آفات و بیماری‌های گل برگ انجیری: گیاه برگ انجیری در محیط طبیعی رشد خود به درختان وابسته است زیرا ریشه‌های هوایی این گیاه رطوبت و مواد غذایی را از درختان دیگر تهیه می‌کند، بنابراین زمانی که به عنوان گیاه گلدانی و آپارتمانی قصد نگهداری از آن را دارید حتماً باید به فکر تهیه قیم پوشیده از خزه نیز برای این گیاه باشید و ریشه‌های هوایی این گیاه را هرگز قطع نکنید و برای تقویت هر چه بیشتر ساقه‌ها، ریشه‌های هوایی را به داخل خزه‌ها هدایت کنید.
کد خبر: ۱۲۸۷۹۵۸

آفات و بیماری‌های گل برگ انجیری:
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از میهن کاکتوس ،از آفت‌های اصلی گیاه برگ انجیری می‌توان به  کنه تار عنکبوتی، شپشک و شپشک آرد آلود اشاره کرد. در اثر وجود کنه تارعنکبوتی برگ‌ها رنگ پریده می‌شوند و در سطح زیرین آنان تار عنکبوت مشاهده می‌شود و بعد از مدتی برگ‌ها زرد می‌شوند و می‌ریزند. برای مبارزه از سموم کنه‌کش سیستماتیک باید استفاده شود.

شپشکهای جوان از گیاه تغذیه می‌کنند و پوسته باقیمانده از شپشکهای بالغ باعث ایجاد منظره‌ای پر از لکه‌های ریز و قهوه‌ای رنگ بر روی شاخسار گیاه بخصوص سطح زیر برگ ایجاد می‌کند. شپشکها موجب ضعیف شدن کلی گیاه و زرد شدن برگ‌ها و در نهایت ریزش آنان می‌شود. آنها همچنین ماده‌ای ترشح می‌کنند که عسلک نامیده می‌شود که بعد از مدتی ممکن است با قارچ پوشانده شوند.

از جمله بیماری‌های این گیاه نیز می‌توان به لکه برگی، آنتراکنوز،  و پوسیدگی ریشه اشاره کرد. لکه برگی توسط دو عامل قارچ و باکتری ایجاد می‌شود. لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه رنگ با حاشیه‌های آبدار یا زرد رنگ بر روی برگ‌ها ایجاد می‌شوند.
برگ‌های آلوده را حذف کنید و از خیس شدن برگ ها در طی آبیاری جلوگیری کنید و در صورت لزوم می‌توان از سموم قارچ‌کش استفاده کرد. پوسیدگی ریشه توسط قارچ پیتیوم ایجاد می‌شود که خیس و  غرقاب ماندن خاک و عدم زهکش خوب بستر از جمله عوامل تشدید کننده این بیماری هستند.

سم قارچ‌کش را به صورت آبیاری به ریشه بزنید و همچنین بر روی شاخه‌ها و برگ‌ها اسپری نمایید. آبیاری زیاد، عدم در جریان بودن هوا می‌تواند باعث رشد قارچ‌ها و پوسیدگی ریشه و تنه گیاه شود.

نحوه آبیاری گل برگ انجیری:
در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود. یعنی در تابستان هفته‌ای یک مرتبه و در زمستان هر دو هفته یک‌بار به این گیاه آب دهید. آبیاری بیش از اندازه موجب زرد و قهوه‌ای رنگ شدن برگ‌های موجود در قسمت پایین گیاه می‌شود. زمانی که هوا گرم است با عمل غبار پاشی برگ‌ها به میزان هفته‌ای ۳-۲ مرتبه رطوبت محیط را افزایش دهید. اما این عمل را زمانی که نور مستقیم آفتاب وجود دارد انجام ندهید زیرا موجب ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی برگ‌ها می‌شود. همچنین زمانی که آبیاری کمتر از میزان نیاز گیاه است نوک برگ‌های گیاه قهوه‌ای و سوخته می‌شود و پهنه برگ نیز خشک و چروکیده می‌شود که به سرعت نسبت به آبیاری گیاه اقدام نمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها