دیگر کمتر کسی است که نداند ماسک یکی از مهم ترین وسایل موجود برای جلوگیری از ابتلا به کرونا است. این ویروس خطرناک از طریق دهان و بینی بسیار راحت و مانند آب خوردن می تواند وارد بدن شما شود.
کد خبر: ۱۲۸۳۵۱۶

بدین ترتیب در زمان اندکی شما را آلوده خواهد کرد. به همین دلیل است که استفاده از ماسک تا این اندازه مهم است. چرا که  نفوذ ویروس را مسدود می کند.

به این ترتیب مهم ترین راهی که ویروس می تواند شما را آلوده کند بسته می شود.

برای جلوگیری از کرونا چه ماسکی بزنیم؟

همه می دانیم که استفاده از ماسک تا چه میزان می تواند ما را در برابر ویروس خطرناک کرونا ایمن کند. اما شاید برایمان سوال شود که از چه ماسکی استفاده کنیم یا اینکه ماسک های استاندارد و ایمن برای این شرایط چه ویژگی هایی دارند. در این مطلب به معرفی ماسک های استاندارد و مناسبی که می توانید برای پیشگیری از کرونا استفاده کنید می پردازیم.

 چرا که خیلی از ما ماسک را در هر فروشگاهی می بینیم. آیا همه این ماسک ها استانداردهای لازم را دارند؟ آیا در این ماسک ها ویژگی هایی وجود دارد که از نفوذ ویروس جلوگیری کند؟ ساختارها و ویژگی های مناسبی که یک ماسک باید داشته باشد چه مواردی است؟

ماسک سه لایه

این ماسک ها همان طور که از نامشان برمی آید از سه لایه ساخته می شوند. یعنی سه لایه از پارچه های مختلف در تهیه این ماسک ها به کار گرفته می شوند.

این لایه ها در ماسک های استاندارد عموما اسپان باند و ملت بلون هستند. دو لایه از سه لایه در این ماسک ها اسپان باند و یک لایه دیگر ملت بلون است.

لایه ملت بلون در وسط دو لایه اسپان باند دیگر قرار می گیرد. این لایه مانند توری است و به عنوان فیلتر ماسک عمل می کند.

یعنی راه نفوذ ویروس از طریق این لایه مسدود می شود. دو لایه اسپان باند نیز از نظر ضخامت تقریبا مانند هم هستند اما در ماسک های حرفه ای تر، لایه اسپان باندی که روی صورت قرار می گیرد کمی لطیف تر است.

به این ترتیب ایجاد حساسیت نمی کند. در بالای ماسک های سه لایه از یک گیره بینی استفاده می شود. این گیره برای این است که قسمت بالای بینی تقریبا مسدود شود.

وجود گیره بینی در ماسک های استاندارد اهمیت خیلی زیادی دارد. این گیره باید انعطاف پذیر و نرم باشد. به صورتی که بتوان به راحتی آن را حالت داد. نوع اتصال این ماسک ها نیز می تواند از طریق کش یا بند باشد.

ماسک پرستاری

این ماسک ها نوعی از انواع ماسک های سه لایه هستند. یعنی دقیقا از سه لایه و با استفاده از لایه های اسپان باند و ملت بلون ساخته می شوند.

برای جلوگیری از کرونا چه ماسکی بزنیم؟

نوع اتصال این مدل از ماسک های تنفسی سه لایه به وسیله کش است. یعنی در هر طرف ماسک یک قطعه کش قرار گرفته است.

این قطعه کش به پشت گوش متصل شده و روی صورت شخص استفاده کننده ثابت می شود. استفاده از این ماسک ها برای مردم عادی در شرایط کرونایی راحت تر از ماسک هایی با اتصال بندی است. چرا که راحت تر می توان ماسک را روی صورت قرار داد و برداشت. ماسک های کش دار بیشتر در رنگ سفید و آبی تولید می شوند. اما رنگ های دیگر نیز دارند.

ماسک جراحی

این مدل از ماسک های تنفسی نیز مانند ماسک های پرستاری زیر مجموعه ای از ماسک های با ساختار سه لایه هستند.

برای جلوگیری از کرونا چه ماسکی بزنیم؟

تمام ویژگی های این ماسک ها مانند ماسک های کش دار است که در بازار با نام پرستاری نیز خوانده می شوند.

تنها تفاوتی که در این ماسک ها وجود دارد نوع اتصال آنها است. در این ماسک ها در هر طرف ماسک دو بند نصب شده است.

با بستن بندها به پشت سر ماسک روی صورت قرار گرفته و ثابت می شود. این مدل ماسک ها بیشتر در بیمارستان ها و توسط جراح و پزشک استفاده می شوند.

دلیل استفاده از بند برای اتصال این ماسک ها نیز این است که پزشک برای بستن و باز کردن ماسک راحت تر باشد.

هنگامی که می بند بالایی ماسک را باز کند ماسک روی یقه او قرار می گیرد. در واقع در این شرایط همیشه ماسک روی سینه پزشک قرار دارد و آماده است تا از آن استفاده کند. هنگامی که پزشک بخواهد کارش را شروع کند بند بالایی را نیز می بندد.

استفاده از این ماسک ها به دلیل سخت بودن باز و بسته کردن بندها برای شرایط عمومی کمتر رایج است.

ماسک های کش دار برای عموم مردم راحت تر هستند و در شرایط کرونایی بیشتر توصیه می شوند. ماسک های بنددار نیز مانند ماسک های کش دار رنگ بندی متنوعی دارند. این ماسک ها در رنگ های سفید، آبی، سبز و... دیده می شوند.

ماسک را از مراکز معتبر تهیه کنید

بهتر است برای خرید ماسک نیز مانند کالاهای دیگر، به مراکز عرضه مجاز آن بروید. شرکت های عرضه کننده کالاهای پزشکی، داروخانه ها و... بهترین عرضه کننده های این کالا هستند.

ممکن است این کالا در فروشگاه های دیگر نیز وجود داشته باشد. اما هر فروشنده ای اطلاعات درستی در مورد یک کالای تخصصی ندارد.

پس شاید این کالا استانداردهای لازم را نداشته باشد اما به عنوان یک کالای استاندارد و مرغوب به شما معرفی شده باشد.

پس دقت کنید که با خرید یک کالای تقلبی احتمال سرایت کرونا به شما افزایش پیدا نکند. خطر این ویروس در کمین است. باید بسیار مراقب باشیم تا میزبان کرونا نباشیم. ویروسی که تا کنون افراد زیادی را از پای درآورده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها