«چالش مومو». این موضوعی است که در انبوه مشکلات مربوط به تحصیل مجازی دانش آموزان به یک مسئله اساسی تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۲۸۱۴۲۷

به گزارش جام جم آنلاین ، اکنون بخش زیادی از دانش آموزان کشور به دلیل شرایط خاص حاکم بر جامعه که متاثر از شیوع ویروس کرونا است باید به صورت آنلاین در کلاس های درس حاضر شوند که این دسترسی به اینترنت موقعیت های خطرناکی را برای حضور آنها در محیط های مضر و منفی فراهم کرده است. اکنون پدیده چالش مومو یکی از این خطرات بالقوه است. چالش مومو در واقع نمایه یک زن وحشتناک با چشم هایی از حدقه درآمده و دهانی گشاد است که در صفحه مجازی و اپلیکیشن واتساپ ظاهر می شود و پیام هایی خطرناک و تهدیدآمیز برای افراد می فرستد. این پیام ها بر روی ذهن و روان دانش آموزان و کودکان و نوجوانان و در کل افراد کم سن و سال بیشتر موجب به وجود آمدن آسیب های روانی می شود. در برخی از موارد این چالش مومو منجر به خودکشی نیز می شود.

دکتر عزیزالله تاجیک اسماعیلی روان شناس و  عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: کودکان و نوجوانان در سنی قرار دارند که نسبت به پیام هایی که دریافت می کنند حساسیت خاصی از خود نشان می دهند. این چالش می تواند برای او ایجاد ترس و وحشت کند. همین الان گزارش های متعددی در رابطه با چالش مومو به گوش می رسد، چالشی که در آن پیام های ترسناکی به دانش آموزان می رسد. برخی از این پیام ها تهدید کننده است.

اسماعیلی عنوان کرد: می توان چالش مومو را در ارتباط با با شرایط روانی محدوده سنی و میزان تحمل کودکان بررسی کرد. این موضوع به شدت نگران کننده است. کودکان و نوجوانان امروز به دلیل شرایط حاکم بر جامعه و وضعیت جدید آموزشی باید به فضای مجازی دسترسی داشته باشند. در این دسترسی قطعا بسیاری از این دانش آموزان به سراغ برخی از سایت ها می روند و طی این فرآیند در معرض تاثیرات متعددی قرار می گیرند.

این روان شناس افزود: با توجه به بهداشت روانی کودکان و تهدیدی که صورت می گیرد حتما باید اقداماتی وجود داشته باشد. دوره سنی این افراد دوره ای است که ترس و وحشت آنها را آسیب پذیرتر می کند. دانش آموزان افراد بالغی نیستند که یک پیام مبتنی بر وحشت برای آنها تبدیل به وحشت شود.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: نکته بسیار مهم دیگر در رابطه با چالش مومو این است که اصولا وقتی چنین پدیده ای رخ می دهد ممکن است تبدیل به اپیدمی شود. این نکته بسیار قابل توجه است و این شرایط برمی گردد که ما چه نوع سیاست رسانه ای در رابطه با نشر اخبار مربوط به این حادثه را در پیش می گیریم.

اسماعیلی اذعان داشت: گاهی اوقات انتشار یک خبر ممکن است شیوع یک رفتار پرخطر در جامعه را رقم بزند؛ همانند کودک جنوبی که گفته می شود به دلیل دسترسی نداشتن به گوشی همراه خودکشی کرده است. نشر این دست از اخبار می تواند این شرایط را به وجود بیاورد که آمار خودکشی بالا برود. در واقع رفتار مبتنی بر یادگیری مشاهده ای اتفاق می افتد. این اثری است که رسانه ها ایجاد می کنند و در واقع یکی از نقش هایی است که ایفا می کنند. آنها خواسته و ناخواسته الگوسازی می کنند و رفتارهایی را شکل می دهند.

این روان شناس تاکید کرد: پرداختن به موضوع چالش مومو در فضای رسانه ای با بی احتیاطی صورت گرفته است و می تواند به یک چالش هیجان خواهی تبدیل شود. این خودش می تواند منجر به این شود که رفتن به چالش مومو را رقم بزند. از این جهت ما در معرض وضعیتی هستیم که ممکن است منجر به این شود که خواسته و ناخواسته با یک مسئله اجتماعی روبرو شویم، مسئله ای که حافظ درباره آن می گوید «از آن سازند محفل ها.»

استاد دانشگاه خوارزمی یادآور شد: اکنون درباره این موضوع در کوچه و خیابان صحبت می شود و درباره آن بحث می کنند. شرایطی که گفتم منجر به این می شود که کودکان و نوجوانان کنجکاو شوند و به سراغ چیزی به نام چالش مومو بروند و به این ترتیب شیوع مشکل بیشتر و بیشتر خواهد شد. باید به این مسائل دقت زیادی شود.

وی خاطرنشان کرد: اقداماتی مثل خودکشی یک سری عوامل زمینه ای دارد و یک سری عوامل ظاهر کننده و بروز کننده. در واقع این عوامل زمینه ای هستند که روشن می شوند. در برخی از خانواده ها اگر پیام های حادتر از این هم ارسال شود فرد تحمل بالایی دارد و این تهدید برای او تبدیل به تفریح می شود.

اسماعیلی در ادامه گفت: ولی وقتی افراد دارای زمینه روانی باشند و فشارهای اجتماعی، اقتصادی و ... را تحمل کنند و به عبارت دیگر در سستی نظام ارزش های رفتاری خانواده رشد پیدا کرده باشند و البتهالگوها و شیوه های تربیتی خانواده طوری باشد که چارچوب ها و ساختار شخصیتی ضعیفی در کودکان ایجاد کند آنگاه چالشی مثل مومو می تواند باعث ایجاد عوامل زمینه ای خودکشی شود.

این روان شناس اظهار داشت: حالا در اینجا نقش عواملی همچون چالش مومو می تواند شدت دهنده آن وضعیت باشد. در واقع این چالش یک محرک کلیدی به شمار می رود که موجب بروز یک رفتار می شود.

اسماعیلی بیان داشت: از بین رفتن چالش مومو و یا کمرنگ شدن آن به عهده رسانه هاست. رسانه ها اگر طرح موضوع را به درستی انجام بدهند آنگاه زمینه حذف تدریجی چالش به وجود می آید. برخی از رسانه ها  چون دنبال به اصطلاح مشتری و کلیک هستند هر خبری را منتشر می کنند غافل از اینکه ما چیزی به نام رسالت مطبوعاتی داریم. چگونگی طرح موضوع بسیار مهم است.

اسماعیلی در پایان گفت: خانواده ها و به خصوص نوجوانان باید مراقب تحریک هیجانی موجود در فضای مجازی باشند. باید آموزش های لازم در اینباره داده شود تا این دوره بگذرد. باید ببینم که آیا استراتژی و راهبرد خاصی برای مقابله با این پدیده وجود دارد یا خیر. ما در ماجرای خودکشی دانش آموز بوشهری نیز گفتیم که انتشار این اخبار می تواند اثرات منفی روان شناختی داشته باشد. در این موقعیت همه گیر شدن چالش مومو رسالت حرفه ای خبرنگاری می تواند تاثیر خوب و بازدارنده ای داشته باشد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها