یک نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان می گوید مشکلات مربوط به تهیه انسولین در کشور به زودی مرتفع خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۸۱۳۶۷

به گزارش جام جم آنلاین ، سيد محمّد پاک مهر نماینده شهرستان های بجنورد -گرمه، جاجرم، مانه و سملقان و نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با کمبود انسولین کافی در داروخانه ها به جام جم آنلاین گفت:  ما با کمبود انسولین در کشور مواجه نیستیم، در واقع با مسئله شکل و نوع انسولین روبرو هستیم. نوع ویال انسولین قبلا به اندازه کافی در کشور تولید می شد و اکنون نیز این تولید انجام می شود.

پاک مهر عنوان کرد: استقبال بیماران دیابتی از انسولین های قلمی بسیار بیشتر است. در واقع اکثر کسانی که قبلا انسولین را به صورت ویال مصرف می کردند اکنون فقط از نوع قلمی استفاده می کنند.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان داشت: نوع قلمی راحت تر تزریق می شود و استفاده از آن برای بیماران دیابتی راحت تر است. این شرایط باعث شد استقبال بسیار زیادی برای خرید آن از سوی بیماران دیابتی وجود داشته باشد. این نوع انسولین البته با محدودیت تولید در کشور مواجه است.

نماینده مجلس افزود: قرار بر این است که تلاش های زیادی در راستای رفع مشکل تهیه انسولین انجام شود. نیاز مردم به انسولین بسیار بالاست. از حدود 80 میلیون نفر جمعیت ایران حدود 10 میلیون نفر بیمار دیابتی داریم که یکی از داروهای پرمصرف آنها همین انسولین است.  قریب به اتفاق این بیماران از انسولین ویالی استفاده می کردند اما اکنون رغبت بالایی به قلمی دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: اکنون محدودیت قابل توجهی برای تهیه نوع قلمی انسولین وجود دارد و به همین دلیل کمبود آن حس می شود.

پاک مهر تاکید کرد: بخش دیگر این موضوع مربوط به جو روانی می شود. جو روانی خاصی بر داروی کشور ما وجود دارد. شایعات متعددی در رابطه با بحث قاچاق دارو به خارج از کشور وجود داشت. کاروان داروهای قاچاقی که در کشور عراق گرفتند این شایعات را به وجود آورد. حالا مشخص نیست که منشا این داروها کشور ایران بوده یا کشوری دیگر. این شایعات باعث ایجاد یک فضای روانی شد که در این فضا داروی انسولین هم مورد توجه قرار گرفت.

وی اذعان داشت: جو روانی حاکم بر بازار داروی کشور بحث تقاضا را افزایش داد. این جو روانی احساس کمبود شدید به انسولین به وجود بیاید. برخی از بیماران هم که دائم از انسولین استفاده می کنند ذخیره سازی هم انجام داده اند.

پاک مهر در پایان گفت: این مشکل به زودی مرتفع می شود و ما پیگیری های لازم را در اینباره انجام داده ایم. در کمیسیون بهداشت و درمان از سازمان غذا و دارو پیگیری ها عملی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها