منیزیم چيست

خواص منیزیم

از خواص اصلی منیزیم، می‌توان به حفظ عضلات، استخوان‌ها و اعصاب بدن اشاره كرد و اینكه در سنتز پروتئین و متابولیسم سلولی نقش دارد.
کد خبر: ۱۲۸۲۶۷۳

از خواص اصلی منیزیم، می‌توان به حفظ عضلات، استخوان‌ها و اعصاب بدن اشاره کرد و اینکه در سنتز پروتئین و متابولیسم سلولی نقش دارد.

منیزیم

منیزیم برای سلامت بدن و انجام بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی بسیار ضروری است. منیزیم چهارمین ماده معدنی مورد نیاز بدن است که تقریباً بیش از 50 درصد از کل آن در استخوان‌ها ذخیره می‌شود و مابقی عمدتاً در سلول‌های بافت‌ها و اندام‌های دیگر قرار می‌گیرند و فقط 1 درصد در خون است (اگرچه بدن انسان همواره در تلاش است تا مقدار آن را در خون ثابت نگه دارد).

منیزیم در عملکرد طبیعی ماهیچه‌ها و ضربان نقش دارد و موجب تقویت استخوان‌ها و سلامت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین با تنظیم قندخون موجب حفظ فشار خون طبیعی می‌گردد و متابولیسم انرژی و سنتز پروتئین را بهبود می‌بخشد. این ماده معدنی در درمان اختلالاتی همچون بیماری‌های قلبی- عروقی، فشار خون بالا و دیابت مؤثر است. منیزیم در روده کوچک جذب و از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود.

منابع منیزیم

سبزیجات برگ‌دار، مانند اسفناج و غلات سبوسدار که معمولاً در رژیم روزانه افراد وجود دارند، از منابع اصلی منیزیم هستند. برخی از منابع خوب منیزیم عبارتند از: گوجه‌فرنگی، برگ چغندر، لوبیا، کنگرفرنگی، سیب‌‌زمینی شیرین، آرد گندم، دانه کدو تنبل، بادام زمینی، جو، آرد ذرت و شکلات.

حتی با مصرف محصولات لبنی، مثل شیر و ماست و یا ماهی که در ردیف سبزیجات نیستند نیز می‌توانید منیزیم مورد نیاز بدن‌تان را تأمین کنید. نان گندم سبوسدار به نسبت نان‌های معمولی دو برابر بیشتر منیزیم دارد. آب هم را حاوی منیزیم است و منیزیم آب سخت بیشتر است؛ اگرچه برای کلیه مناسب نیست.

نشانه‌های کمبود منیزیم

نشانه‌های کمبود منیزیم عبارتند از: درد گردن و کمر، اضطراب، افسردگی، میگرن، ضعف عضلات و اسپاسم، کاهش اشتها، حملات میگرن، استفراغ، تهوع، بی‌خوابی، اسهال، کشش عضلات و ... هنگامی که دچار استرس می‌شوید، بدن شما به منیزیم بیشتری نیاز پیدا می‌کند، یکی از علائم بسیار شایع کمبود منیزیم، تمایل زیاد به خوردن شکلات است؛ چرا که شکلات سرشار از منیزیم می‌باشد. کمبود منیزیم با دیابت، افسردگی و یائسگی ارتباط مستقیم دارد.

خواص درمانی منیزیم

از خواص اصلی منیزیم، می‌توان به حفظ عضلات، استخوان‌ها و اعصاب بدن اشاره کرد و اینکه در سنتز پروتئین و متابولیسم سلولی نقش دارد. منیزیم برای حفظ ضربان قلب طبیعی بدن، حیاتی است و پزشکان برای درمان بی‌نظمی ریتم قلب مصرف آن را توصیه می‌کنند.

منیزیم به درمان پوکی استخوان، تشنج، قند، آسم، دیابت، یبوست، درد پشت و اختلالات روانی نیز کمک می‌‌کند. پزشکان و متخصصان تغذیه بر روی دریافت ویتامین‌ و مواد معدنی در رژیم‌های غذایی روزانه تأکید دارند و منیزیم از جمله مواد معدنی ضروری است که در جذب کلسیم و شکل‌گیری دندان‌ها و استخوان‌ها مؤثر است.

جلوگیری از آسم

بیماران مبتلا به آسم مزمن می‌توانند با مصرف مکمل منیزیم، علائم بیماری خود را کاهش دهند؛ زیرا موجب شل شدن عضلات برونش می‌شود و تنفس را آسان‌تر می‌کند. حتی خس‌خس سینه و تنگی نفس نیز با تجویز منیزیم وریدی قابل درمان است.

سلامت استخوان‌ها

منیزیم به طور مستقیم با تراکم استخوان‌ها ارتباط دارد. کمبود این ماده معدنی در بدن می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود. منیزیم به تنظیم مقدار کلسیم بدن کمک می‌کند و اگر همراه ویتامین D، روی، مس و کلسیم مصرف شود، خطر ابتلا به پوکی استخوان را در میانسالی به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

عنصر ضروری دوران بارداری: منیزیم یکی از عناصر ضروری و حیاتی در دوران بارداری است. مصرف کافی مکمل منیزیم این دوران، تحمل درد را بیشتر می‌کند و در مادران باردار مبتلا به فشار خون، سولفات منیزیم بهترین درمان در پیشگیری از تشنج است.

درمان درد و گرفتگی عضلات پشت: منیزیم با شل کردن عضلات پشت، درد را کاهش می‌دهد و استرس و تنش عضلانی را از بین می‌برد و از آنجایی که جذب کلسیم را در بدن بهبود می‌بخشد، استخوان‌های بدن را تقویت می‌کند. معمولاً گرفتگی ساق پا و خستگی از عوارض ناشی از کمبود منیزیم است و مصرف مناسب آن به درمان مشکلات عضلانی ساق پا کمک می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها