آمار شدید ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در جهان، افراد را به قدری نگران و مضطرب کرده که از هر پیشنهاد و نظری درباره مقابله با این بیماری استقبال می‌کنند. در این فضای نامطمئن، گسترش ادعاهای دروغ یا اثبات نشده در مورد درمان یا پیشگیری از کووید ۱۹ آسان است.
کد خبر: ۱۲۸۵۴۹۹

به گزارش جام جم آنلاین ازایرنا، از زمان شروع همه‌گیری، خوراکی‌ها، داروها، گیاهان دارویی و عادت‌های بسیاری به عنوان داروهای درمان کرونا معرفی شدند. داروهایی که جز تعداد کمی از آنها، باقی توسط هیچ یک از مراجع پزشکی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی به عنوان دارو موثر در مقابله با کووید ۱۹ تایید نشد. با هم نگاهی به برخی از این درمان‌های خانگی غلط در درمان کرونا که باعث ایجاد احساس مصونیت در افراد می‌شود، بیندازیم.

 

خوراکی‌های بی‌اثر

سیر: این ماده غذایی از اولین خوراکی‌هایی است که نامش بر سر زبان‌ها افتاد. سیر اگرچه می‌تواند یک داروی گیاهی برای از بین بردن میکروب‌ها باشد اما مطالعات علمی آن را یه عنوان یک داروی ثاتیرگذار در مقابل کرونا معرفی نکرده‌اند.

 

زنجبیل: این خوراکی لذیذ که البته خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد نیز نتوانسته یک داروی موثر برای کرونا باشد جرا که هیچ آزمایش پزشکی، تاثیر آن بر کرونا را تایید نمی‌کند.

 

گلاب: این نوشیدنی خوش عطر و طعم که می‌تواند در مهار باکتری‌ها موثر ظاهر شود، طبق هیچ تاییدیه از مراکز پزشکی و تحقیقاتی، نمی‌تواند دارویی برای مقابله با کرونا باشد.

 

فلفل: اگرچه طب سنتی خوردن فلفل برای گرم شدن بدن را تایید می‌کند اما مدرک پزشکی معتبری دال بر موثر بودن این ماده غذایی برای درمان و پیشگیری از کرونا وجود ندارد. علاوه بر اینکه مصرف فلفل برای برخی افراد مانند کسانی که از مشکلات معده رنج می‌برند، می‌تواند بسیار آسیب‌زننده باشد.

 

داروهای بی‌فایده

 

آنتی بیوتیک: کرونا از خانواده ویروس‌هاست و به طور حتم داروی ضد باکتریایی نمی‌تواند ویروسی را از بین ببرد. اگرچه ممکن است برخی از پزشکان در نسخه بیماران حاد کرونایی، داروی آنتی‌بیوتیک وارد کنند اما علت این تجویز، خطر وجود عفونت در بدن بیمار است. مصرف آنتی بیوتیک در این شرایط می‌تواند عفونت موجود در بدن بیمار را کنترل کند.

 

کلروکین: کلروکین اگرچه در آزمایش‌ها، مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد اما مصرف خانگی و بدون تجویز آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به کما شود. دکتر تود کوپرمن، رئیس و بنیانگذار کانسومر می‌گوید: در حال حاضر، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد کلروکین در صورت ابتلا به کووید ۱۹ به شما کمک خواهد کرد.

 

ویتامین سی: هنوز هم مراجع علمی نتوانسته‌اند به نتایج روشنی در مورد اثر حتمی ویتامین سی بر کرونا دست یابند، با این حال بسیاری از پزشکان بر مصرف به اندازه ویتامین سی تاکید می‌کنند، عادتی که باید پیش از کرونا نیز انجام می‌شد اما مصرف بیش از حد این ویتامین به بهانه مقابله با کرونا، نه تنها شما را از این ویروس در امان نگه نمی‌دارد بلکه مصرف بیش از اندازه‌ ویتامین سی می‌تواند موجب اسهال و استفراغ شود.

 

عادت‌های غلط

شستن گلو و بینی با آب نمک: هیچ مدرک و سندی دال بر تاثیر آب نمک در درمان کرونا وجود ندارد اما حالا که در فصل سرما هستیم، شستن بینی و گلو با آب نمک می‌تواند از ابتلا به عفونت‌های باکتریایی در سینوس‌ها که ممکن است بسیار خطرناک باشند، جلوگیری کند. حتما از آب جوشیده و سرد شده با مقدار کمی نمک استفاده کنید. فذاموش نکنید که نمک زیادی باعث ایجاد زخم و التهاب در گلو و بینی می‌شود.

 

دوش آب داغ: دوش آب داغ نه تنها نمی‌تواند به درمان یا پیشگیری از کرونا کمک کند، بلکه آسیب‌های بسیاری را با خود همراه دارد. این عادت علاوه بر اینکه می‌تواند باعث التهاب و در مواردی سوختگی پوست شود، چربی‌های ضروری پوست و مو را از بین می‌برد و سبب ایجاد سرگیجه ناشی از تلاش عروق خونی برای خنک کردن بدن، می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها