در سال تحصیلی کرونایی والدین وظایف بسیار مهمی برای رفع خلاءهای آموزشی دارند. آموزش مجازی به کودکان در منزل مستلزم رعایت برخی نکات است تا بهره وری در کودکان را افزایش دهد.
کد خبر: ۱۲۸۵۰۴۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از شیعه نیوز ،اکثر افراد معتقدند که خانه محلی امن است و مکانی است که اعضای خانواده در آن زندگی می کنند، کار می کنند، به مدرسه می روند و ... با تعطیل بودن بسیاری از مدارس کشور و ماندن بچه ها در خانه، برخی از والدین تصمیم گرفته اند تا به فرزندان خود درس های مدرسه را آموزش دهند. برخی از والدین تصور می کنند که با این امر کودکانشان منزوی شده و سلامت او مخاطره آمیز می شود اما در هر صورت شرایط اینگونه است و باید در همین شرایط روند را ادامه داد.

تدریس به بچه ها در منزل، مانند هر مسئله دیگری موافقان و مخالفان خود را دارد. بنابراین والدین این دغدغه را دارند که چه کاری می توانند برای کمک به رشد فرزندان خود هنگام تمرین در منزل انجام دهند. در این قسمت از خانواده پلاس نمناک چند نکته برای آموزش از راه دور و چگونگی ایجاد یک محیط یادگیری موثر در خانه برای کودکان آورده شده است.

نکاتی برای آموزش مجازی و چگونگی کمک والدین به رشد کودک در خانه
1- یک برنامه روزانه تنظیم کنید

بعضی بچه ها تحرک بیشتری دارند و ممکن است در برابر زمان مطالعه ساختارمند مقاومت کنند. از طرفی دیگر، برخی از بچه ها در یک محیط ساختار یافته رشد می کنند. برای اطمینان از این که همه همه افراد در یک ساختار باشند لازم است بهترین برنامه روزانه را برای کار و تحصیل اعضای خانواده در نظر بگیرید تا افراد متوجه این موضوع شوند که چه فعالیت هایی را در چه زمان هایی باید انجام دهند.
2- صبح زود برخیزید

ضرب المثل های بسیاری را راجع به " سحرخیزی" شنیده اید بنابراین زود برخاستن از خواب برای آموزش به کودکان نیز مزایای خاص خودش را دارد. با این امر به آن ها اجازه می دهید تا با ذهنی فعال تمام سوالات، درخواست ها، فعالیت ها و مسئولیت هایشان را پیگیری و انجام دهند.

این استراتژی به والدین نیز کمک می کند تا کارهای خودشان را به ثمر برسانند. تعطیلات نیز زمان خوبی برای استراحت کردن است.
3- استراحت کنید

اگرچه به نظر می رسد که استراتژی مدیریت زمان برخلاف عقل و منطق است اما تحقیقات نشان می دهد که استراحت کردن در واقع تمرکز و عملکرد را بهبود می بخشد. بسته به میزان توجه فرزندتان، می توانید پس از 30-45 دقیقه آموزش، 15 دقیقه وقت آزاد را در نظر بگیرید به ویژه اگر آنکه در این میان بازی فعالانه ای داشته باشد. با معطوف کردن توجه کودک به موضوعی دیگر در مدت زمان کوتاه، توجه و تمرکز دوباره او احیا خواهد شد.

4- حرکت کنید و فعال باشید

با در نظر گرفتن کلاس های تربیت بدنی برای همه اعضای خانوده، یک برنامه ورزشی و فعال را تنظیم کنید. فعالیت در کنار یکدیگر که می تواند شامل یک پیاده روی سریع در اطراف محله شود، خلق و خو کودک را بهبود بخشیده، استرس و اضطراب او را کاهش می دهد و جریان خون در مغز و ترشح دوپامین را افزایش می دهد؛ این امر همچنین به کودک کمک می کند تا بهتر تفکر و تمرکز کند.
5- مرتبا اعلام حضور کنید

بسیاری از کودکان احتیاج به پیگیری دارند بدان معنا که شما باید به او بفهمانید چه انتظاری از هر درس دارید و تکالیف باید به موقع انجام شود. بررسی و تکرار مکرر به فرزندتان به او کمک می کند تا در مسیر خود قرار بگیرد و اطمینان حاصل کند که شما پیگیر کار های او هستید.
6- با استفاده از جملات مثبت، کودک خود را تشویق کنید

بچه ها به تشویق بیشتر از سرزنش (تنبیه) واکنش نشان می دهند. به جای این که دائما به کاری که انجام نداده اند اشاره کنید، بدانید که چه کاری را درست انجام داده اند و با گفتن جملاتی نظیر" احسنت، شما کار بسیار خوبی کردی" اعتماد به نفس او را تا حد زیادی افزایش دهید.
7- آرام باشید

برخی از کودکان به ویژه آن هایی که دارای سطح پایینی از دوپامین هستند، به درگیری و دعوا واکنش نشان می دهند. آن ها در این شرایط از افراد ناامید یا عصبانی می شوند. هرگز صبر و تحمل خود را نسبت به کودک از دست ندهید و همیشه به دنبال راه هایی برای حفظ آرامش در خانه باشید.

8- زمان ناهار را ساده و موثر کنید

تمام اعضای خانواده را به خوردن ناهار در کنار یکدیگر تشویق کنید تا این وقت ارزشمند را از دست ندهند. این امر به شما کمک می کند تا وقت ناهار خود را برای برقراری تماس، قرار ملاقات، پرداخت قبوض یا گذراندن وقت با کیفیت با اعضای خانواده خود آزاد کنید. برای وعده های غذایی خود در آخرهفته ها برنامه ریزی و آن را تسهیل کرده و موثر اجرا کنید.
9- خلاق باشید

طبق یک مطالعه در سال 2016، صرف 45 دقیقه از زمان به کار هنری می تواند کورتیزول (هورمون اصلی فشار روانی) را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بودن در کنار آن ها به افزایش خلاقیت شما نیز کمک خواهد کرد و باعث می شود اوقات مفرح تری داشته باشید. سرگرمی های خلاقانه می توانند مزایای سلامتی جسمی و روانی داشته باشند بنابراین حتما زمانی را در طول روز به انجام چنین فعالیت هایی اختصاص دهید.
10- زمان استفاده از تکنولوژی را محدود کنید

اگر نیاز به یک تماس مهم دارید یا قرار است پروژه خود را کامل کنید، ممکن است در چنین حالتی تلویزیون را روشن کنید و کودکتان را سرگرم کنید. استفاده از این راهکار برای زمان هایی که مدام درگیر کار هستید و نمی خواهید وسط کار وقفه داشته باشید، کمک بسیار زیادی می کند.

اگر نگران چیزی هستید که کودک شما در صفحه تلویزیون در حال تماشا کردن است، یا این که چقدر از وقت خودش را صرف اپلیکیشن ها و بازی ها و شبکه اجتماعی می کند، می توانید از برنامه ای مثل Apple screen time استفاده کنید تا محتواهای بد را مسدود کند و محدودیت زمان تنظیم کند.

11- زمانی را برای میان وعده در نظر بگیرید

پس از خوردن صبحانه، به سراغ میان وعده ای سالم بروید تا به کودک خود در افزایش انرژی و تمرکز کمک کنید.
12- از دیگران کمک بخواهید

اگر احساس می کنید که بیش از حد خود را مشغول کرده اید، برای کاهش این فشار کاری از یک دوست یا اعضای خانواده کمک بگیرید. به عنوان مثال اگر دوست تان در ریاضیات عالی است می توانید از او بخواهید تا به بچه ها کمک کند. این امر می تواند بسیار سودمند باشد. از رسیدن به این احساس خجالت نکشید زیرا تقسیم وظایف در نهایت برای همه افراد می تواند یک پیروزی محسوب شود و نتایج فوق العاده ای را به همراه خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها