یکی از موضوعات مهمی که امروز به‌شدت به آن نیاز داریم این است که قوا خارج از مسائل جناحی به موضوعات نگاه کنند و منافع مردم را مرجح بر نگاه سیاسی و جناح‌بازی‌ها و سیاست‌زدگی ببینند.
کد خبر: ۱۲۸۷۵۲۸

کشور امروز در آتش سیاسی‌کاری‌ها می‌سوزد و منافع ملی متاسفانه دستمایه‌ای برای بازی بازیگران سیاسی شده است.

در این میان مدل قوه قضاییه، مدل موفقی است زیرا به دور از یک نگاه سیاسی تلاش می‌کند دولت را کمک کند تا بتواند مشکلات را رفع کرده و بار را از دوش مردم بردارد. این نکته بسیار مهمی است و ما نیازمند یک نگاه فرابخشی در قوای مختلف هستیم.

فقدان این نگاه در گذشته خیلی جدی بوده، اما الان احساس می‌شود قوه قضاییه و مجلس تلاش می‌کنند به دولت برای انجام وظایف خود کمک کنند. نگاه قوا هم این است که موفقیت دولت، موفقیت نظام است و باعث اعتمادآفرینی برای مردم می‌شود.

تمام قوا اعم از دولت، مجلس و قوه قضاییه نباید چنین نگاهی داشته باشند که اگر فلان قوه، موفق شود ممکن است به استمرار قدرت یا گرفتن قدرت یک گروه بینجامد و به همین دلیل ناکارآمدی و عدم موفقیت یک قوه را برای خودشان قدرت بدانند.

این خطر بزرگی است که کشور را تهدید می‌کند و قوه قضاییه در این مدت نشان داده است فارغ از نگاه سیاسی و رقابت‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی تلاش می‌کند راه‌هایی را برای دولت باز کند که دولت یا قادر به انجام آنها نیست یا نگاه درستی برای حل مسائل در آن حوزه‌ها ندارد.

یکی از حوزه‌هایی که دستگاه قضا به‌خوبی ورود کرده، مقابله با دست‌اندازی‌ هایی است که از سوی عناصر فاسد به بیت‌المال می‌شود.

این دست‌اندازی‌ها مثل زنجیرهایی است که به پای مسؤولان نظام بسته شده است و آنها را از حرکت باز می‌دارد و اکنون قوه قضاییه با مبارزه پرشتاب با فساد در حال باز کردن این زنجیره‌است.

قوه قضاییه همچنین در حال مقابله با قانون‌دانان قانون‌شکن است. در کشور ما متاسفانه عده‌ای قانون را به‌خوبی فراگرفته‌اند تا بتوانند آن را دور بزنند و از قانون استفاده ابزاری کنند. برخورد قوه قضاییه با این افراد کمک بزرگی به دولت است.

اینها موضوعات بسیاری مهمی است که قوه قضاییه با شجاعت وارد شده و چشم‌انداز روشنی برای همکاری قوا و تعامل و هم افزایی قوا به وجود آمده است.

ما منتظریم و امیدوار هستیم دولت قدر این نگاه فراجناحی را بداند و فارغ از نگاه‌ های سیاسی به موضوع توجه کند و بکوشد دست در دست دو قوه دیگر، در مدت باقیمانده از دولت به گره‌گشایی از مشکلات مردم اقدام کند و قدر این نگاه جامع را بداند.

پرویز سروری - عضو هیات موسس دیده‌بان شفافیت و عدالت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها