فوق تخصص بیماری‌های ریه و مراقبت‌های ویژه با تاکید بر وجود آسیب‌های مواد ضد عفونی کننده کلر دار بر ریه، گفت: همه افراد و به طور خاص اشخاص با سابقه بیماری‌های افزایش حساسیتی مجاری هوایی مثل آسم و آلرژی در معرض بروز علایم تنفسی هستند.
کد خبر: ۱۲۸۵۰۲۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایمنا ،سمیه صادقی با اشاره به وجود آسیب‌های مواد ضد عفونی کننده کلردار بر ریه، اظهار کرد: هر سال نزدیک عید نوروز استفاده از مواد شوینده و تمیز کننده زیاد می‌شود که به علت رعایت نکردن بعضی اصول در بین تعدادی از هموطنان عوارضی همراه دارد، از طرفی این روزها با شیوع بیماری کرونا نیاز به ضدعفونی کردن و گند زایی دست‌ها و سطوح بیشتر شده است و باید برای پرهیز از وقوع عوارض به رعایت برخی نکات توجه کرد.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه و مراقبت‌های ویژه به خانواده‌ها، توصیه کرد: در ابتدا متذکر می‌شویم که بهترین ماده برای از بین بردن ویروس و سایر عوامل بیماری از پوست بدن صابون است. در هنگام ورود به منزل و یا پس از عطسه و سرفه، شستن دست‌ها با آب و صابون به مدت ۳۰ ثانیه مؤثرترین و کارآمدترین اقدام جهت جلوگیری از انتقال ویروس است.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی اصفهان گفت: در شرایطی مثل خارج از منزل که دسترسی به آب وجود ندارد می‌توان از ژل ها و یا اسپری‌های ضد عفونی کننده با پایه الکل استفاده کرد و برای پاک کردن و گند زدایی سطوح و یا دستگیره‌های درب به کار بردن محلول آب ژاول (وایتکس) رقیق شده مفید است.

صادقی در خصوص اینکه مواد شوینده می‌تواند در برخی افراد ایجاد عوارض کند، اظهار کرد: شایع‌ترین آن مشکلات پوستی و تنفسی است، همه افراد و به طور خاص اشخاص با سابقه بیماری‌های افزایش حساسیتی مجاری هوایی مثل آسم و آلرژی در معرض بروز علائم تنفسی مانند تنگی نفس، سرفه، خس خس، سوزش گلو هستند که این علائم می‌تواند خفیف و خود محدود شونده و یا نیازمند درمان دارویی باشد.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه و مراقبت‌های ویژه با تاکید بر اینکه ترکیب ضد عفونی کننده ها با هم برای ریه آسیب زا است، گفت: باید توجه کرد که از مخلوط کردن مواد تمیز کننده به شدت پرهیز شود به دلیل اینکه با تولید گاز کلر به شدت اثر سمی بر مجاری هوایی دارد و باعث عوارض کوتاه مدت و بلند مدت ریوی می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی اصفهان گفت: انتشار گاز کلر به خصوص در فضای بسته ای که افراد حضور دارند می‌تواند منجر به تنگی نفس حاد و شدید، اسپاسم مجاری هوایی، خس خس و ویز ریوی شود که حتی در مواردی چنان شدید است که منجر به بستری شدن فرد می‌شود. از طرفی عوارض درازمدت نیز دیده می‌شود که به صورت بیماری شبه آسم مزمن و نیازمند درمان طولانی مدت بروز می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز موارد ذکر شده حتی الامکان از مواد شوینده سبک استفاده کرد هنگام کار در و پنجره‌ها باز باشد و محیط تهویه مناسب داشته باشد، استفاده از ماسک نیز توصیه می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه و مراقبت‌های ویژه، تاکید کرد: در آخر از بیماران مبتلا به آسم، برونشیت و یا سایر بیماری‌های مزمن ریوی در خواست می‌شود که در این شرایط بحرانی و با توجه به شیوع ویروس کرونا خارج شدن از منزل را به حداقل برسانند و از قطع خودسرانه داروها پرهیز کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها