jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۲۸۹۱۰۸   ۰۳ آذر ۱۳۹۹  |  ۱۰:۴۵

دومین خدمه‌ی فضانوردان اسپیس ایکس هفته‌ی گذشته با کپسول کرو دراگون به فضا سفر کردند. آنان به‌تازگی در گفت‌وگو با خبرنگاران از تجربه‌ی حضورشان در فضاپیمای جدید سخن گفتند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از زومیت، سوئیچی ناگوچی، فضانورد ژاپنی و باتجربه‌ترین عضو خدمه‌ی مأموریت کرو ۱ اسپیس ایکس، روز پنجشنبه گفت سواری با کپسول دراگون به مدار همانند سوار بر اژدهای واقعی و بسیار لذت‌بخش‌تر از پروازهای شاتل فضایی ناسا یا سایوز روسیه است. درمقابل، ویکتور گلوور، فضانورد تازه‌کار ناسا و عضو نیروی دریایی آمریکا، سواری با دراگون و تجربه‌ی طولانی‌تر نیروی جی درمقایسه‌با پرواز با جت‌های جنگنده را شگفت‌انگیز توصیف کرد.
اسپیس ایکس دومین خدمه‌ی فضانوردانش را صبح دوشنبه ۲۷ ساعت پس از پرتاب آن‌ها از مرکز فضایی کندی ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) رساند. در نخستین کنفرانس مطبوعاتی، چهار فضانورد پرتاب دوشنبه صبح خود را توصیف و درباره‌ی اولین احساساتشان از ایستگاه فضایی به‌عنوان خانه‌ی جدیدشان در ۶ ماه آینده صحبت کردند.
درحال‌حاضر، سوئیچی ناگوچی به سومین فضانوردی تبدیل شده است که سفر با سه فضاپیمای مختلف را تجربه می‌کند. او گفت: «کوتاه پاسخ می‌دهم: دراگون بهترین است.» او افزود هم‌زمان با سوخت‌گیری فالکون۹، دقایقی پیش از پرتاب و سپس حین پرتاب وقتی پیشرانه‌ها درست خارج از پنجره‌ی صندلی او روشن شدند، می‌توانست حس کند که واقعا دراگون می‌خواهد به فضا برود.
 
فضانورد اسپیس ایکس: فضاپیمای دراگون بسیار بهتر از شاتل و سایوز است+عکس

ناگوچی به خبرنگاران گفت: «پرواز با دراگون همانند حضور درون اژدهایی بود که در حال رساندن ما به فضا است؛ درنتیجه واقعا احساس خاصی بود.» ویکتور گلوور، فضانورد جدید ناسا و خلبان دراگون، نخستین حضورش در فضا را تجربه می‌کند. او نیز اعلام کرد پس از روشن‌شدن مرحله‌ی دوم موشک، نیروی جی به‌تدریج افزایش یافت. گلوور ‌گفت: «در هواپیمای جنگنده نمی‌توانید چندین دقیقه نیروی ۴ جی را تجربه کنید. من توانسته‌ام این نیرو را چند ثانیه حس کنم؛ اما تجربه‌ی بیشتر آن واقعا شگفت‌انگیز بود.»
گلوور درادامه حس حضور در فضا به‌محض رسیدن به مدار را فراواقعی توصیف کرد: «تصاویر فراوانی از فضا دیده‌ام؛ اما وقتی نخستین‌بار از پنجره به زمین نگاه کردم، توصیفش بسیار سخت است. هیچ واژه‌ای وجود ندارد... احساسی شگفت‌انگیز بود که در کل عمر فقط یک ‌بار تجربه می‌شود.»
فضانوردان فضاپیمای خود را رزیلینس (به‌معنای مقاومت) نامیده‌اند تا نه‌تنها در میانه‌ی همه‌گیری جهانی کووید ۱۹، بلکه در ناآرامی‌های مدنی و سیاسی یک سال گذشته در آمریکا، امیدبخش باشند. ناگفته نماند گلوور اولین آفریقایی آمریکایی محسوب می‌شود که برای اقامت طولانی در ایستگاه فضایی انتخاب شده است. او گفت: «امیدوارم [نام رزیلینس] الهام‌بخش مردم باشد تا به‌معنای واقعی کلمه و تمثیلی به بالا نگاه کنند.»
فضانوردان به همان دلیل یادشده، عروسک کوچک بیبی یودا را به‌عنوان نشانگر گرانش صفر فضاپیما انتخاب کردند. مایک هاپیکنز، فرمانده کرو ۱ گفت: «وقتی به او نگاه می‌کنید، نخندیدن دشوار است.» فضانوردان دراگون به‌تازگی تماشای جنگ ستارگان: مندلورین را آغاز کرده‌اند. این مجموعه‌ی تلویزیونی محصول دیزنی است که بیبی یودا در آن حضور دارد. هاپکینز افزود سفر آن‌ها به فضا با دراگون احتمالا از تجربه‌ی پیشین بیبی یودا اندکی سخت‌تر بود.
خدمه‌ی فضاپیمای اسپیس ایکس شانون واکر را نیز شامل می‌شود و به یک فضانورد آمریکایی و دو کیهان‌نورد روس دیگر در ایستگاه فضایی محلق شده‌اند. این نخستین‌بار است که آزمایشگاه مداری هم‌زمان از هفت نفر میزبانی می‌کند. این اتفاقی است که انتظار می‌رود به تقویت پژوهش‌های علمی منجر شود. کیت روبینز، فضانورد ناسا، یک ماه پیش سوار بر کپسول سایوز به ISS رسید. وی در پاسخ به این پرسش که «آیا احساس شلوغی می‌کند؟» گفت: «ایستگاه از جهتی بسیار خوب، شلوغ است. این بالا انرژی وجود دارد.»
تقریبا در یک دهه‌ی گذشته، ناسا ناگزیر بود برای رسیدن به مدار صندلی‌های فضاپیمای سایوز را بخرد؛ اما سازمان فضایی آمریکا اکنون برای رسیدن به ایستگاه فضایی رسما از اتکا به روسیه بی‌نیاز شده است و از‌این‌پس، از کرو دراگون اسپیس ایکس و در آینده درکنار آن، از کپسول استارلاینر بوئینگ استفاده خواهد کرد.
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
جای خالی سیاستگذاری در هوش مصنوعی

جای خالی سیاستگذاری در هوش مصنوعی

امروزه فناوری‌ های نوین و به ویژه هوش مصنوعی به سرعت جهان اطراف ما را متحول می‌کند و نفوذ روزافزون آنها در تمامی کاربردهای سنتی، یکی‌از دغدغه‌ها و اولویت‌های دولت‌هاست. اکنون دنیا به تعبیری با سونامی فناوری مواجه بوده و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

طراحی کی۱۲۵ با پژو ۲۰۰۸ ارتباطی ندارد

طراحی کی۱۲۵ با پژو ۲۰۰۸ ارتباطی ندارد

در پی انتشار گزارش روزنامه جام‌جم در چهارم دی ۹۹ با عنوان «یک فیس‌لیفت جدید» که به بررسی آرای کارشناسان درباره محصول جدید ایران‌خودرو (خودروی تارا) می‌پرداخت، کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در گفت‌و‌گو با جام‌جم ضمن اشاره به به برخی ویژگی‌های مهم خودروی تارا، هرگونه ارتباطی بین طراحی خودروی کراس‌اور کی۱۲۵ (K۱۲۵) که قرار است به‌زودی رونمایی شود با پژو ۲۰۰۸ را رد کرد.

عزم ملی، واکسن ملی

عزم ملی، واکسن ملی

دیروز واکسن کرونای تولید کشور به اولین داوطلبان تزریق شد. باید بدانیم کشورهای اندکی در جهان وجود دارند که به دانش تولید واکسن دست پیدا کرده‌اند.

گفتگو

بیشتر
کار ناتمام محققان با آرسیبو

مدیر عملیاتی تلسکوپ رادیویی ساردینیا در گفتگو با جام‌جم از داغ‌ترین حوزه‌های مطالعاتی در اخترشناسی رادیویی می‌گوید

کار ناتمام محققان با آرسیبو