پدر و مادر مشوق فرزندان در ازدواج باشند

خانواده‌ها تسهیلگر ازدواج جوانان باشند و نه سرعت گیر آنان

یک روانشناس درباره چگونگی ترغیب جوانان به برگزاری مراسم‌های ساده و به دور از تجملات، توضیحاتی داد.
کد خبر: ۱۲۸۶۳۱۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبر نگاران جوان ، امیرناظرى روانشناس و مشاور درباره چگونگی ترغیب جوانان به برگزاری مراسم‌های ساده، اظهار کرد: وجه تمایز فرهنگ ایرانی با برخی فرهنگ‌های دیگر، خانواده محور بودن آن است و نه فرد محور بودن و همه متخصصین بر این مفهوم اجماع نظر دارند که راه پیشگیری از آسیب‌ها تشکیل خانواده مطلوب و تحکیم آن است.

این روانشناس ادامه داد: از طرفی وقتی با جوانان صحبت می‌کنیم در بخش زیادی از آنان علاقمندی به ازدواج مشاهده می‌شود، اما از پیامد‌های مالی و سخت گیری‌های طرف مقابل هراس دارند. بویژه در این دوره به علت فشار اقتصادی جامعه بسیار مراجعینی دارم که به این علت از ازدواج دور شدند.

وی تصریح کرد: دختر و پسری که حتی سال‌ها به هم علاقمند بودند، به خاطر تشریفات خواستگاری و عروسی از هم دور شدند و متاسفانه این حواشی تا سال‌ها پس از ازدواج، زندگی و ارتباط آن‌ها را دچار اختلال می‌کند. هر چقدر مراسم خواستگاری دختری سبک‌تر برگزار بشود آن زندگی با برکت‌تر است و با اینکه در مضامین دینی از این دست مصادیق بسیار است، اما متاسفانه برخی خانواده‌ها حتی برخی خانواده‌های مذهبی در هنگام ازدواج فرزند خود، انعطاف ناپذیر و سخت گیر می‌شوند.

خانواده‌ها تسهیلگر ازدواج جوانان باشند و نه سرعت گیر آنان

راهکار چیست؟

ناظری گفت: قرار نیست خانواده‌ی دختر، وسایل و تجهیزات کل سال‌های زندگی دختر و پسر را تامین کنند بلکه فقط کالا‌های ضروری و آن هم در حد کفایت. آن چیزی که مشاهده می‌شود متاسفانه گاهی خانواده پسر لیست اقلام را برای تامین به خانواده دختر می‌دهند و یا اینکه پسر در مورد جهیزیه نظر می‌دهد.

این روانشناس با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم ازدواج ترویج شود راهی نداریم جز اینکه دختران هم در این زمینه همراهی کنند و با توجه به شرایط جامعه در برگزاری مراسم عروسی سخت گیر نباشند، بیان کرد: چه لزومی دارد و چه منطق و عقل سلیمی میپذیرد که یک پسر و دختر در آغاز زندگی با کلی بدهی زندگی را شروع کنند. پسر و خانواده وی سعی کنند با توجه به علایق دختر و در حد متعادل عروسی را برگزار کنند. چقدر تلخ که حتی در مراسم‌ها هم ما دنبال این هستیم که باید از همه مراسمون بهتر باشد.

وی اضافه کرد: زوجی که دنبال رقابت در برگزاری مراسم باشد در ماراتن زندگی دیر یا زود کم می‌آورد و باید به زوجینی که درهمین دوران کرونا بدون گرفتن مراسم به خانه بخت رفتند تبریک عرض کرد، هرچند در اینجا هم به یاد مراجعی میفتم که دختر و پسر توافق در این زمینه کردند، اما خانواده دختر بشدت مخالف و باعث اختلاف بسیار زیاد شده بودند. خانواده‌ها تسهیلگر ازدواج باید باشند و نه سرعت گیر آن.

ناظری تصریح کرد: دختر و پسر در مورد مهریه توافق کنند، یک دوره‌ای سکه بالا و حتی به تاریخ تولد تبدیل به یک فرهنگ لوکس شده بود و خوشحالم که در حال حاضر این موضوع در اکثریت افراد حتی بین دختران مورد نکوهش قرار میگیرد. همه ما شنیدیم یا دیدیم که یک مراسم خواستگاری به خاطر مهریه بهم خورده است و جالب آنکه همین خانواده‌ها ادعا میکنند ما صلاح دختر و پسر را می‌خواهیم.

این روانشناس با بیان اینکه یادمان باشد اگردر تک تک مراحل ازدواج، انعطاف و گذشت نباشد قطعا با چالش‌های مختلف مواجه میشویم، خاطرنشان کرد: همیشه به دختر و پسر‌ها این نکته را می‌گویم که ادعای عشق و دوستی خود را درمیدان عمل ثابت کنید و اتفاقا این مراسم‌ها خود میدان عمل بسیار چالش برانگیز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها