این ماده‌ هم ارزان و هم طبیعی است

14 خاصیت روغن درخت چای

روغن درخت چای نوعی روغن معطر است. این روغن چندین کاربرد دارد که یکی از آنها کمک به سلامتی پوست، مو و ناخن‌هاست. این روغن کاملا سالم و ارزان نیز هست. این مقاله را بخوانید تا با ۱۴ کاربرد روزانه‌ی روغن درخت چای آشنا شوید.
کد خبر: ۱۲۸۲۸۹۴

14 خاصیت روغن درخت چای

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از چطور روغن درخت چای نوعی روغن معطر است. این روغن چندین کاربرد دارد که یکی از آنها کمک به سلامتی پوست، مو و ناخن‌هاست. این روغن کاملا سالم و ارزان نیز هست. این مقاله را بخوانید تا با ۱۴ کاربرد روزانه‌ی روغن درخت چای آشنا شوید.

روغن درخت چای چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟

روغن درخت چای از برگ‌های درخت ملالوکا آلترنیفولیا به‌دست می‌آید. این درخت کوچک در کوینزلند و نیو ویلز جنوبی استرالیا رشد می‌کند.

درخت ملالوکا آلترنیفولیا به‌نام درخت چای هم شناخته شده‌ است، ولی نباید آن را با گیاهی که برگ‌های آن چای سیاه یا سبز می‌شوند اشتباه گرفت.

 

بومیان استرالیا قرن‌ها از روغن درخت چای به‌عنوان درمان سنتی استفاده می‌کردند. این افراد برگ‌های درخت چای را له می‌کردند تا روغن آن را بگیرند. این روغن برای درمان سرفه و سرماخوردگی استفاده می‌شد. یا اینکه آن را مستقیما روی پوست می‌گذاشتند تا زخم‌ها را با آن درمان کنند.

امروزه روغن درخت چای را می‌توانید به‌صورت ۱۰۰ درصد خالص تهیه کنید. البته انواع ناخالص آن هم به‌صورت‌‌های ۵ تا ۵۰ درصد در بازار موجود هستند که برای پوست استفاده می‌شود.

روغن درخت چای حاوی مواد مختلفی است. برای مثال ترپینن-۴-اول می‌تواند برخی باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را ازبین ببرد.

ترپینن-۴-اول همچنین می‌تواند فعالیت گلبول‌های سفید خون را افزایش دهد. این افزایش کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید با میکروب‌ها مبارزه کنید.

 

این خواص میکروب‌زدایی باعث می‌شود روغن درخت چای درمانِ طبیعیِ ارزشمندی برای درمان مشکلات قارچی و باکتریایی پوست باشد. این روغن از عفونت جلوگیری می‌کند و در درمان پوست مؤثر است.

درادامه استفاده‌ها و فواید مختلف این روغن را می‌خوانیم.

۱. ضدعفونی‌کننده‌ی دست

 

 

روغن درخت چای ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی ایده‌آلی است.

تحقیقات نشان می‌دهند این روغن چند نوع باکتری و ویروس بیماری‌زا را ازبین می‌برد. این باکتری‌ها و ویروس‌ها شامل ای-کولای، اس- پنومونیه و اچ- آنفلوآنزا می‌شوند.

به‌علاوه، تحقیقی نیز چندین نوع شوینده‌ی دست را بررسی کرده است. طبق نتیجه‌ی این تحقیق مایعاتی که حاوی روغن درخت چای هستند، تأثیر بیشتری در مبارزه با ای-کولای دارند.

می‌توانید با استفاده از روغن درخت چای ضدعفونی‌کننده‌ی دست خودتان را به‌صورت طبیعی درست کنید.

مواد لازم برای تهیه‌ی ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی

  • ۵ تا ۱۰ قطره اسانس اسطوخدوس
  • ۳۰ قطره روغن درخت چای با غلظت نیم‌درصد
  • ۱ قاشق‌ غذاخوری عصاره‌ی فندق
  • ۲۵۰ گرم ژل ۱۰۰ درصد خالص آلوئه‌ورا
  • یک‌چهارم قاشق چای‌خوری روغن ویتامین E

طرزتهیه

اسانس‌ها و روغن را در یک کاسه یا ظرف شیشه‌ای با هم مخلوط کنید. اسانس فندق را هم به آن اضافه کنید. همه‌ی این مواد را با ژل آلوئه‌ورا ترکیب و خوب مخلوط کنید. قبل از هر بار استفاده کمی تکان دهید.

می‌توانید ضدعفونی‌کننده‌ی خود را در ظرف‌های کوچک رنگی بریزید و آن را در کیف یا کوله‌ی خود بگذارید.

خلاصه

می‌توانید از روغن درخت چای برای ضدعفونی کردن دست‌های خود استفاده کنید. این روغن میکروب‌های سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌ها را ازبین می‌برد.

۲. دورکننده‌ی حشرات

 

روغن درخت چای می‌تواند حشرات مزاحم را از شما دور کند.

پژوهشگران در تحقیقی به این نتیجه رسیده‌اند، گاوهایی که از روغن درخت چای استفاده کرده‌اند، تا ۲۴ ساعت بعد ۶۱ درصد نسبت به گاوهای دیگر، حشرات کمتری در اطراف خود داشتند.

به‌علاوه، تحقیق آزمایشگاهی دیگری نشان داده روغن درخت چای بیشتر از DEET توانایی دفع حشرات را دارد. DEET یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده‌ی دفع‌کننده‌های حشرات صنعتی است.

می‌توانید با استفاده از روغن درخت چای و مواد طبیعی دیگر برای خودتان ماده‌ی دفع‌کننده‌ی حشرات بسازید.

مواد لازم برای تهیه دفع‌کننده‌ طبیعی حشرات

  • ۴۵۰ گرم روغن پایه مانند روغن جوجوبا، زیتون، بادام یا نارگیل
  • چند قطره (تقریبا ۳ گرم) روغن درخت چای
  • ۱۴ گرم سنبل هندی
  • ۷ گرم روغن اسطوخدوس
  • ۳ گرم روغن پونه
  • ۴۵۰ گرم الکل

طرز تهیه

همه‌ی این مواد را با هم ترکیب کنید. در آخر، الکل را هم به آن اضافه کنید. مواد را در بطری اسپری بریزید و هر وقت که لازم بود آن را به تمام بدن خود اسپری کنید. ولی مراقب دهان، چشم‌ها، بینی و دستان خود باشید. این مواد عطر خیلی قوی‌ای دارند، بنابراین اسپری کردن ممکن است شما را اذیت کنند.

می‌توانید این مایع را روی لباس‌ها، رخت‌خواب یا دیواره‌ی داخلی چادر خود اسپری کنید. یا می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را روی لایه‌های نازک پارچه بریزید. این تکه‌‌پارچه‌ها را نزدیک در و پنجره‌ها آویزان کنید.

خلاصه

روغن درخت چای می‌تواند حشرات را دفع کند یا آنها را ازبین ببرد( از بین بردن حشرات). در برخی موارد این ماده حتی به‌اندازه‌ی حشره‌کش‌ها یا دفع‌کننده‌های حشرات صنعتی مؤثرتر است.

۳. خوش‌بوکننده‌ی طبیعی

 

اثرات ضدباکتری روغن درخت چای می‌تواند در ازبین بردن بوی بد عرق زیربغل مفید باشد. خود عرق بویی ندارد. ولی وقتی ترشحات غده‌های عرق با باکتری‌های روی پوست مخلوط می‌شوند، بوی خفیف یا شدیدی به‌وجود می‌آید.

زیربغل شما حاوی مقدار زیادی از این غده‌های عرق است. این بخش از بدن بیشترین تأثیر را در «عطر تن» شما دارد.

ویژگی‌های ضدباکتریایی روغن درخت چای باعث می‌شود این ماده جایگزین خوبی برای ضدعرق‌ها و خوش‌بوکننده‌ها باشد. می‌توانید با استفاده از روغن درخت چای و چند ماده‌ی دیگر برای خودتان خوش‌بوکننده‌ی طبیعی و مؤثر درست کنید.

مواد لازم برای تهیه‌ی خوش‌بوکننده‌ی طبیعی

  • ۳ قاشق‌ غذاخوری روغن نارگیل
  • ۳ قاشق‌ غذاخوری کره‌ی شیا
  • یک‌چهارم پیمانه نشاسته‌ی ذرت
  • یک‌چهارم پیمانه جوش‌شیرین
  • ۱ قاشق‌ غذاخوری موم (اختیاری)
  • ۲۰ تا ۳۰ قطره روغن درخت چای

طرز تهیه

کره‌ی شیا و روغن نارگیل و موم عسل را در ظرفی شیشه‌ای ذوب کنید. برای انجام این کار ظرف شیشه‌ای را در آب‌جوش قرار دهید. بهتر است همیشه از یک ظرف استفاده کنید، چون تمیز کردن آن خیلی سخت است.

بعد شیشه را از روی حرارت بردارید و جوش‌شیرین، نشاسته‌ ذرت و روغن درخت چای را به آن اضافه کنید.

مخلوط را در قالب سیلیکونی یا قالب مام قدیمی بریزید. اجازه دهید قالب چندین ساعت یا تا صبح همان‌طور بماند.

می‌توانید خوش‌بوکننده‌ را مستقیما به زیربغل خود بمالید.

خلاصه

روغن درخت چای حاوی موادی است که با باکتری‌های تولید‌کننده‌ی بوی بدن مبارزه می‌کند. با این ماده می‌توانید خوش‌بوکننده‌ی طبیعی و مؤثری تهیه کنید.

۴. ضدعفونی‌کننده برای زخم‌ها و خراش‌های جزئی

 

گاهی‌اوقات پوست به‌خاطر آسیب زخمی می‌شود. میکروب‌ها می‌توانند از این زخم وارد جریان خون شوند. این مسئله ممکن است به عفونت منجر شود.

روغن درخت چای برای ضدعفونی کردن زخم‌ها و خراش‌های جزئی مفید است. این روغن باکتری‌های اس – اورئوس و سایر باکتری‌ها را ازبین می‌برد. این باکتری‌ها می‌توانند در زخم‌های باز باعث عفونت شوند.

برای ضدعفونی کردن زخم‌ها و خراش‌ها این کارها را انجام دهید:

  • محل زخم را با استفاده از آب و صابون کاملا تمیز کنید.
  • یک قطره روغن درخت چای را با یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل مخلوط کنید.
  • کمی از این مخلوط را روی زخم بمالید و باندپیچی کنید.
  • این فرایند را روزی یکی دو بار تکرار کنید تا وقتی که زخم بسته شود.

خلاصه

استفاده از ترکیبی از روغن درخت چای و روغن نارگیل می‌تواند از عفونت زخم‌ها و خراش‌های جزئی جلوگیری کند.



۵. تقویت فرایند بهبود زخم

روغن درخت چای از عفونت زخم و خراش‌ها جلوگیری می‌کند. این ماده همچنین فرایند بهبود زخم را تسریع می‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند روغن درخت چای به کاهش التهاب کمک می‌کند. این ماده همچنین فعالیت گلبول‌های سفید را افزایش می‌دهد. گلبول‌های سفید در فرایند التیام زخم بسیار مفید هستند.

تحقیق کوچکی روی ۱۰ نفر انجام شده‌ است. این افراد همه زخمی بودند. اضافه کردن روغن درخت چای به روش درمان معمول زخم باعث شد، زمان التیام زخم تقریبا در تمام شرکت‌کنندگان کوتاه‌تر شود.

هر بار که پانسمان زخم را عوض می‌کنید، می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را روی پانسمان بریزید.

خلاصه

روغن درخت چای می‌تواند فرایند التیام زخم را سرعت ببخشد. این ماده التهاب را کاهش داده و فعالیت گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد.

۶. ازبین بردن جوش صورت

 

روغن درخت چای برای مبارزه با جوش صورت بسیار مؤثر است. دانشمندان در چندین تحقیق به این نتیجه رسیده‌اند که این روغن مقدار و شدت جوش‌های صورت را کاهش می‌دهد.

در تحقیقی استفاده از ژل درخت چای ۵ درصد روی جوش‌های صورت می‌تواند تا سه برابر تعداد جوش‌ها را کاهش دهد.

در تحقیق دیگری تأثیر روغن درخت چای و بنزوئیل پراکسید روی جوش‌های صورت یک‌اندازه بود. بنزوئیل پراکسید یکی از داروهای معمول ضدجوش است.

ژل‌های ضدجوش حاوی روغن درخت چای را می‌توانید از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های طب سنتی خریداری کنید، ولی می‌توانید داروی ضدجوش صورت خودتان را هم درست کنید. برای این کار آب و روغن درخت چای را به‌نسبت ۹ به ۱ ترکیب کنید. یکی دو بار در روز این محلول را با استفاده از گوش‌پاک‌کن به جوش‌های روی صورت‌تان بمالید.

خلاصه

ژل‌هایی که حاوی روغن درخت چای هستند، تعداد و شدت جوش‌ها را کاهش می‌دهند. چندین تحقیق انجام شده‌اند که این نتایج را تأیید می‌کنند.

۷. ازبین بردن قارچ ناخن

 

عفونت قارچی ناخن بسیار شایع است. این عفونت خطرناک نیست، ولی ناخن را خیلی زشت می‌کند. دارو‌هایی وجود دارند که می‌توانند قارچ ناخن را درمان کنند، ولی برخی افراد ترجیح می‌دهند از روش‌های طبیعی استفاده کنند.

روغن درخت چای می‌تواند در درمان این قارچ‌ها مؤثر باشند. می‌توانید از روغن درخت چای تنها یا همراه با سایر مواد طبیعی استفاده کنید.

تحقیقی در این مورد انجام شده‌ است. در این تحقیق افرادی که به قارچ ناخن دچار هستند، برای شش ماه از روغن درخت چای خالص و یا داروهای ضدقارچ استفاده کردند.

در پایان این تحقیق، ۶۰ درصد از افراد هر گروه تقریبا یا همگی از قارچ ناخن خلاص شده‌ بودند.

می‌توانید از چند قطره روغن درخت چای به‌تنهایی استفاده یا اینکه آن را به‌نسبت مساوی با روغن نارگیل ترکیب کنید. بعد آن را به بخش‌های عفونی ناخن بمالید. بعد از این کار دست‌های خود را حتما با صابون بشویید. در غیر این صورت قارچ ممکن است به سایر بخش‌های بدن پخش شود.

خلاصه

روغن درخت چای می‌تواند در درمان عفونت قارچی ناخن مؤثر باشد. تأثیر این روغن به‌اندازه‌ی داروهای ضدقارچ شیمیایی است.

۸. دهان‌شویه‌ی طبیعی

 

تحقیقات نشان می‌دهند روغن درخت چای می‌تواند میکروب‌هایی را ازبین ببرد که باعث پوسیدگی دندان و بوی بد دهان می‌شوند.

تحقیق دیگری به این نتیجه رسید که روغن درخت چای از کلرهگزیدین برای مبارزه با باکتری‌های ایجاد‌کننده پلاک دندان مؤثرتر است. کلرهگزیدین یکی از دهان‌شویه‌ها و ضدعفونی‌کننده‌های معمول است؛ و البته، طعم روغن درخت چای بهتر از دهان‌شویه‌های صنعتی است.

از طرف دیگر، تحقیقی قدیمی به این نتیجه رسید، روغن درخت چای تأثیر زیادی روی پلاک دندان ندارد.

می‌توانید دهان‌شویه طبیعی خودتان را درست کنید. فقط یک قطره روغن درخت چای را به یک لیوان آب گرم اضافه و بعد کاملا آن را ترکیب کنید. برای حدودا ۳۰ ثانیه آن را در دهان خود بچرخانید.

درست مانند بقیه‌ی دهان‌شویه‌ها، روغن درخت چای را نباید قورت دهید. اگر آن را قورت بدهید ممکن است مسموم شوید.

خلاصه

روغن درخت چای را می‌توانید با آب مخلوط کنید. دهان‌شویه‌ای که درست کرده‌اید، از بوی بد دهان و پلاک دندان جلوگیری می‌کند.

۹. پاک‌کننده‌ی همه‌کاره

 

روغن درخت چای می‌تواند پاک‌کننده‌ی همه‌کاره‌ی خوبی باشد. این ماده سطوح را ضدعفونی می‌کند.

به‌علاوه، این ماده بهتر از پاک‌کننده‌های شیمیایی است. چون این پاک‌کننده‌های شیمیایی ذرات مضری را روی سطوح شما به‌جای می‌گذارند که برای کودکان مفید نیستند.

می‌توانید به این صورت پاک‌کننده‌ی همه‌کاره‌ی خودتان را با استفاده از مواد طبیعی بسازید:

  • ۲۰ قطره روغن درخت چای، سه‌چهارم پیمانه آب و نصف‌ پیمانه‌ی سرکه سیب را مخلوط کنید. مخلوط را در بطری اسپری بریزید.
  • بطری را تکان دهید تا محتویات آن کاملا مخلوط شوند.
  • پاک‌کننده را مستقیما روی سطوح خود بپاشید. سطح موردنظر را با پارچه‌ی خشک و تمیز پاک کنید.
  • هر بار قبل از استفاده، بطری را به‌خوبی تکان دهید تا روغن درخت چای را با سایر مواد مخلوط کنید.

خلاصه

روغن درخت چای را می‌توانید با آب و سرکه‌ی سیب مخلوط کنید. نتیجه پاک‌کننده‌ای همه‌کاره می‌شود. می‌توانید خانه‌ی خود را با آن تمیز کنید.

۱۰. کاهش‌دهنده‌ی التهاب پوست

 

روغن درخت چای می‌تواند پوست ملتهب را بهبود ببخشد. یکی از معمول‌ترین انواع مشکل پوستی درماتیت تماسی نام دارد. این بیماری به‌خاطر تماس پوست با مواد آلرژی‌زا ایجاد می‌شود. یکی از این مواد آلرژی‌زا نیکل است. در تماس این مواد آلرژی‌زا بودن باعث سرخی، خارش و گاهی‌اوقات درد پوست می‌شود.

تحقیقاتی روی انسان‌ها و حیوانات در این مورد انجام شده‌اند. طبق این تحقیقات استفاده از روغن درخت چای می‌تواند از شدت این علائم بکاهد.

تحقیقی درباره‌ی تأثیر درمان‌های مختلف در درماتیت تماسی انجام شده‌ است. نتیجه این شد که روغن درخت چای تا ۴۰ درصد علائم این بیماری را ازبین می‌برد. این میزان خیلی بیشتر از درمان‌های معمول درماتیت تماسی است.

به‌علاوه، روغن درخت چای جای نیش حشرات را هم بهبود می‌بخشد. این روغن سرخی، خارش و تورم را کاهش می‌دهد. وقتی پوست درمعرض بزاق حشرات قرار می‌گیرد، ماده‌ای به‌نام هیستامین ترشح می‌کند. هیستامین باعث قرمزی و تورم پوست می‌شود.

می‌توانید به این روش پوست متورم‌شده را بهبود ببخشید:

  • ۱۰ قطره روغن درخت چای را با یک قاشق‌ غذاخوری روغن زیتون خالص و یک قاشق‌ غذاخوری روغن نارگیل ذوب‌شده ترکیب کنید.
  • مواد را به‌خوبی با هم ترکیب کنید و داخل ظرفی بریزید.
  • دو بار در روز مواد را به پوست بزنید تا وقتی که علائم برطرف شوند.

خلاصه

استفاده از ترکیبی از روغن درخت چای می‌تواند التهاب پوست را ازبین ببرد. این التهاب معمولا به‌خاطر درماتیت تماسی یا نیش حشرات به‌وجود آمده‌ است.

۱۱. کنترل شوره‌ی سر

 

شوره‌ی سر تکه‌های کوچکی از پوست سفید سر هستند که از پوست جدا شده‌اند. شوره‌سر خطرناک نیست، ولی می‌تواند باعث ناراحتی یا خجالت فرد شود.

تحقیقات کمی درمورد تأثیر روغن درخت چای در درمان شوره‌ی سر انجام شده‌اند، ولی تحقیقی به این نتیجه رسید که این ماده می‌تواند مؤثر باشد.

این تحقیق چهار هفته طول کشید. گروهی از شرکت‌کنندگان از شامپوی حاوی روغن درخت چای استفاده کردند. شوره‌ی سر این افراد تا ۴۰ درصد بهبود پیدا کرد. به‌علاوه این افراد گزارش کردند که شدت شوره، خارش سر و چربی موی آنها هم کاهش پیدا کرده‌ است.

برای کاهش دادن شوره‌ی سر می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را به کمی شامپو اضافه کنید. بعد موهای خود را با آن بشویید.

خلاصه

تحقیقات انجام‌شده در این مورد محدود هستند، یک تحقیقی ادعا دارد که روغن درخت چای می‌تواند از شدت شوره‌ی سر بکاهد. این ماده همچنین سایر مشکلات مربوطه‌ را هم بهبود می‌بخشد.

۱۲. درمان پای ورزشکاران

 

کنترل بیماری پای ورزشکاران کار آسانی نیست. این بیماری تینه آی بین انگشتان پا هم نام دارد. پای ورزشکاران نوعی عفونی قارچی مسری روی پاها است. این عفونت ممکن است به ناخن‌های پا و دستان هم منتقل شود.

نشانه‌های این بیماری شامل پوسته‌پوسته شدن، ترک خوردگی، تاول و قرمزی هستند.

داروهای ضدقارچ درمان معمول بیماری پای ورزشکاران هستند. ولی تحقیقات نشان می‌دهند روغن درخت چای هم می‌تواند جایگزین مناسبی برای درمان علائم این بیماری باشد.

تحقیقی در همین زمینه روی ۱۵۸ نفر انجام شد. گروهی از این افراد از روغن درخت چای استفاده کردند. بیماری ۷۲ درصد این افراد بهبود پیدا کرد. در حالی‌که ۳۹ درصد از گروه دوم بهبود پیدا کردند.

تحقیقی دیگر به این نتیجه رسید که روغن درخت چای برای بهبود پوسته‌پوسته شدن، التهاب، خارش و سوزش پوست مفید است. ولی برای ازبین بردن قارچ‌ها خیلی مفید نیست.

برای درمان علائم بیماری پای ورزشکاران می‌توانید:

  • یک‌چهارم پیمانه نشاسته‌ی ذرت، یک‌چهارم پیمانه جوش‌شیرین و ۲۰ تا ۲۵ قطره روغن درخت چای را ترکیب کنید.
  • مواد را هم بزنید و در ظرفی دربسته بریزید.
  • پاهای خود را تمیز و خشک کنید. مواد را روزی دو بار به پاها بزنید.

خلاصه

روغن درخت چای خواص ضدقارچی هم دارد. این خواص می‌توانند در بهبودی علائم بیماری پای ورزشکاران مفید باشند.

۱۳. جلوگیری از کپک زدن میوه‌ها و سبزیجات

 

میوه‌ها و سبزیجات تازه هم سالم‌تر هستند و هم خوشمزه‌تر.

متأسفانه نوعی قارچ به‌نام کپک خاکستری روی میوه‌ها و سبزیجات تازه رشد می‌کند. این نوع کپک مخصوصا در آب‌وهوای گرم و مرطوب بیشتر رشد می‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند مواد ضدقارچ زیادی در روغن درخت چای وجود دارند. این مواد ترپینن – ۴ – اول و سینوئل ۸/۱ نام دارند. این مواد رشد این نوع قارچ را از روی میوه‌ها و سبزیجات کمتر می‌کنند.

۵ تا ۱۰ قطره روغن درخت چای را به آب اضافه کنید. بعد میوه‌های خود را با آن آب بشویید و خوب خشک کنید. به این روش می‌توانید از میوه‌های خود محافظت کنید.

خلاصه

روغن درخت چای حاوی موادی است که با رشد کپک روی میوه‌ها و سبزیجات مبازه می‌کند. می‌توانید کمی روغن درخت چای را به آب اضافه کنید و میوه‌های خود را با آن بشویید. این کار کمک می‌کند تا میوه‌های شما بدون کپک بمانند.

۱۴. بهبود پسوریازیس

 

پسوریازیس نوعی بیماری خودایمنی است. این بیماری باعث خارش، قرمزی و پوسته‌پوسته شدن بخش‌هایی از بدن می‌شود. داروهایی هستند که برای درمان علائم این بیماری به‌کار می‌روند. ولی خود بیماری مزمن است و درمان قطعی ندارد.

روغن درخت چای حاوی مواد ضدالتهاب است. طبق تحقیقات این مواد می‌توانند در درمان علائم پسوریازیس مؤثر باشند.

برای درمان علائم پسوریازیس ۱۰ تا ۱۵ قطره روغن درخت چای را به دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل ذوب‌شده اضافه کنید. روزی ۲ یا ۳ بار این مواد را به محل بیماری بمالید.

خلاصه

استفاده از ترکیب روغن درخت چای و روغن نارگیل می‌تواند علائم پسوریازیس را بهبود ببخشد.

موقع استفاده از روغن درخت چای مراقب این موارد باشید:

تحقیقات نشان داده‌اند روغن درخت چای به‌طور کلی بی‌ضرر است، ولی موقع استفاده از آن باید مراقب مواردی باشید.

روغن درخت چای را نباید بخورید. این روغن ممکن است باعث مسمومیت شود. روغن درخت چای را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید، زیرا پسربچه‌ای ۱۸ ماهه به‌خاطر خوردن اشتباهی روغن درخت چای دچار مسمومیت جدی شد.

قبل از اینکه برای اولین بار از روغن درخت چای استفاده کنید، آن را امتحان کنید. به این صورت که روغن را به تکه‌ی کوچکی از پوست‌تان بمالید و ۲۴ ساعت صبر کنید. اگر به آن حساسیت نداشتید، می‌توانید برای سایر بخش‌های بدن هم از آن استفاده کنید.

اکثر افراد از روغن درخت چای برای درمان درماتیت تماسی استفاده می‌کنند. ولی در برخی موارد این روغن ممکن است موجب ابتلا به این بیماری شود. حتی برخی افرادی که پوست حساس دارند، ممکن است با استفاده از روغن درخت چای ناخالص هم دچار مشکل پوستی شوند. اگر پوست شما حساس است، بهتر است روغن درخت چای را به‌نسبت مساوی یا بیشتر با روغن زیتون، نارگیل یا بادام ترکیب کنید.

استفاده از روغن درخت چای ممکن است برای حیوانات خانگی مناسب نباشد. محققان گزارش داده‌اند، بیش از ۴۰۰ گربه و سگ بعد از استفاده از روغن درخت چای به‌صورت خوراکی یا روی پوست دچار لرزه یا آسیب‌های دیگر به سیستم عصبی‌شان شده‌اند.

خلاصه

روغن درخت چای معمولا برای استفاده روی پوست بزرگ‌سالان بی‌ضرر است. ولی برخی افراد ممکن است به این روغن حساسیت داشته باشند. احتمال دارد روغن درخت چای برای کودکان و حیوانات خانگی نیز مضر باشد.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که دیدید روغن درخت چای استفاده‌های زیادی دارد.

این ماده‌ هم ارزان و هم طبیعی است و از آن می‌توان به‌جای خیلی از محصولات شیمیایی مراقبت از پوست و ناخن استفاده کرد. این محصول استفاده‌های دیگری مانند ضدعفونی‌کنندگی و مراقبت شخصی هم دارد.

اما روغن درخت چای ماده جادویی برای حل تمام مشکلات نیست. درواقع، برخی افراد ممکن است به‌خاطر این ماده دچار مشکلات پوستی شوند. برخی افراد هم ممکن است به این ماده حساسیت داشته باشند.

به‌طور کلی روغن درخت چای استفاده‌های زیادی دارد. بهتر است این روغن را همیشه در منزل داشته باشید.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها