما کمک کند.

با مشورت پزشک، فعالیت جسمی‌تان را حفظ کنید و روش‌های مطمئنی را برای تحرک بیشتر مثل پیاده‌روی، شنا یا حرکات کم‌فشار ایروبیک انتخاب کنید.

با معاینه‌های منظم پیش از بارداری، پزشک را در جریان بیماری‌هایی که دارید مثل دیابت، فشار خون بالا یا آپنه خواب قرار دهید تا برای مدیریت چالش‌های احتمالی آن هنگام بارداری، بهترین راه را به شما پیشنهاد دهد.

خانم‌های باردار دارای اضافه وزن نباید از رژیم‌های غذایی که در آن مصرف کربوهیدرات‌ها مثل نان، برنج، ماکارونی حذف می‌شود یا رژیم‌های غذایی که در آن‌ها از تمام گروه‌های غذایی اصلی یعنی نان و غلات، شیر و مواد لبنی، سبزی و میوه، گوشت، حبوبات و تخم مرغ استفاده نمی‌شود، برای کاهش وزن استفاده کنند.

منبع:روزنامه خراسان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها