چرا روابط خانوادگی سرد می شود

اختلافات زوجین بر سر رفت و آمد با خانواده

راهکاری به منظور رهایی از تنهایی

تنها شدن به لطف دنیای مدرن

تنهایی، یکی از معضلات دنیای امروز است که به دلیل مدرنیته شدن زندگی‌ها و فاصله‌های موجودی که میان انسان‌ها افتاده است بیش از همیشه خودنمایی می‌کند.
کد خبر: ۱۲۸۸۵۹۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرنگاران جوان ،  اگرچه تنهایی، مزایا و معایب خاص خود را دارد، امّا معایب زیاد آن‌ها بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل است که عده‌ای از افراد برای فرار از تنهایی خود به دنبال راهی برای ورود به یک رابطه هستند تا برای ساعات یا مدتی هم شده از این معضل رهایی پیدا کنند.

برای برخی از افراد تفاوت احساس تنهایی با تنها بودن سوال برانگیز است چرا که گاهی اوقات افراد در وجود خود احساس تنهایی می‌کنند و در مقابل، هستند افرادی که با وجود در جمع بودن و شلوغ بودن اطرافشان همیشه تنها هستند.

همیشه حتی شلوغ‌ترین افراد هم به زمان‌هایی برای خلوت کردن و تنها بودن خود اختصاص می‌دهند که وقتی این تنهایی به یک معضل تبدیل می‌شود که آن‌ها در دام تنهایی خود گیر می‌افتند و این تنهایی شان تبدیل به ناامیدی می‌شود که این موضوع حتما باید جدّی گرفته شود.

این یک حقیقت است که گاهی اشتباه‌های افراد باعث می‌شود که آن‌ها احساس تنهایی کنند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ازدواج کردن با فردی که از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی با شما فرسنگ‌ها فاصله دارد یا ذهن او به شدت درگیر افکار دیگری است یکی از علل تنهایی است.

ازدواج کردن با فردی ساکت و به شدت درونگرا که دنیای تنها و خاصی برای خود انتخاب کرده است باعث به وجود آمدن تنهایی یکی از زوجین می‌شود.

افرادی که اصلا نمی‌توانند با دیگران تعامل داشته باشند و همیشه تنهایی را به در جمع بودن ترجیح می‌دهند که این اشتباه هم از دیگر علل تنهایی افراد ست.

اروین یالوم در رابطه با تنهایی می‌گوید که هیچ رابطه‌ای نمی‌تواند تنهایی را ازبین ببرد چرا که هر یک از ما در هستی تنهاییم و صرفا می‌توانیم در تنهایی یکدیگر شریک شویم همان طور که عشق می‌تواند درد تنهایی افراد را جبران کند.

این روانپزشک وجودگرا بر این باور است که اگر بتوان موقعیت‌های تنها و منفرد خویش را در هستی بشناسد و سرسختانه با آن‌ها روبرو شود، می‌تواند رابطه‌ای مبتنی بر عشق و دوستی با دیگران داشته باشد. این در حالی است که اگر فرد در برابر فشار تنهایی، وحشت کند و این ترس بر او غلبه کند، نمی‌تواند دست خود را به سوی دیگران بگشاید و در این میان باید دست و پا بزند تا در دریای هستی غرق نشود.

تنها شدن به لطف دنیای مدرن

برخی از روانشناسان بر این باور هستند که گاهی افراد به دلیل ترس از تنهایی و نجات پیدا کردن از آن در صدد ارتباط برقرار کردن است چرا که در برابر تنهایی، احساس درماندگی و ناتوانی می‌کند. بنابراین، فرد یک عطش روانی برای ارتباط برقرار کردن دارد که این در حقیقت، یک سراب است و نکته مهم این است که فرد بتواند با شجاعت و اقتدار، تنهایی را بپذیرد و فردیت خود را قبول کند و بتواند به خود ثابت کند که حتی به تنهایی هم می‌تواند شاد و خوشحال باشد.

راحیل شمسایی،در رابطه با معضل تنهایی در دنیای امروز اظهار کرد: موضوعی که در دنیای امروز مورد شکایت بسیاری از افراد قرار می‌گیرد، تنهایی است. چرا که اغلب مردم، در این خصوص نحوه ارتباط برقرار کردن با خود و دیگران را نمی‌دانند و به همین دلیل نیز با خودشان سر جنگ دارند. یعنی فرد در یک مثلث قرار دارد که از یک طرف با خود و از طرفی با اطرافیانش می‌جنگد و این افراد برای فرار کردن از تنهایی، دست به ارتباطاتی می‌زنند که برای آن‌ها کاملا مخرب است و به همین دلیل به آن‌ها گفته می‌شود که تنهایی برای آن‌ها بهتر از ارتباطات ضربه زننده است.

وی بیان کرد: به خاطر همین ارتباطات است که فرد شاهد طلاق و مسائل بغرنج و برخی کلاهبرداری‌ها شده تا جایی که در جامعه دیده می‌شود بسیاری از دختران و پسران به بهانه فرار از تنهایی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند که در نهایت مشخص می‌شود یکی از این افراد هدفی شوم داشته است.

این روانشناس با اشاره به راهکاری به منظور رهایی از تنهایی، تصریح کرد: برای کنار آمدن با تنهایی باید با افراد صحبت کرد تا بتوانند با تنهایی خود به صلح برسند و به اینگونه افراد باید توصیه کرد که وارد رابطه خاصی برای ازدواج نشوند. اینگونه افراد باید توانایی این را داشته باشند تا خود را ببخشند و برای این منظور که فرد می‌تواند خود را ببخشد یا خیر؟ حتما باید به جای جنگیدن با خود، در تنهایی، با خود کمی وقت بگذراند یا وقتی جلوی آینه می‌رود از دیدن خود لذت ببرد.

شمسایی گفت: مصداق‌هایی وجود دارند که برخی از افراد نمی‌توانند با خود به صلح برسند. در نتیجه، چنین افرادی مدام احساس تنهایی می‌کنند و حتی اگر وارد رابطه‌ای شوند، چون خود را قبول ندارند به همین دلیل هم توانایی ایجاد حس خوب در خود را ندارند و با وجود این که ازدواج هم می‌کنند، اما مدام با خود می‌گویند باز هم تنها هستند تا جایی که حتی با تغییر محیط، مسافرت رفتن و در هر شرایط دیگری، باز هم حس تنهایی رهایشان نمی‌کند.

وی ادامه داد: چنین افرادی باید ویژگی‌های مثبت و منفی خود را در نظر بگیرند و سعی کنند تا ویژگی‌های مثبت را در خود تقویت کنند تا با نگریستن به ویژگی‌های منفی خود، روحیه خود را از دست ندهند.

این روانشناس افزود: انسان‌ها باید خود را یک مجموعه در نظر بگیرند و در این مجموعه، خوبی‌ها را تقویت و بدی‌ها را کمتر کنند تا شخص، خودش و زندگیش را بپذیرد. چراکه همیشه قرار نیست همه افراد در زندگی خود احساس خوشحالی داشته باشند و در این میان، باید توقعشان از زندگی را کم کنند. به این خاطر که قرار نیست هرکسی با ازدواج کردن، پساازدواجش مشکلی نداشته باشد و همه ما باید زندگی خود را با تمام نکات مثبت و منفی اش بپذیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها