سندروم گردن پیامکی در کمین کاربران فضای مجازی

سندرومی دردناک که با استفاده از موبایل به وجود میاد!

درمورد عوارض و معایب استفاده نادرست از گوشی موبایل بارها گفته ایم اما تمام شما باید درباره نوعی سندرم که ناشی از استفاده طولانی مدت از تلفن همراه است بدانید.
کد خبر: ۱۲۸۹۱۵۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک، در دنیای دیجیتال و مدرن امروز افراد زیادی را می بینیم که در همه سنین و در همه جنسیت ها مدام پای گوشی موبایل هستند. تکنولوژی افراد را از راه های مختلف احاطه کرده است و حتی ممکن است در سبک زندگی آن ها اختلالاتی را ایجاد کرده باشد. برای استفاده از تلفن همراه و تبلت سرتان را خم می کنید، این حرکت در طولانی مدت به ستون فقرات و نخاع شما آسیب وارد می کند و مشکلاتی برای تان پیش می آید. گردن نیز یکی دیگر از قسمت های بدن است که بیش از بقیه به دلیل استفاده از تکنولوژی تحت تأثیر قرار می گیرد. این بیماری که ناشی از خم کردن طولانی مدت سر به منظور استفاده از موبایل و تلفن همراه در میان افراد جوامع مختلف رایج شده، با عنوان «گردن پیامکی» شناخته می شود که در این قسمت از بهداشت و سلامت با آن آشنایی پیدا خواهید کرد.

سندروم گردن پیامکی

گردن پیامکی چیست؟

گردن پیامکی بیماری مدرنی است که نسل جوان به دلیل استفاده مداوم از موبایل با آن مواجه می شوند. معمولاً علائم این مشکل در هنگام چرخاندن گردن بیشتر است. در نتیجه باید انحنای طبیعی گردن حفظ شود تا از این مشکلات جلوگیری گردد.

سندروم گردن پیامکی

علت ایجاد بیماری سندرم گردن پیامکی

سر انسان 5/4 تا 5/5 کیلوگرم وزن دارد. زمانی که سرتان را به جلو خم می کنید، فشار بر گردن افزایش یافته و احتمال بروز گردن پیامکی بیشتر می شود. بر اثر بی توجهی و خم بودن سر زمان طولانی قوس طبیعی گردن از بین می رود و احتمال پارگی، تخریب، فشار و فرسودگی مهر ه ها و ساختار گردن بیشتر می شود. هرقدر سر بیشتر به جلو خم شود فشار بیشتری بر گردن و شانه ها وارد می شود.

علائم بیماری سندرم گردن پیامکی

این بیماری با علائمی مانند :

سردرد، گردن درد، درد شانه، سندروم متقاطع فوقانی، دست درد و بی حسی همراه است. همچنین ممکن است افراد را دچار دیسک هم بکند و یا آن ها به آرتروز یا مشکلات کمبود ظرفیت ریه نیز مبتلا شوند.

سندروم گردن پیامکی 

راه های پیشگیری از بیماری سندروم گردن پیامکی

چنانچه در نمناک اشاره کرده ایم اولویت کسانی هستند که مدت زمان زیادی پای گوشی، موبایل، تبلت و لپ تاپ می باشند. زمانی که مشکل افزایش پیدا کند، احتمالاً به سختی می توان آن را مدیریت کرد. پس باید راه های جلوگیری از آن را در پیش بگیرید که شامل موارد زیر است :

شکل صحیح بدن را تمرین کنید

سعی کنید صاف بایستید که یک راه صحیح برای نگهداری از ستون فقرات است و فرقی ندارد که نشسته یا خوابیده اید. در هر حال کمر تان را صاف نگه دارید و سعی کنید گردن خود را در یک خط مستقیم با بدنتان قرار دهید.

دستگاه را در دست هایتان عوض کنید (مدام در یک دستتان نگیرید)

بیش از حد دستگاه را در یک دست خود نگه ندارید زیرا به یک قسمت از بدن شما فشار وارد می شود. چند وقت یکبار دستتان را برای نگه داشتن گوشی، موبایل و تبلت عوض کنید.

سندروم پیامکی

از اپلیکیشن های کاربردی استفاده کنید

از اپلیکیشن هایی استفاده کنید که میزان زمان سپری شده در موبایل یا تبلت را نشان می دهد و برای خودتان محدودیت تعیین کنید.

کار خود را طوری تنظیم کنید که فرصت استراحت داشته باشید

به طور مداوم و بیش از چند دقیقه از دستگاه ها استفاده نکنید. مثلا بعد از هر 20 الی 30 دقیقه توقف کنید و حداقل 5 دقیقه به خودتان استراحت دهید. از جایتان بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید. یک مکان راحت برای کار کردن ایجاد کنید و باید حتما آرگونومی بدن را بلد باشید.

استراحت کردن

مکان مناسب و راحتی داشته باشید

یک مکان راحت برای خودتان تعیین کنید که بتوانید پوزیشن بدنی راحتی داشته باشید. از یک صندلی مناسب و یک میز متعادل برای لپ تاپ استفاده کنید. سطح لپ تاپ را بالا بیاورد و در سطح دید خود قرار دهد.

حین کار ورزش کنید

ورزش کردن بین کار با لپ تاپ و کامپیوتر به شدت در وضعیت بهتر کمر و گردن مناسب است و تنش و استرس و فشار زیاد را از آن پاکسازی می کند و چرخش بدن را آرام می کند. حرکات کششی کمر، قوس ملایم به گردن از پشت و کناره ها مناسب خواهد بود.

سندروم گردن پیامکی

ماساژ انجام دهید

انجام ماساژ به صورت منظم و توسط فرد متخصص به شدت به بهبود این مشکل کمک می کند. روی ورزش های ستون فقرات و گردن تمرکز کنید. اگر کار شما بسیار زیاد است، سعی کنید از ورزش هایی که عضلات گردن و ستون فقرات را تقویت می کند، استفاده کنید.

گوشی موبایل را موازی با چشمان خود بگیرید

گوشی موبایل را مقابل چشمان خود قرار دهید و برای استفاده از آن گردن تان را خم نکنید. سعی کنید آن را راحت در دست بگیرید و به جای خم کردن گردن، دستتان را بالا بیاورید.

گوشی مقابل چشم

از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید

کمپرس سرد یا گرم برای بهبود گردن درد قسمت بالای کمر و سندروم گردن پیامکی مناسب است، تنش و فشار را از بین می برد.

اگر احساس کردید با وجود موارد بالا بهبود پیدا نکردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها