سفر رفتن در دوران کرونا رفتاری تایید نشده است. با این حال، محدودیت‌ها باعث نشده سفر در ایران و دیگر کشورها متوقف شود. اما یک برگشت امن از مسافرت را چگونه می‌توان رقم زد؟
کد خبر: ۱۲۸۵۳۳۰

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، ممکن است در مسافرت (داخلی و یا خارجی) در معرض ویروس کووید ۱۹ قرار گرفته باشید. حتی ممکن است احساس سلامت کنید و نشانه‌ای نداشته باشید، ولی افراد بدون نشانه نیز می‌توانند ناقل باشند و ویروس را به دیگران منتقل کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا CDC توصیه‌های برای مسافران دارد که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است و در ایران نیز با عنوان دستورالعمل «سفر هوشمند» پیشنهاد شده، هرچند تا کنون توجه چندانی به اجرای آن نشده است.

آنچنان که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری اعلام کرده مسافران و همراهان آن‌ها حتی کودکان تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس برای بستگان، دوستان و جامعه خطرناک هستند. صرف‌نظر از مقصد سفر و کارهایی که در مدت سفر انجام داده‌اید، لازم است که این اقدامات را برای پیشگیری از بیمار شدن دیگران انجام دهید:

در خارج از منزل، فاصله دو متری (حدود ۲ برابر اندازه دست) را با دیگر افرادی که عضو خانواده یا همراهان سفر نیستند، حفظ کنید. لازم است که این نکته را همه جا، در محیط‌های روباز و سرپوشیده، رعایت کنید.

در خارج از منزل برای پوشاندن بینی و دهان خود از ماسک استفاده کنید.

دستهایتان را مرتباً بشویید و از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید.

بر سلامت خود نظارت داشته باشید و مراقب علائم کووید-۱۹ باشید. اگر ناخوش هستید، دمای بدنتان را اندازه بگیرید.

برخی سفرها و فعالیت‌ها ممکن است شما را با احتمال بیشتری در معرض کووید-۱۹ قرار دهد. اگر در فعالیت‌های پرخطر شرکت کرده‌اید یا اگر فکر می‌کنید که پیش از سفر یا در مدت سفر در معرض ویروس قرار گرفته‌اید، تا ۱۴ روز پس از بازگشت اقدامات تکمیلی (علاوه بر موارد پیشین) را برای محافظت از دیگران انجام دهید:

تا حد ممکن در خانه بمانید.

از نزدیک شدن به افرادی که احتمال دچار شدن آنها به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ بالاتر است، خودداری کنید

در آزمایش کووید ۱۹ شرکت کنید.

اما چه فعالیت‌هایی پرخطر حساب می‌شود؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا برخی فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که احتمال ابتلا ویروس کرونا را افزایش می‌دهد، اینطور دسته‌بندی کرده است:

حضور در منطقه‌ای که با سطح بالایی از ویروس کرونا مواجه است از جمله مقاصدی که در سطح قرمز و یا هشدار دسته‌بندی شده‌اند.

حضور در مناطق پرجمعیت مانند مکان‌هایی که در آنها مراسم ازدواج، سوگواری یا مهمانی برگزار می‌شود.

شرکت در گردهمایی‌های بزرگ مانند رویدادهای ورزشی، کنسرت‌ها و ...

حضور در مکان‌های شلوغ مانند رستوران، کافه، فرودگاه، ایستگاه اتوبوس، قطار و مترو یا سینما.

اگر فکر می‌کنید با فرد مبتلا به کووید-۱۹ تماس داشته‌اید، سفرهای بعدی را به تعویق بیندازید. حتی اگر بدون نشانه باشید، ممکن است ویروس را در جریان سفر به دیگر افراد منتقل کنید.

اگر پس از سفر بیمار شدید، چه کنید

اگر دچار ناخوشی همراه با تب، سرفه یا نشانه‌هایی از ویروس کرونا شدید:

در منزل بمانید و اقدامات احتیاطی را انجام دهید. تا زمانی که مجاز به خروج از قرنطینه خانگی شوید، از تماس با دیگران خودداری کنید.

در مدت بیماری از سفر بپرهیزید.

ممکن است دچار ویروس کرونا شده باشید. اگر چنین باشد، باید بدانید که بیشتر افراد در خانه و بدون مراقبت پزشکی، بهبود می‌یابند.

ارتباط خود با پزشک‌تان را حفظ کنید. پیش از مراجعه به مطب پزشک یا بخش اورژانس، با آنها تماس بگیرید و به آنها اطلاع دهید که احتمالاً دچار ویروس کرونا شده‌اید. اگر نوبت پزشکی دارید که به تعویق انداختن آن ممکن نیست، ابتدا با مطب پزشک‌تان یا مرکز درمان مربوطه تماس بگیرید و اعلام کنید که شما -واقعاً یا احتمالاً- دچار ویروس کرونا شده‌اید. با این کار به آنها کمک می‌کنید تا از خود و دیگران در برابر ویروس محافظت کنند.

در صورت دچار شدن به نشانه هشدار اضطراری (شامل تنگی نفس)، بلافاصله برای دریافت مراقبت پزشکی اقدام کنید.

اگر محل زندگی شما شلوغ است، اقدامات احتیاطی تکمیلی را برای محافظت از دیگران رعایت کنید.

اگر نوبت پزشکی دارید که به تعویق انداختن آن ممکن نیست، با مطب پزشک‌تان تماس بگیرید و اعلام کنید که شما دچار کووید ۱۹ شده‌اید یا احتمالاً دچار این بیماری شده‌اید. با این کار به آنها کمک می‌کنید تا از خود و دیگران محافظت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها