ضرورت توجه مدام به موضوع حجاب چیست؟

ضرورت ترویج عفاف و حجاب در جامعه

اسلام نسبت به مسئله اخلاق جنسی چه دیدگاهی دارد؟

اخلاق جنسی از دیدگاه اسلام

تربیت جنسی از مهم ترین و پرچالش ترین مواهب الهی است و بسیاری از امور ذهنی ، عاطفی ، روانی و رفتاری را متاثر می سازد.
کد خبر: ۱۲۸۶۹۴۵

اخلاق جنسی از دیدگاه اسلام

به گزارش جام جم آنلاین؛ تربیت جنسی از مهم ترین و پرچالش ترین مواهب الهی است و بسیاری از امور ذهنی ، عاطفی ، روانی و رفتاری را متاثر می سازد.دلایل اهمیت تربیت جنسی : 1) قدرت تاثیر غریزه جنسی بر تمام اعمال و رفتار انسان؛ انحرافات جنسی موجب از بین رفتن تعادل فکری انسان و ایجاد اختلالات رفتاری و اخلاقی در انسان ها می شود.2) ضرورت حفظ کرامت انسانی و کنترل غرایز در جهت رشد و کمال آدمی ؛ از این رو عقل و شرع ، انسان را به آگاهی ها و آدابی فرا می خواند که فرد را در پاسخ به میل جنسی ، به سوی رشد و کمال انسانی سوق می دهد. دستورهای دین اسلام به گونه ای است که غریزه جنسی افراد در دو بُعد پرورش یابد:«سلامت جنسی » و « عفت جنسی ».

امروزه اروپا و امریکا با تولید وسیع فیلم های سینمایی و تلویزیونی و عرضه گسترده آن در جهان، نقش بارزی در ایجاد تحولات فرهنگی دارند. مهم ترین تاثیر رسانه های تصویری بر حوزه اخلاق جنسی، عادی سازی روابط جنسی خارج از چارچوب ازدواج است . تحقیقاتی که درباره جوانان مبتلا به سکس انجام شده است، نشان می دهد این برنامه ها روابط جنسی را برای آنان به امری طبیعی بدل کرده و همین نکته سبب اقدام آنان به روابط جنسی بوده است.( سیاحت غرب، ش40، ص55) 

 

یک. نهی از مجرد زیستن و توصیه به ازدواج: در اسلام رهبانیت و مخالفت با غریزه جنسی به شدت نکوهش شده است ؛ چنان که رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمودند: « در اسلام هیچ رهبانیتی وجود ندارد . ازدواج کنید که بدین وسیله امت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بیش از سایر امت ها می شود.(بحارالانوار ، ج70، ص 115)

 

دو.توصیه به تسریع در ازدواج:در برخی روایات تاکید شده است که در صورت مهیا بودن  مقدمات اولیه ازدواج ، دختر و پسر به دلایل واهی ازدواج را به تاخیر نیندازند. رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمودند: « هر جوانی که در آغاز جوانی خویش ازدواج کند، شیطان فریاد بر می اورد : ای وای، ای وای ، دو سوم از دین خود را از دستبرد من در امان داشت . پس این بنده خدا باید در یک سوم باقی مانده ، تقوای الهی پیشه کند.(مستدرک الوسائل، ج 14، ص 149)

همچنین توصیه شده که از مشکلات و موانع ازدواج، بیم به دل راه ندهند ؛ چراکه خداوند پشتیبان آنها خواهد بود. رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمودند:« برخداوند حق است که فرد مجردی را که برای رعایت عفاف از حرام الهی ازدواج می کند، یاری کند. » ( نهج الفصاحه ، ص 448)

اخلاق جنسی از دیدگاه اسلام

سه.خویشتن داری جنسی تا آستانه ازدواج

قرآن کریم انسان هایی را که به هدف آفرینش خود رسیده اند، « مفلحین » نام نهاده است. یکی از ویژگی های این افراد پاکدامنی است: « قد افلح المومنون .... والذین هم لفروجهم حافظون : و آنان که دامان خود را {از الوده شدن به بی عفتی} حفظ می کنند.(آیه 1ـ5، سوره مومنون)

در آیه تاکید شده که یکی از شرایط مهم برای رسیدن به رستگاری ، پاکدامنی و عفت ورزیدن در مورد غریزه جنسی است. رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمودند:« روزی که هیچ سایه ای جز سایه خداوند نیست، هفت گروه در سایه {رحمت} خداوند عزوجل هستند، از جمله مردی که زنی زیبا او را به سوی خود می خواند و او می گوید: من از خداوند، پروردگار جهانیان می ترسم . »( مستدرک الوسائل ، ج 11، ص 235)78/*

کنترل غریزه جنسی چنان اهمیتی دارد که اگر دختر و پسر مجردی خویشتن داری نکنند و به رابطه جنسی با کسی که ازدواج نکرده ، مبادرت ورزند، مستحق مجازات در دنیا و عذاب در آخرت اند. خداوند در این باره می فرماید: « و لا تقربوا الزّنا إنه کان فاحشة و ساءَ سبیلا : به زنا نزدیک نشوید که همانا زنا زشتی آشکار است و بد مسیری است.» (آیه 32 ، سوره اسراء)

امیرالمومنین امام علی ـ علیه السلام نیز در مورد عذاب اخروی فردی که رابطه جنسی نامشروع دارد می فرمایند: « زناکار در آخرت با بد محاسبه ای رو به رو خواهد شد. خداوند مهربان بر او خشم می گیرد و در آتش جاودانه خواهد ماند. » ( علل الشرایع ، ج 2، ص 480)

 

چهار. توجه به جاذبه های جنسی همسر: در روایات متعدد به همسران توصیه شده از همه جاذبه های جنسی مشروع یکدیگر برای تحکیم پیوند خود بهره برند ؛ چنان که در روایتی می خوانیم:« از امام باقر ـ علیه السلام ـ پرسیدند : چرا مومن گاهی حریص ترین است؟ امام ـ علیه السلام ـ فرمود: برای این که روزی را از جای  حلالش به دست می اورد و جایگاه طلب حلال سخت است و او دوست ندارد آن را از دست بدهد؛ چرا که به شدت می داند چقدر به دست آوردنش سخت است و اگر او جانش را ببخشد ، آن را جز در جای خودش نمی گذارد. » بار دیگر از آ« حضرت سوال شد:پس چرا مومن با همسر خود رابطه زناشویی زیاد دارد؟ فرمودند: « برای اینکه خود را از روابط جنسی که بر او حلال نیست ، حفظ کند و شهوتش را به این چنان و آن چنان متمایل نسازد. او هنگامی که به حلال دست یابد ، به آن اکتفا می کند و از غیر آن بی نیازی می جوید.» ( من لا یحضره الفقیه ، ج 3، ص 560)

 

پنج. نفی خود ارضایی و هم جنس گرایی: قرآن کریم در آیه 7 سوره مومنون هر نوع ارضای جنسی خارج از چارچوب ازدواج را حرام دانسته و آن را تعدی و تجاوز نامیده است( اولئک هم العادون) . شیوه های رایج رفتار جنسی حرام ، خود ارضایی، رابطه جنسی با هم جنس و رابطه های متعدد جنسی بیرون از چارچوب ازدواج است . بی تردید این رفتار از فردی سر می زند که با دو ملاک « بیشترین لذت» و «سریع ترین زمان» می خواهد به ارضاء برسد و از همین رو تمام محدودیت های اخلاقی برای او بی معناست.(درآمدی بر نظام اخلاقی جنسی در اسلام ، ص 193) 

اخلاق جنسی از دیدگاه اسلام

اسلام به افرادی که با وجود اینکه به سن بلوغ رسیده اند اما شرایط ازدواج ندارند توصیه هایی نموده است از جمله :

  1. تقویت ارتباط با خدا: قرآن کریم حضرت یوسف ـ علی نبینا  و آله و علیه السلام ـ را که در معرض وسوسه جنسی قرار گرفت و تقوا پیشه کرد را برای جوانان به عنوان الگو معرفی می کند.
  2. تقویت حیا : جز با ازدیاد ایمان حاصل نمی شود. امام رضا ـ علیه السلام ـ می فرمایند :« حیا ناشی از ایمان است ». ( اصول کافی ، ج 2، ص 106)
  3. کنترل ادراکات حسی : برای کنترل غریزه جنسی و حفظ پاکدامنی و پرهیز از آلودگی ، مقدماتی لازم است تا همه ، به ویژه جوانانی که قادر به ازدواج نیستند ، از آلودگی های جنسی مصون بمانند. یکی از این مقدمات ، کنترل چشم است. (آیه 30و31 سوره نور)

از امیرالمومنین امام علی ( علیه السلام ) پرسیدند : چگونه می توان بر فرونشاندن نگاه از حرام توفیق یافت؟ امام فرمودند: باید به این توجه داشت که خداوند از نهان شما آگاه است. (بحارالنوار، ج 101، ص 41)

غیر از چشم گوش ندادن به برخی از موسیقی ها به لحاظ شنیداری و نیز خواندن نوشته های هوس آلود در تحریک غریزه جنسی موثر است. عامل دیگردر تحریکات جنسی ، تماس بدنی با جنس مخالف است. از همین رو ، لمس دست یا بدن نامحرم در اسلام حرام است. پیامبرخدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در همین باره فرمودند: هر که با زن نامحرم دست بدهد، به خشم خدا گرفتار خواهد شد.(من لا یحضره الفقیه ، ج 4، ص 14)

  1. کنترل ارتباط با نامحرم: الف) خلوت نکردن با نامحرم، ب) دوری کردن از سخن اغواگرانه با نامحرم (آیه 32 سوره احزاب) ج) حفظ حجاب توسط زنان و مردان، د) دوستی  نکردن با جنس مخالف ( آیه 235 سوره بقره ).

 

نتیجه

یکی از خواسته های امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ از خدا، توفیق پاکدامنی بوده است. امام صادق ـ علیه السلام ـ در دعای ماه مبارک رمضان می فرماید: « خداوندا! از تو درخواست می کنم توفیق فروانداختن چشم از گناه و محافظت از نیروی جنسی را به من عنایت فرمایی. 

دختران و پسران مجرد برای خویشتن داری جنسی نیازمند برنامه ریزی و مدیریت رفتار خود در روابط با دیگران هستند تا نفس سرکش را رام خویش سازند.

نگارنده : ز. فیاضی 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها