یک روانشناس با اشاره به تاثیر فضای مجازی بر رفتارها و کنش های انسانی گفت: یکی از عوامل استرس زا در زندگی امروزه را استرس کرونایی در فضای مجازی تشکیل می دهد که نیاز به مدیریت واقع بینانه و مهارت کنترل دارد.
کد خبر: ۱۲۸۷۱۳۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر یونس جاوید نسب افزود: در علم روانشناسی موضوع امنیت و احساس امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است که در این  وضعیت کرونایی احساس

نا امنی از ویروس کرونا، از اصل آن بزرگتر شده است.

وی بیان داشت: استرس درواقع نگرانی ناشی از شرایط خاص در زندگی روزمره است که می‌تواند گذرا باشد اما تدوام استرس و فشار عصبی آن، زمینه‌ساز اضطراب می شود که شکل مزمن آن به عوارض جسمی با تاثیر مختل‌کننده براندام های مختلف بدن همچون دستگاه ایمنی و یا گوارش می‌انجامد. در این شرایط خاص کرونایی، وضع مطلوب آن است که سعی کنیم در جامعه بین احساس امنیت و وجود امنیت تناسب و همخوانی ایجاد شود.

جاویدنسب  گفت : در این روزها که اخبار منفی به سرعت در میان مردم از طریق شبکه های اجتماعی گردش می‌کند باید پیام های مثبت نیز به دیگران منتقل شود تا افراد استرس کمتری داشته باشند.

وی یادآورشد: گاهی استرس ازحد مثبت خود خارج شده و فشار روانی مزمن بر فرد وارد می‌کند و به اضطراب تبدیل می شود که دراین وضعیت افراد برای حذف تنش و بازگشت به آرامش نیاز به راهنمایی مشاوران با تجربه دارند.

این روانشناس معتقد است که برای جلوگیری از اضطراب و استرس افراد باید از گوشی های همراه و فضای مجازی فاصله بگیرند ضمن آنکه الزامات بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی را دراین شرایط کرونایی فراموش نکنند. 

وی با اشاره به اینکه وراثت می تواند یکی ازعوامل استرس مزمن باشد،اضافه کرد: برخی از اتفاقات روزمره که به راحتی قابل حل هستند، برای افراد دارای زمینه وراثتی منجر به رخدادی ویژه و تنش مضاعف می‌شود که در این روزهای کرونایی شاهد بروز آن هستیم.

این روانشناس و درمانگر البرزی تصریح کرد: پس از فروکش کردن بحران هایی همانند شرایط کرونایی، ممکن است شاهد رفتارهای وسواسی و یا اضطراب درافرادی باشیم که زمینه مساعد برای بیماریهای روحی و روانی را دارند پس باید به مهارت کنترل استرس درزندگی اهمیت بیشتری داد.

وی به افراد مستعد دراین زمینه توصیه کرد: درمان و مشاوره فردی خود را خیلی زود آغاز کنند و همچنین از حضور درمحیط‌ و شرایط پراسترس از جمله شبکه های اجتماعی درفضای مجازی خودداری کنند.

دکترجاوید نسب ادامه داد: دراین وضعیت خاص کرونایی، والدین نقشی بسزا یی درایجاد آرامش دربین فرزندان دارند تا عملکرد دستگاه ایمنی بدن آنان تقویت و بهبود یابد.

وی افزود: اکنون که توصیه به ماندن درخانه به عنوان یکی از راه‌های کمتر در معرض آلودگی ویروس کرونا می باشد لازم است از آن به عنوان یک فرصت مناسب استفاده کرد تا کمبود حضور درخانواده و ارتباط با کودکان جبران و سطح استرس روابط درون خانوادگی نیز کاهش یابد.

این روانشناس ازخواندن کتاب، پرداختن به انجام کارهای عقب افتاده ، ورزش و تحرک در محیط خانه با نگاه مثبت اندیشی را از جمله راهکارهای مناسب برای افزایش روحیه و کاهش استرش کرونایی دربین افراد به خصوص اعضای خانواده ذکر کرد.

وی بیان داشت: با شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش استرس دربین افراد جامعه نیزهستیم لذا باید به فکر اقشاری که در مشاغل روزمزد و بدون قرارداد مشغول فعالیت هستند باشیم زیرا آنها در شرایط موجود به دلیل شیوع بیماری کرونا بیشترین آسیب را دیده و با چالش معیشت خود رو به رو هستند.

دکترجاوید نسب گفت: برای کاهش استرس اقتصادی دربین این افراد باید در درون شبکه خویشاوندی خود پیگیر مسائل و مشکلات چنین خانواده‌هایی باشیم زیرا کمک به دیگران از توصیه های دینی است که آرامش زا نیزمی باشد.

وی با بیان اینکه همزمان با ویروس کرونا، انتشار اخبارجعلی سبب شیوع استرس در میان مردم می‌شود،افزود: ایجاد استرس در صورت تداوم آن باعث افزایش آسیب های دیگر می‌شود به همین دلیل یکی از راههای مقابله با ترس از ویروس کرونا کم کردن شرایط هیجانی منفی درجامعه است.

این روانشناس تاکید کرد: باید به این نکته توجه کرد که زندگی جاری است و با پیدایش ویروس کرونا درواقع فقط وقفه کوتاهی در روند اصلی آن رخ داده که با رعایت مسایل بهداشتی به زودی این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها