نسبت P/S برابر است با نسبت قیمت بازار(price) هر سهم به فروش(sale) هر سهم.
کد خبر: ۱۲۸۲۵۹۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل بورسفا ، در مقاله های قبلی به شناخت نسبت های P/E و و واژه های EPS و DPS پرداختیم که هم در تحلیل بنیادی و هم در تحلیل از روش تابلوخوانی کاربردهای زیادی دارند. اساسا برای سهامداران، تعیین این که سهام، بالاتر و یا پائین تر از ارزش ذاتی خود قیمت گذاری شده و در نسبت بالا و یا در نسبت پائین در حال معامله هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از اصطلاحات و مفاهیم رایج در بازار سرمایه نسبت P/S است که در تحلیل بنیادی کاربردهای زیادی دارد. در این مقاله سعی داریم به نسبت P/S و کاربردهای آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

مفهوم نسبت P/S چیست؟

نسبت P/S از دو واژه Price به معنای قیمت و Sale به معنای فروش تشکیل شده است؛ پس در واقع نسبت P/S نشان دهنده نسبت قیمت هر سهم به فروش هر سهم میباشد. اصلی وجود دارد که بر اساس آن رشد فروش ثابت و قوی، محرک قوی و خوبی برای رشد شرکت است؛ بدین معنی که رشد شرکت، ابتدا باید از رشد فروش آغاز شود.

در شرکت ‌هایی که زیان و یا جریان نقدی منفی دارند و یا در شرکت‌های رشد یافته سیکلی و با سود نزدیک به صفر، این نسبت میتواند کمک بیشتری برای داشتن برآورد صحیح نسبت به شرکت، به ما بکند. به‌ طور کلی، با توجه به امکان دستکاری کمتر فروش نسبت به سود و همچنین پایداری بیشتر فروش نسبت به سود و جریان نقدی، محاسبه این نسبت میتواند دقت تحلیل و ارزیابی شرکت مورد نظر را بسیار افزایش دهد.

نحوه محاسبه نسبت P/S چگونه است؟

با ذکر یک مثال، نحوه محاسبه نسبت P/S را بهتر متوجه خواهید شد. فرض کنید که میخواهیم نسبت P/S شرکتی را محاسبه کنیم. ابتدا باید اطلاعات و صورتهای مالی میان دوره ای ماهانه، 3 ماهه، 6 ماهه و یا یکساله شرکت مورد نظر را داشته باشیم. این اطلاعات و صورتهای مالی هم در سایت خود شرکت و هم در سامانه کدال به نشانی Codal.ir موجود میباشد.



نسبت P/S چیست و چرا حائز اهمیت است ؟در گام بعدی باید مقدار فروش به ازای هر سهم یعنی پارامتر S را محاسبه کنیم. فرض میکنیم میزان فروش خالص شرکت در بازه زمانی که آن را بررسی میکنیم 800 میلیارد تومان باشد. از طرفی فرض می کنیم تعداد کل سهام شرکت نیز 2 میلیارد سهم باشد؛ حال مقدار فروش به ازای هر سهم یا همان پارامتر S از تقسیم 800.000.000.000 بر 2.000.000.000 به دست می آید که پاسخ عدد 400 است.

ارزش بازار یا قیمت هر سهم، همان قیمت پایانی سهم در تابلوی معاملات است که به طور مثال فرض میکنیم قیمت پایانی سهم در روز جاری برابر با 200 تومان باشد که این عدد همان پارامتر P است. در گام آخر با تقسیم پارامتر P یعنی عدد 200، بر پارامتر S یعنی عدد 400، نسبت P/S هر سهم شرکت مورد نظر به دست می آید که عدد 0.5 میباشد. این عدد نشان دهنده این است که قیمت هر سهم، 0.5 برابر فروش به ازای هر سهم شرکت است؛ این نسبت هر چه کمتر باشد می تواند بیانگر پایین بودن قیمت سهم باشد که نشانه ای مثبت است

چرا محاسبه نسبت P/S اهمیت بالائی دارد؟

یک سرمایه گذار باید ارزش واقعی شرکت و قیمت سهام آن را بداند تا بتواند با قیمت فعلی آن سهم در تابلو معاملات مقایسه کند و در نهایت تصمیم ورود به سهم و یا خروج از سهم را با خیالی آسوده تر اتخاذ کند. سرمایه گذار باید اطلاعات بنیادی شرکت و صورت های مالی میان دوره ای که در سامانه کدال منتشر میشود را بررسی کند و ببیند اصلا سهم ارزش خرید دارد یا نه؛ اصلا عملکرد شرکت در سال گذشته چگونه بوده است و یا شرکت برای سال جاری و یا آینده چه برنامه ای دارد و بعد وارد سهم شود؛

مثلا برای یافتن ارزش دفتری شرکت باید به تراز نامه آن نگاه کنید. در جایی از تراز نامه، واژه حقوق صاحبان سهم آورده شده است که در واقع اختلاف بین دارایی ها و بدهی های شرکت است. همچنین ارزش شرکت را میتوانید از ضرب کردن تعداد سهام در قیمت پایانی روز سهم محاسبه کنید که به آن ارزش بازار شرکت میگویند. ارزش ذاتی شرکت بیانگر این است که اگر امروز کل دارایی های شرکت را بفروشیم چه مقدار ارزش دارد که این ارزش واقعی شرکت است. پس هرچه شرکت توانایی تولید ثروت بیشتری داشته باشد، حتما مشتری بیشتری دارد؛ به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران علاوه بر وضعیت قبلی و فعلی شرکت، ثروت آفرینی شرکت و موانع آن را نیز بررسی میکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها