تحلیلگر مسائل بین الملل درباره پیوستن سوریه به عادی سازی روابط با اسرائیل گفت:از قدیم بارها مطرح می شد چون سوریه منطقه ای اشغال شده دارد و از قدیم مساله به این صورت مطرح می شد که اگر اسرائیل این سرزمین ها را به ما برگرداند ما با اسرائیل مذاکره می کنیم.
کد خبر: ۱۲۸۱۶۳۴

هادی برهانی تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گوی با جام جم انلاین در پاسخ به این سوال، بشار اسد اخیرا اعلام کرده شرط مذاکره با رژیم صهیونیستی بازپسگیری سرزمین های اشغال شده سوریه است. با توجه به عقبه ای که این دو کشور دارند آیا این امکان وجود دارد که دمشق و تل آویو به چهارچوبی از توافق سیاسی برسند؟ گفت: احتمال این مساله بسیار بسیار ضعیف است. چند علت وجود دارد، اسرائیل رسما خاک جولان را ضمیمه خود کرده و از نظر اسرائیل جولان منطقه ای اشغالی و متعلق به سوریه نیست بلکه این خاک متعلق به اسرائیل است و حتی در یکی دو سال اخیر کابینه اسرائیل به منطقه رفت و برای اولین بار در مناطق اشغالی جولان تشکیل جلسه داد.
وی در ادامه این سوال افزود: برای اینکه بگویند اینجا خاک ما است و ما اینجا هستیم. برای اولین بار در دوران ترامپ این مساله تایید شده که جولان بخشی از اسرائیل باشد و منطقه ای اشغالی نیست. یکی دو کشور نیز تا حدودی با این مساله همراهی کرده اند.
برهانی درباره موضع لندن در این باره گفت: انگلستان موضعی میانه گرفت درحالیکه پیش از این اقدام ترامپ همه جولان را منطقه ای اشغالی می دانستند که به سوریه تعلق دارد. مساله دیگر، سوریه خود کشور کوچکی است و منابع زیادی ندارد و قدرت بزرگی به حساب نمی آید. مهمترین پشتوانه سوریه کشورهای عربی و اتحادیه عرب بودند که به سوریه امکان می دادند تا جلوی اسرائیل مقاومتی جدی داشته باشد متاسفانه الان سوریه اتحادیه عرب و کشور های عربی را از دست داده و عضویت سوریه در اتحادیه عرب به حالت تعلیق در آمده است. لذا دولت سوریه در شرایط و موقعیتی نیست که از شرایط خود در جولان دفاع کند لذا در این شرایط احتمال اینکه اسرائیل بخواهد جولان را به سوریه برگرداند و بین سوریه و اسرائیل صلحی رخ دهد بسیار ضعیف است.
او در پاسخ به این پرسش، آیا این اتفاق بخاطر شخص بشار اسد رخ می دهد و یا بخاطر مسائل ژئوپولتیکی گفت: مساله بشار اسد مطرح نیست اسرائیل نمی خواهد جولان را به سوریه برگرداند. دلایل متعددی وجود دارد. جولان سرزمینی بسیار مرتفعی و تنها جایی در اسرائیل که در آن برف می بارد و می توان در ارتفاعات آنجا اسکی بازی کرد و این منطقه بر سرزمین اسرائیل مسلط است لذا از جهت نظامی اهمیت سوق الجیشی زیادی دارد و اسرائیل را تشویق می کند تا این سرزمین را در دست داشته باشد همچنین منابع آبی فراوانی دارد و بخش بزرگی از آب در اسرائیل از ارتفاعات جولان سرچشمه می گیرد.
برهانی با اشاره به دیدگاه دمشق نسبت به مقاومت چیست؟پاسخ داد: این موضع گیری سوریه و سر و صدایی که به راه انداخت این مساله را مطرح می کند که سوریه نیز می خواهد مثل بحرین و امارات به کاروان صلح با اسرائیل بپیوندد ولی این نظریه مبنایی ندارد و این موضع گیری در سوریه جدید نیست و از قدیم بارها مطرح می شد چون سوریه منطقه ای اشغال شده دارد و از قدیم مساله به این صورت مطرح می شد که اگر اسرائیل این سرزمین ها را به ما برگرداند ما با اسرائیل صلح می کنیم.
وی تصریح کرد: نکته دیگر ضعف در کشور سوریه است. این کشور سرزمین ضعیفی است و در مقابل قدرت نظامی و اقتصادی اسرائیل قابل مقایسه نیست از این رو عمدتا بر خاک اشغالی خود متمرکز شده و حتی بر داستان فلسطین اشغالی و بیت المقدس نیز ورود نمی کند و حتی کمتر از سایر کشورهای عربی از فلسطین و آزادی بیت المقدس حرف می زند. سوریه سال های سال بر بحث جولان تمرکز کرده و به عنوان منطقه ای از سوریه که در اشغال اسرائیل است از این منطقه یاد می کند قبلا هم مذاکراتی صورت گرفت و آنها به توافق صلح نزدیک شدند. چون سوریه جولان را به طور کامل می خواهد و اسرائیل راضی نشد و این توافقات به جایی نمی رسد لذا نمی توان این موضع گیری سوریه را چندان عجیب و غریب تلقی کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها