لیمو شیرین از مرکبات بسیار مفید و دارای طبع سرد و خشک است

خواص بی نظیر لیمو شیرین

لیمو شیرین از مرکبات بسیار مفید و دارای طبع سرد و خشک است. لیمو شیرین با داشتن منبع غنی ویتامین C، اسید سیتریک، مس و آهن یکی از مفیدترین میوه‌ها برای درمان بیماری ها است. در صورت مصرف لیمو شیرین با پوست داخلی بیش از ۷۷ میلی‌گرم ویتامین C به بدن می‌رسد. خواص لیمو شیرین به درمان سرماخوردگی، سلامت استخوان و کاهش کلسترول کمک بسیار می‌کند.
کد خبر: ۱۲۸۳۷۰۰

خواص بی نظیر لیمو شیرین

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از چطور لیمو شیرین از مرکبات بسیار مفید و دارای طبع سرد و خشک است. لیمو شیرین با داشتن منبع غنی ویتامین C، اسید سیتریک، مس و آهن یکی از مفیدترین میوه‌ها برای درمان بیماری ها است. در صورت مصرف لیمو شیرین با پوست داخلی بیش از ۷۷ میلی‌گرم ویتامین C به بدن می‌رسد.

خواص لیمو شیرین به درمان سرماخوردگی، سلامت استخوان و کاهش کلسترول کمک بسیار می‌کند.

 

۱. منبع خوبی از ویتامین C

 

لیمو شیرین سرشار از ویتامین C (آسکوربیک اسید) است. این ویتامین در بسیاری از واکنش‌های بدن نقش اساسی دارد و برای ادامه‌ی حیات ما بسیار مهم است. ویتامین C از ویتامین‌های محلول در آب است و بدن نمی‌تواند مقدار اضافی آن را ذخیره بکند. بنابراین باید ویتامین C را به‌طور روزمره مصرف کنیم و لیمو شیرین یکی از بهترین گزینه‌ها برای جذب این ویتامین است.

۲. سم زدایی بدن

لیمو شیرین در سم زدایی بدن و دفع سموم بسیار مؤثر است. همچنین این میوه می‌تواند تأثیرات مضر استرس و آلودگی‌ها را خنثی بکند.

۳. تقویت دستگاه ایمنی

لیمو شیرین منبع مناسبی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کاهش التهابات، تنظیم سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند.

۴. درمان سرماخوردگی

ویتامین C موجود در لیمو شیرین با کاهش شدت و میزان علائم سرماخوردگی به بهبود آن کمک می‌کند.

۵. کاهش گرفتگی عضلات

آب لیمو شیرین به تأمین آب بدن بعد از تمرینات و کاهش گرفتگی عضلات در ورزشکاران کمک می‌کند.

۶. کمک به سلامت استخوان

براساس بسیاری از مطالعات، لیمو شیرین از بروز پوکی استخوان و روماتیسم مفصلی جلوگیری و به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

۷. کمک به بینایی

 

لیمو شیرین به‌خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدباکتری، از چشم‌ها در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند و مانع از پیشرفت آب مروارید می‌شود.

۸. افزایش انرژی

مصرف منظم لیمو شیرین خستگی و ضعف را از شما دور کرده و به افزایش انرژی‌تان کمک می‌کند.

۹. برطرف‌کردن بوی بد بدن و کاهش تعریق بیش‌ازحد

حمام با آب لیمو شیرین می‌تواند از تعریق بیش‌ازاندازه‌ی بدن و بوی بد آن جلوگیری بکند. بیشتر افراد درباره‌ی این خاصیت لیمو شیرین چیزی نمی‌دانند. اما اگر شما نیز از این مشکل رنج می‌برید، حتما حمام لیمو شیرین را امتحان بکنید.

۱۰. کمک به بیماران دیابتی

آب لیمو شیرین برای درمان دیابت مؤثر است. برای برخورداری از این خاصیت لیمو شیرین، می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری آب لیمو شیرین را با ۴ قاشق چای‌خوری آمُله (انگور فرنگی هندی) و ۱ قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید. برای دریافت بهترین نتایج، این مخلوط را هر روز با معده‌ی خالی مصرف کنید.

۱۱. درمان اختلالات ادراری

آب لیمو شیرین سرشار از پتاسیم بوده و به درمان اختلالات ادراری مانند التهاب مثانه یا عفونت ادراری کمک می‌کند. برای برخورداری از این خاصیت لیمو شیرین آن را با آب بجوشانید و سپس بگذارید چند ساعت خنک بشود. سپس آن را میل کنید تا دردتان التیام پیدا بکند. پتاسیم می‌تواند فرایند سم‌زدایی از کلیه‌ها و مثانه را تسریع و از بروز انواع مختلف عفونت‌های دستگاه ادراری جلوگیری بکند.

۱۲. کاهش کلسترول

یکی دیگر از خواص لیمو شیرین، کمک به کاهش کلسترول و فشار خون است.

۱۳. درمان ترک خوردگی لب‌ها

روزی ۲ یا ۳ بار آب لیمو شیرین را به لب‌های خود بمالید تا تیرگی لب را از بین ببرد و ترک خوردگی لب را کاهش دهد.

۱۴. کاهش درد و ورم

استفاده از آب لیمو شیرین همراه با روغن کرچک به کاهش درد و ورم کمک می‌کند. برای برخورداری از این خاصیت لیمو شیرین، آن را روی نقاطی بمالید که دچار درد و ورم هستند.

۱۵. زخم معده

فلاونوئیدهای مختلفی در لیمو شیرین وجود دارند که خواص آنتی اکسیدانی، آنتی بیوتیک و ضدسرطانی داشته و به پاک‌سازی بدن از سموم کمک می‌کنند. لیمو شیرین به‌واسطه‌ی داشتن این ترکیبات به درمان زخم‌های دهان و زخم‌ معده کمک می‌کند.

۱۶. تسکین ورم لوزه

ویتامین C موجود در لیمو شیرین به کاهش دمای بدن و تنظیم آن کمک می‌کند. آب لیمو شیرین همراه با عسل و آب‌داغ به کاهش خارش لوزه و بهبود خشکی گلو و عفونت لوزه و گلو کمک می‌کند.

۱۷. درمان یرقان (زردی)

لیمو شیرین به عملکرد کبد کمک می‌کند و موجب سلامت آن می‌شود. به‌همین دلیل برخی از پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به زردی مصرف لیمو شیرین را توصیه می‌کنند.

۱۸. مشکلات تنفسی

روغن استخراج‌شده از لیمو شیرین خاصیت ضداحتقان داشته و میکروب‌ها را از دستگاه تنفسی می‌زداید. از لیمو شیرین در مرهم‌ها، افشانه‌ها (یکی از اشکال مصرف دارو که دارو به‌شکل گاز استنشاق می‌شود) و قرص‌ها استفاده می‌شود.

۱۹. کمک به گوارش

 

فلاونوئیدهای موجود در لیموشیرین به خنثی‌کردن اسید شیره‌ی گوارشی کمک می‌کنند و موجب تسهیل گوارش برای انسان می‌شوند. بنابراین می‌توانید از لیمو شیرین به‌عنوان دارویی برای کمک به سلامت گوارش استفاده بکنید.

۲۰. خاصیت ضدسرطان

فلاونوئیدها و لیمونوئیدهای موجود در لیمو شیرین می‌توانند در مبارزه و پیشگیری از سرطان و نابودی انواع مختلف باکتری‌های مضر در بدن انسان مؤثر باشند.

۲۱. پیشگیری از بیماری اسکوربوت (اسکوروی)

ویتامین C موجود در لیمو شیرین در پیشگیری از بروز اسکوروی مؤثر است. بروز این مشکل ناشی از کمبود ویتامین C در بدن است. خونریزی لثه‌ها، کبودی، خستگی و جوش‌ها از علائم این بیماری هستند و مصرف لیمو شیرین می‌تواند موجب توقف این پدیده بشود.

۲۲. مفید برای زنان باردار

لیمو شیرین برای زنان خاصیت مضاعفی دارد. زیرا از بروز کمبود کلسیم پیشگیری می‌کند و برای رشد مناسب جنین مفید است.

۲۳. تسکین یبوست

لیمو شیرین محتوی فیبر بوده و اسید موجود در آن، سموم را از روده پاک می‌کند. درنتیجه لیمو شیرین به بدن کمک می‌کند تا به‌طور طبیعی مدفوع را دفع کند و مانع از بروز یبوست بشود.

۲۴. مفید برای آسم

آب لیمو شیرین می‌تواند برای مبتلایان به آسم مفید باشد.

۲۵. درمان گرمازدگی و کم‌آبی (دِهیدراسیون) بدن

یکی از سالم‌ترین چیزها برای محافظت از بدن در برابر گرمازدگی و جلوگیری از کمبود آب بدن لیمو شیرین است. لیمو شیرین محتوی مقادیر چشمگیری از ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده که از بروز گرمازدگی و کم آبی بدن جلوگیری می‌کند.

۲۶. بیماری حرکت (بیماری سفر)

بیماری سفر عارضه‌ای در حین مسافرت است که سیستم تعادلی گوش داخلی دچار تغییر می‌شود و مشکلاتی برای فرد به‌وجود می‌آید. سرگیجه، تهوع، استفراغ و خستگی از نشانه‌های این بیماری محسوب می‌شوند. یک لیوان آب لیمو شیرین بهترین نوشیدنی برای پیشگیری از بروز بیماری سفر است.

۲۷. مفید برای دستگاه عصبی

آب لیمو شیرین به ایجاد آرامش در دستگاه عصبی کمک می‌کند.

۲۸. کمک به کاهش وزن

 

از خواص لیمو شیرین کمک به کاهش وزن است. مصرف آب‌ِ لیمو شیرین همراه با عسل و آب‌ِ داغ راه مناسبی برای کمک به کاهش وزن است.

۲۹. خواص لیمو شیرین برای مو

در بسیاری از محصولات مو از لیمو شیرین استفاده می‌شود. لیموشیرین به رشد مو و سلامت آن کمک می‌کند. در زیر، برخی خواص لیمو شیرین برای مو آمده است.

جلوگیری از موخوره (دوشاخه‌شدن انتهای مو)

لیمو شیرین یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از بروز موخوره و ایجاد شوره‌ سر است.

تقویت مو

ویتامین‌های موجود در لیمو شیرین جزء فعالی هستند که موجب تقویت مو می‌شوند.

ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری

روغن حاصل از لیمو شیرین به‌عنوان یک ماده‌ی ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری به سلامت مو کمک می‌کند.

رنگ موی بهتر

لیمو شیرین محتوی عنصر مس است. این عنصر به تشکیل رنگدانه‌ی ملانین کمک می‌کند. ملانین رنگدانه‌ی اصلی مو است.

۳۰. خواص لیمو شیرین برای پوست

از جمله خواص لیمو شیرین می‌توان به تأثیر در زیبایی پوست اشاره کرد. ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در لیمو شیرین به طراوت و شادابی پوست کمک می‌کنند.

کاهش درد ناشی از گازگرفتن حشرات

لیمو شیرین می‌تواند درد ناشی از گازگرفتن حشرات را کاهش داده و موجب زیبایی رنگ پوست شود.

درمان جوش‌ها

لیمو شیرین می‌تواند به درمان و رهایی از انواع جوش های پوستی کمک بکند.

سم‌زدایی بدن

لیمو شیرین خون را تصفیه می‌کند و خطر بروز بیماری های پوستی را کاهش می‌دهد.

سفیدی و پاک‌کنندگی پوست

انواع جوش‌ها، لکه‌ها و آکنه به‌کمک لیمو شیرین از پوست پاک می‌شوند. درنتیجه لیمو شیرین به سفیدی و پاکی پوست هم کمک می‌کند.

ضدپیری پوست

لیمو شیرین باعث جلوگیری از پیری پوست شده و به استحکام و قدرت آن کمک می‌کند.

رنگ پوست زیبا

ترکیب‌ مقدار مناسبی از آرد نخود و آب لیمو شیرین می‌تواند به بازشدن منافذ پوست کمک کند و رنگ پوست فرد را بهبود دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها