سلامت خانواده با مواد غذایی

مواد غذایی نشاط آور را بیشتر بشناسید

غذایی که شما می‌خورید، تاثیر قوی روی روحیه شما می‌گذارد. همانطور که انتخاب‌های غذایی ناسالم به‌همراه کمبود ویتامین‌ها یا موادمعدنی، شما را افسرده می‌کند، عکس این قضیه هم وجود دارد.وقتی شما غذاهای سالم می‌خورید، مغزتان مواد شیمیایی از قبیل سروتونین، استیل کولین، نوراپی نفرین، و دوپامین آزاد می‌کند که باعث ایجاد احساس شادی می‌شوند.
کد خبر: ۱۲۸۰۷۸۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ساعد نیوز ، گاهی اوقات به دلیل دل مشغولی های روزمره احساس خستگی و بی حوصلگی زیادی به شما دست می دهد. در چنین مواردی می توانید با کارهای مختلفی خودتان را سرحال کنید. یکی از راحت ترین اقدامات برای شادی در کوتاه مدت این است که از غذاهایی استفاده کنید که شادی آور می باشد. در این بخش تعدادی از این مواد غذایی را به شما معرفی می کنیم تا با خوراکی های طبیعی شادی و نشاط را در خود ایجاد کنید.

ماهی های چرب و سالم

افراد مبتلا به کمبود امگا-۳ همیشه بیشتر از دیگران با خطر ابتلا به افسردگی یا خلق وخوی ضعیف مواجه هستند، زیرا بخش زیادی از بافت مغزی انسان ها را همین اسیدهای چرب تشکیل داده اند. درواقع، حدود ۶۰ درصد از وزن خشک مغز را چربی ها تشکیل می دهند که حدود ۳۰ درصدشان همین اسیدهای چرب امگا-۳ هستند. مصرف ماهی های چرب و سالمی مانند سالمون، ساردین، قزل آلا و خال مخالی به طور منظم، هم مغز را سالم نگه می دارد و هم خلق وخو را بهبود می بخشد. امگا-۳ درون این ماهی ها، انعطاف پذیری سلول های مغز را بیشتر می کند و درنتیجه انتقال دهنده های عصبی مغز هم می توانند با کیفیت بالاتری فعالیت کنند. برای دریافت این اثرات مثبت باید حداقل ۱۴۰ گرم در هفته ماهی مصرف کنید.

پرتقال، لیمو و سایر مرکبات

ماده مغذی شادی‏آور در این گروه : ویتامین C

ویتامین C با کاهش مقدار هورمون‏های استرس‏زا در بدن، باعث می‏شود بهتر با استرس مبارزه کنید.

اگر به طور منظم مقادیر زیادی از این مواد غذایی را استفاده کنید، در شرایط دشوار و سخت، احساس آرامش خواهید کرد.

شکلات

ماده شادی بخش شکلات در دانه کاکائو است. بنابراین برای اینکه جلوی چاقی را بگیرید بهتر است شکلات تلخ مصرف کنید. کاکائو سرشار از تریپوفان است. ماده ای که به تولید سروتونین منجر می شود. علاوه بر این شکلات از مقدار هورمون استرس کم کرده و آشفتگی های بیوشیمیایی مربوط به استرس را متعادل می کند.

عدس

عدس در گروه کربوهیدرات های پیچیده قرار می گیرد و مانند موز، میزان سروتونین تولیدشده در مغز را افزایش می دهد. این اتفاق، وضعیت ذهنی شادتر و آرام تری را می سازد و اضطراب را کمتر می کند. همین هورمون به پایدار نگه داشتن قند خون کمک می رساند و مانع از نوسانات خلق وخویی می شود. به علاوه، عدس حاوی میزان زیادی از فولات است که کمبود آن افراد را به افسردگی مبتلا می کند. آهن موجود در عدس نیز واقعا قابل توجه است و درنتیجه انرژی مطلوبی را در بدن به وجود می آورد.

تخم مرغ

در رژیم غذایی بسیاری از افراد، جای خالی ویتامین ب کمپلکس تحت عنوان کولین به چشم می خورد. کولین در واقع در غذاهایی با کلسترول بالا مانند زرده تخم مرغ و جگر به میزان زیادی وجود دارد. فقدان این ماده در رژیم غذایی، باعث اختلال در حافظه و تمرکز و در نتیجه عصبانیت و کج خلقی می شود. بنابراین تخم مرغ و مخصوصا زرده آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

مواد غذایی نشاط آور را بیشتر بشناسید

عسل

عسل بی شک با توجه به خواص متعددی که دارد جزء شگفت انگیزترین غذاهایی است که ما می توانیم مصرف کنیم. این ماده جادویی با دارا بودن کورستین و کومپفرول می تواند التهاب بدن را کاهش دهد. این ماده می تواند مغز شما را در حالت سالم نگه دارد و با این روش بدنتان را از افسردگی حفظ کند. عسل در کل نشاط آور است و همچنین این ماده غذایی خواص ضد باکتریایی دارد. برای اینکه بتوانید از مزایای بهداشتی و نشاط آور عسل طبیعی در طول روز نهایت بهره را ببرید، برای صبحانه عسل طبیعی مصرف کنید.

گردو

مانند اکثر آجیل ها، گردو منبع عالی پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است. با این حال مقادیر بالای اسید های چرب امگا 3 موجود در گردو به سلامت عمومی مغز کمک می کند و خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد.

پاستاها

مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ها به بهبود خلق و خو کمک می کنند. پاستاها و ماکارونی ها نیز حاوی کربوهیدرات هستند. پاستاها هضم راحتی دارند و مواد مغذی زیادی را به بدن می رساند و همچنین فعالیت فیزیکی را بهبود می دهند، کلسترول خون را کاهش می دهد و مقدار زیادی فیبر به بدن می رساند. این مادّه غذایی همچنین قند خون را تنظیم می کند. خوردن ماکارونی و پاستا در کاهش وزن شما نیز موثر بوده و باعث لاغریتان می شود. مصرف متعادل این غذاها به همراه تغذیه سالم و فعالیت فیزیکی روزانه کمک می کند تا احساس شادی و خوشحالی کنید.

قارچ

قارچ ها سرشار از سلنیوم هستند و تحقیقات نشان داده کمبود ماده معدنی سلنیوم در بدن خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب و خستگی را دو برابر می کند. قارچ همچنین تنها منبع گیاهی سرشار از ویتامین دی نیز محسوب می شود. مطالعات نشان داده که مصرف کافی ویتامین دی باعث افزایش خلق و خوی و بهبود علائم افسردگی خواهد شد.

موز

موز سرشار از مواد مغذی، فیبر و مواد معدنی است و انرژی لازم را به بدن می رساند. این میوه حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که به تولید سروتونین کمک می کند و به سیستم عصبی آرامش می دهد. موز میزان کلسترول بدن و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد. این میوه یک آنتی اسید طبیعی است و فشار خون را کاهش می دهد. پیش از این نیز از بهبود خلق و خو به عنوان یکی از خواص پوست موز یاد کردیم.

غذاهای ادویه دار

غذاهای ادویه دار حاوی مقدار زیادی از ترکیب شیمیایی به نام کاپسایسین می باشند. ادویه زمانی که با پرزهای زبان و گیرنده های حسی آن برخورد می کند، به مغز سیگنال هایی می فرستد که تولید اندورفین می کند و احساس شادی و پر انرژی بودن به وجود می آورد. کاپسایسین موجود در ادویه همچنین سلول های سرطانی را از بین می برد و دردهای عصبی را کاهش می دهد.

چه مواد غذایی تاثیر بدی بر روحیه ما دارند؟

قند و شکر

ما می دانیم که مواد غذایی و نوشیدنی های قندی برای بدن ما مناسب نیستند. آنچه ممکن است متوجه نباشید این است که درست همانطور که شکر می تواند باعث چاقی و افزایش وزن شود، می تواند بر روحیه شما نیز تاثیر بگذارد. خوراکی هایی مانند کیک، کلوچه، غلات، نوشیدنی ها و حتی سس باربیکیو و سس مایونز حاوی شکر هستند. به خاطر داشته باشید که قند موجود در مواد غذایی همیشه با عنوان شکر در لیست مواد غذایی قرار نمی گیرد و ممکن است با عناوینی چون شربت ذرت، شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS)، دکستروز، فروکتوز، لاکتوز، مالتوز و ساکروز با آن برخورد کنید. به انتخاب خود توجه داشته باشید و غذاهایی که دارای قند زیاد هستند به ویژه غذاهای دارای قند اضافه شده را محدود کنید. نگه داشتن سطح قند خون در سطح متعادل به بهبود روحیه افراد کمک می کند.

 غلات تصفیه شده

دغلات تصفیه شده به اشکال قندها و نشاسته هایی اطلاق می شود که در طبیعت وجود ندارند و ممکن است باعث تغییر خلق و خوی شما شوند. غذا هایی مانند برنج سفید، ماکارونی، کراکر، نان و چیپس سرشار از کربوهیدرات تصفیه شده هستند که ارزش غذایی کمی دارند و باعث عدم تعادل سطح قند خون در طول روز می شوند که این منجر به علائم خستگی می شود.

 الکل

اگر با افسردگی مبارزه می کنید، محدود کردن الکل به نفع شماست. الکل می تواند منجر به اختلال در قضاوت و زمان واکنش شود. بسیاری از مشروبات الکلی در واقع می توانند کاملا شیرین باشند که همین باعث بالا رفتن سطح قند خون و همچنین افسردگی شما می شود.

 کافئین

کافئین می تواند به شما کمک کند روز خود را خوب شروع کنید. با این حال کافئین اعتیاد آور است و شما را مجبور می کند برای افزایش انرژی روزانه میزان بیشتری نوشیدنی حاوی کافئین مانند قهوه بنوشید. یک جایگزین بهتر برای نوشیدنی قهوه، چای سبز است. علاوه بر فواید آنتی اکسیدانی، چای سبز همچنین به دلیل مقادیر بالای اسید آمینه ی تانن که دارد فواید ضد استرس داشته و برای افراد مبتلا به افسردگی مفید است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها