رئیس مرکز مشاوره استان کرمان گفت: تضاد و تعارض بین والدین سم فعالیت‌های تربیتی و زمینه ساز گرایش فرزند به سمت آسیب‌های اجتماعی است.
کد خبر: ۱۲۸۴۷۲۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، نورالله شیخ پور، رئیس مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: مطالعات متعدد جامعه شناختی و روانشناختی در زمینه علت شناسی رفتار‌های نوجوانان و جوانان بزهکار، فراری از خانه یا دچار سو مصرف مواد و ... نشان می‌دهد که علت اصلی اینگونه رفتار‌ها در نوع رفتار والدین با یکدیگر و اصول تربیتی‌شان در قبال فرزندان نهفته است.

اوافزود: خشونت، نداشتن تعادل رفتاری - تربیتی، کمبود محبت و طرد فرزندان، تبعیض در بین فرزندان، اعتیاد، فقر، ناآگاهی والدین درباره نقش تربیتی خویش و نادیده گرفتن نیاز‌های متناسب با روز کودک و نوجوان از علت‌های اصلی تعارضات والدین با فرزندان است.

رئیس مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی آموزش و پرورش استان کرمان تصریح کرد: تضاد و تعارض بین والدین سم فعالیت‌های تربیتی و زمینه ساز گرایش فرزند به سمت آسیب‌های اجتماعی است.

شیخ پور با بیان اینکه اعتیاد پدر یا مادر تاثیرات ویرانگری بر روی کودکان می‌گذارد، تصریح کرد: اعتیاد پدر و مادر باعث ترس یا احساس شرم و خجالت از ارتباط و فعالیت‌های مشترک با دوستان می‌شود و فرزندان به خاطر سردرگمی درخصوص چگونگی رفتار با پدر یا مادر، از محیط خانه گریزان هستند.

رئیس مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: کودکان والدین معتاد معمولا نمی‌توانند به دیگران اعتماد کنند، ارزش‌های اجتماعی را به درستی پذیرا نبوده و با همسالان عادی خود سازگاری ندارند.

شیخ پور افزود: خانه برای این گروه از دانش آموزان محیطی امن نیست و مکانی خطرناک به حساب می‌آید، چون ممکن است رفتار فرد معتاد هر لحظه به شدت تغییر کند و فرزند در ارتباط با والدین خود احساس سردرگمی و اضطراب کند، زیرا خود به خود یکی از آن‌ها (پدر یا مادر) را دوست دارد و از دیگری بیزار است.

او افزود: این گروه از کودکان در معرض آسیب معمولا دچار ترک تحصیل یا افت تحصیلی و یا جذب همسالان بزهکار می‌شوند.

شیخ پور بیان کرد: کودکانی که والدین آن‌ها معتاد هستند رفتار‌هایی از قبیل وظایف و مسئولیت‌هایی که قبلا بر عهده فرد معتاد بوده است را بر عهده می‌گیرند، تلاش می‌کنند تا وجود اعتیاد در خانواده را از دیگران پنهان کرده و حتی خودشان نیز این مشکل را انکار می کنند؛ چرا که پذیرش این موضوع برای آن‌ها بسیار دشوار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها