پیشنهاد تعطیلی تهران مطرح شده‌ است و کارشناسان زیادی آن را مطالعه کرده‌اند.
کد خبر: ۱۲۸۴۲۴۸

مسؤولان شهر تهران مثل استاندار، روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، شورای شهر و شهرداری نیز با بررسی این پیشنهاد درخواست تعطیلی دو هفته‌ای شهر تهران را با هدف جلوگیری از افزایش آمار فاجعه‌بار مبتلایان به کرونا، به ستاد ملی کرونا ارائه داده‌اند البته بیشتر از دو ماه است مسؤولان شهر تهران، روی پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای شهر تهران، به اجماع رسیده‌اند؛ درخواستی که تمام ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور نیز در آن دیده شده‌ است، چراکه با اجرا شدن این طرح به این سه مهم باید توجه شود.

نکته مهم این است که با مسکن‌های مقطعی نمی‌توان از این بحران عبور کرد؛ زیرا تعطیلی و محدودیت‌ های موقت هفته‌های گذشته و محدودیت‌هایی که به‌تازگی وضع شده‌است، هیچ‌کدام بدون در نظر گرفتن یک بسته و شرایط کلی فایده‌ای نخواهد داشت و تنها مسکن‌هایی است که شاید لازمه بحران این روزها باشد اما قطعا کافی نیست.

در این بین نقدی که به طرح تعطیلی دو هفته‌ای تهران وارد می‌شود این است که شرایط اقتصادی مردم چه می‌شود، اما می‌توان شرایطی ایجاد کرد تا هزینه‌ای که اکنون صرف درمان مبتلایان می‌شود، در اختیار اقشار آسیب پذیر قرار گیرد و در صورت تعطیل شدن آسیب بیشتری نبینند. در واقع می‌توان هزینه‌ای را که این روزها صرف بستری شدن بیماران می‌شود به این مهم اختصاص داد.

علاوه بر این وزیر بهداشت گفته است روزی شش میلیارد تومان هزینه تست گرفتن از افراد مشکوک به کرونا می‌شود.

از طرف دیگر، طبق برآوردها، در حداقل‌ترین حالت ممکن، هزینه بستری هر بیمار در بیمارستان دولتی روزی سه‌میلیون تومان است.

در واقع پروسه بستری، تست و دیگر هزینه‌های درمان بیماران مبتلا به کرونا بسیار بالاست؛ هزینه‌هایی که می‌توانیم در بحث پیشگیری سرمایه‌گذاری کنیم. پس در چنین شرایطی، بهتر نیست این هزینه روزانه را پیش از مبتلا شدن، در اختیار مردم قرار بدهیم تا از خانه بیرون نیایند؟

افزون بر این برای کاهش آثار تعطیلی موقت تهران می‌توان از نیروهای بسیج، نهادهای داوطلب و مردمی و گروه‌های جهادی کمک گرفت و به این ترتیب می‌توان بخشی از هزینه‌های این طرح را جبران کرد.

این درحالی است که به نظر می‌رسد نحوه مدیریت ما این گونه است که انتظار می‌کشیم حادثه‌ای رخ بدهد و بعد برای رفع آن حادثه هزینه‌های زیادی می‌کنیم اما از کمترین هزینه‌ها برای پیشگیری دریغ می‌کنیم؛ در صورتی که پیشگیری بر درمان اولویت دارد.

پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران مدت‌هاست آماده بررسی شده،اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده‌است.

به همین دلیل باید از ستاد ملی مقابله با کرونا پرسید چرا چنین پیشنهاد کارشناسی‌شده‌ای را اجرایی نمی‌کنند؟

عبدالحسین روح‌الامینی - رئیس کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها