معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری لایحه‌ای را برای سخت‌ کردن طلاق تدوین کرده است

چطور می‌شود از طلاق‌های یک طرفه کاست؟

خانواده های تک سرپرست

تربیت کودکان تک والد

تک والد بودن می تواند زمینه برخی از اختلال ها شده و بر سیر و پیش آگهی آنها اثر بگذارد؛ بنابراین بررسی مشکلات رفتاری در فرزندان این خانواده ها دارای اهمیت است.
کد خبر: ۱۲۸۳۳۳۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بیتوته ، خانواده محل اولیه تکوین شخصیت کودک و زمینه ساز تحول و تکامل بعدی او می باشد، از این حیث حضور مستمر هر دو والد در خانواده و مشارکت فعالانه آنها در قبول مسئولیت های معین و فراهم نمودن شرایط جهت رشد و پرورش کودک بسیار حایز اهمیت است. اگر حضور یکی از والدین در اثر طلاق، مرگ و... در خانواده قطع شود، آثار بسیار زیان بار و عمیقی بر ذهن و روان کودکان باقی می گذارد.

خانواده تک سرپرست چیست؟
خانواده تک سرپرست به خانواده ای می‌گویند که زن یا مرد بدون همسر و به تنهایی از فرزند یا فرزندان نگهداری می‌کند. دلایل به وجود آمدن خانواده تک سرپرست می‌تواند طلاق یا مرگ همسر یا روابط خارج از ازدواج یا فرزند خواندگی باشد.

 
تربیت کودکان تک والد:


تربیت کودک، کار آسانی نیست و وقتی فرد باید این کار را به تنهایی انجام دهد، مجموعه جدیدی از چالش ها را ایجاد می کند.  معمولاً در بیشتر مواقع سرپرستی فرزند یا فرزندان را مادر بر عهده می‌گیرد و مشکل از هنگامی حادتر می‌شودکه فرزندان به دوره نوجوانی قدم می گذارند. در این زمان است که به علت تحولات دوران بلوغ و خصوصیات تازه نوجوان مثل استقلال طلبی و عضویت در گروه دوستان، مشکلات آغاز می‌شود و مادر یا پدر درگیر با مشکلات تازه می‌شود که گاه راه حلی هم برای آن متصور نیست.

اولین گام برای تربیت کودکانی که فقط یه والدین دارند داشتن یک برنامه ریزی کامل برای زندگی است و مهمترین کار برای تربیت کودکان تک والد ابراز عشق و علاقه به کودکان است. کودکان به دلیل از دست دادن یک عضو مهم خانواده ضربه روحی سختی خورده است که با ابراز عشق و در آغوش کشیدن فرزندان میتوان از کمک زیادی به آنها کرد. حتما برای کودک خود وقت بگذارید و آخر هفته ها را با هم و یا با دیگر اعضای خانواده مثل مادربزرگ، پدربزرگ، خاله، عمه، دایی،عمو و... خوش بگذارنید.

حتما برای زندگی نظم و قانون داشته باشید و به کودک هم این قوانین را آموزش دهید و همچنین به آنها بیاموزید که باید به شما و نظر احترام بگذارند .

کودک را در کلاس های متفاوت نیز ثبت نام کنید این کار باعث میشود کودکان بتوانند دوستان بیشتری پیدا کند و روزهای شادتری را سپری کند.

از کودکان خود بخواهید  در انجام دادن کارهای ساده در خانه به شما کمک کنند این کار راهی خوب برای پرورش حس مسئولیت پذیری و استقلال کودکان است

همیشه سعی کنید در دسترس کودک باشید و هر زمان که کودک به شما نیاز داشت از به کار بردن کلماتی که الان کار دارم و یا نمیتوانم و ... خودداری کنید. شرایطی را فراهم کنید تا کودک بتواند به راحتی احتیاجاتش را به شما بگوید و از شما کمک بخواهد نه اینکه مدام فکر کند مزاحم است و شما را خسته کرده است.

تربیت کودکان تک والد

 
مشکلاتی که فرزندان تک والد دارند؟


- به علت کار مادر یا گاهی پدر، فرصت رسیدگی و مراقبت از فررزندان کاهش یافته و نظارت بر رفتار آنها کمتر می شود. در این شرایط امکان هرگونه خطر یا انحراف رفتاری وجود دارد.

-  در بسیاری از خانواده‌ها به علت نبودن پدر و یا مادر، اوضاع اقتصادی خانواده ضعیف می‌شود و رفاه گذشته کاهش می‌یابد مخصوصاً با بزرگتر شدن فرزند یا فرزندان نیازهای مادی آنان نیز افزایش می‌یابد. مطالعات نشان داده که میزان بزهکاری فرزندان این خانواده‌ها دو برابر خانواده‌های طبیعی است.

- کودکانی که تک والد هستند بیشتر احساس گناه میکنند و مقصر جدایی والدین را خود میدانند.

-  فرزندان خانواده‌های طلاق و تک سرپرست با افت تحصیلی بیشتری روبرو می‌شوند زیرا علاوه بر شرایط بد عاطفی فرزند و احساس فقدان پدر یا مادر، نبودن فرصت ارسیدگی برای مادر، شرایط اقتصادی خانواده و نبودن رابط پدر فرزندی یا مادر فرزندی هم، در افت تحصیلی فرزندان موثر است.

- ابتلا به مواد مخّدر در میان فرزندان طلاق و یا تک سرپرست بیشتر از خانواده‌های طبیعی است

- تحقیقات نشان می دهد که فرزندان خانواده های تک والد و دو والد در رشد روانی، رفتارهای اجتماعی و هویت جنسی متفاوت هستند. البته متغیرهایی نظیر سطح درآمد و طبقه اقتصادی- اجتماعی در نتایج مؤثر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها