jamejamonline
فرهنگی معارف و اندیشه کد خبر: ۱۲۸۰۵۵۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۹  |  ۰۹:۰۹

«امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ در پاسخ به پرسش از حجت و امام بعد از ایشان فرمود: فرزندم محمد، اوست امام و حجت پس از من. هرکس بمیرد و او را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است.

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از حوزه نت؛امام حسن عسکری(ع) و نص بر امامت آن حضرت (حضرت صاحب الزمان(عج)
«مِنَ التَّواضُعِ السَّلامُ عَلی کُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ و الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الْمَجلِسِ؛ از تواضع است بر هر کس که می گذری سلام کنی و در جایی غیر از بالای مجلس بنشینی».

امام حسن عسکری(ع) و نص بر امامت آن حضرت (حضرت صاحب الزمان(عج)
«قَلْبُ الأَحْمَقِ فِی فَمِهِ وَ فَمُ الْحَکیمِ فِی قَلْبِهِ؛ دل انسان احمق پشت دهان اوست و دهان مرد حکیم در دلش».
«لایَشْغَلُکَ رِزْقٌ مَضْمُونٌ فِی عَمَلٍ مَفْرُوض؛ روزی ای که خدا ضامن آن شده تو را از عملی که واجب است باز ندارد».
«لَیْسَ مِنَ الاَدَبِ اِظْهارُ الْفَرحِ عِنْدَ الْمَحْزُون؛ اظهار شادمانی نزد فرد غمگین، از ادب نیست (بی ادبی است)».
«ریاضَةُ الْجاهِلِ وَردُّ الْمُعْتاد عَنْ عادَتِهِ کَالْمُعْجِز؛ تربیت کردن نادان و بازگرداندن شخخصی که به چیزی عادت کرده، مثل معجزه است».
نص بر امامت آن حضرت (حضرت صاحب الزمان(عج))
«امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ در پاسخ به پرسش از حجت و امام بعد از ایشان فرمود: فرزندم محمد، اوست امام و حجت پس از من. هرکس بمیرد و او را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است. بدانید که او را غیبتی است که جاهلان درباره او سرگشته می شوند و باطل گرایان به نابودی افتند. کسانی که (برای ظهور او) زمان تعیین کنند دروغ گویند...».
امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ
«وَ یَسْتَأنِسُ اللهُ بِهِ وَحْشَتَه قائِمَنا فِی غیبَتِهِ و یَصِلَُ بِهِ وَحدَتَهُ؛ خداوند به وسیله او (حضرت خضر ـ علیه السلام ـ ) غربت قائم ما را در دوران غیبتش به انس و دوستی، و تنهایی او را به پیوند و آشنایی مبدل می سازد».

خلفای عباسی از هرگونه اعمال فشار و محدودیت نسبت به امامان دریغ نمی کردند و این فشارها در عصر امام جواد و امام هادی و امام عسکری ـ علیه السلام ـ در سامرا، به اوج خود رسید. شدت این فشارها به قدری بود که سه پیشوای بزرگ شیعه که در مرکز حکومت آنها (سامرا) می زیستند، با عمر کوتاهی، جام شهادت نوشیدند؛ امام جواد ـ علیه السلام ـ در 25 سالگی، امام هادی ـ علیه السلام ـ در 41 سالگی و امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ در 28 سالگی که جمعاً 94 سالی می شود. این حاکی از شدت فشارها و صدمات رسیده بر آنها است، ولی در این میان فشارها و محدودیت های زمان امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ ، به دو علت از دو پیشوای دیگر بیشتر بود:
1. در زمان امام عسکری ـ علیه السلام ـ شیعه به صورت یک قدرت عظیم در عراق درآمده بود و همه مردم می دانستند که این گروه، به خلفای وقت معترض اند و حکومت هیچ یک از عباسیان را مشروع و قانونی نمی دانند؛ بلکه معتقداند امامت الهی در فرزندان علی ـ علیه السلام ـ باقی است و در آن زمان، شخصیت ممتاز این خانواده امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ بود. گواه قدرت شیعیان، اعتراف «عبیدالله» وزیر «معتمد» عباسی به این موضوع است. توضیح اینکه پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ برادرش جعفر کذاب، نزد عبیدالله رفت و گفت «منصب برادرم را به من واگذار، من در برابر آن سالیانه بیست هزار دینار به تو می دهم. وزیر به او پرخاش کرد و گفت: احمق! خلیفه آن قدر به روی کسانی که پدر و برادر تو را امام می دانند، شمشیر کشید تا بلکه بتواند آنان را از این عقیده برگرداند، ولی نتوانست، و با تمام کوشش هایی که کرد، توفیقی به دست نیاورد؛ اینک اگر تو در نظر شیعیان امام باشی، نیازی به خلیفه و غیرخلیفه نداری و اگر در نظر آنان چنان مقامی نداشته باشی، کوشش ما، در این راه کوچک ترین فایده ای نخواهد داشت!

امام حسن عسکری(ع) و نص بر امامت آن حضرت (حضرت صاحب الزمان(عج)
2. خاندان عباسی و پیروان آنان، طبق روایات و اخبار متواتر، می دانستند مهدی موعود که تارومارکننده کلیه حکومت های خودکامه است، از نسل حضرت عسکری ـ علیه السلام ـ خواهد بود؛ به همین جهت پیوسته مراقب وضع زندگی او بودند تا بلکه بتوانند فرزند او را به دست آورند و نابود کنند. (همچون تلاش بیهوده فرعونیان برای نابودی موسی).
به دلایل یادشده در بالا، فشار و اختناق در مورد پیشوای یازدهم، فوق العاده شدید بود و از هر طرف او را تحت کنترل و نظارت داشتند. حکومت عباسی به قدری از نفوذ و موقعیت مهم اجتماعی امام نگران بود که امام را ناگزیر کرده بود هر هفته روزهای دوشنبه و پنج شنبه در دربار حاضر شود.
دربار عباسی به قدری وحشت داشت که به این مقدار کفایت نکرد؛ بلکه «معتز» امام را بازداشت و زندانی کرد و حتی به «سعید حاجب» دستور داد که امام را به سمت کوفه حرکت دهند و در راه، او را به قتل برسانند، ولی پس از سه روز، ترکان، خود او را به هلاکت رساندند.
پس از «معتزّ»، «مهتدی» نیز امام را بازداشت و زندانی کرد و تصمیم به قتل حضرت داشت که خداوند مهلت نداد و ترکان بر ضد او شوریدند و وی را به قتل رساندند.
ابعاد هفتگانه فعالیت امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ
امام عسکری ـ علیه السلام ـ با وجود همه این فشارها و نظارت ها و مراقبت های بی وقفه حکومت عباسی، یک سلسله فعالیت های سیاسی و اجتماعی و علمی در جهت حفظ اسلام و مبارزه با افکار ضداسلامی انجام می داد که می توان آنها را بدین گونه خلاصه کرد:
1. کوشش های علمی در دفاع از آیین اسلام و رد اشکال ها و شبهات مخالفان، و نیز تبیین اندیشه صحیح اسلامی؛
2. ایجاد شبکه ارتباطی با شیعیان مناطق مختلف از طریق تعیین نمایندگان و اعزام پیک ها و ارسال پیام ها؛
3. فعالیت های سرّی سیاسی، با وجود تمام نظارت ها و مراقبت های حکومت عباسی؛
4. حمایت و پشتیبانی مالی از شیعیان، به ویژه یاران خاص خود؛
5. تقویت و توجیه سیاسی رجال و عناصر مهم شیعه در برابر مشکلات؛
6. استفاده گسترده از آگاهی غیبی برای جلب منکران امامت و دل گرمی شیعیان؛

امام حسن عسکری(ع) و نص بر امامت آن حضرت (حضرت صاحب الزمان(عج)
7. آماده سازی شیعیان برای دوران غیبت فرزند خود، امام دوازدهم.
از آنجا که غائب شدن امام و رهبر، یک حادثه غیرطبیعی و نامأنوس است و باور کردن آن و نیز تحمل مشکلات ناشی از آن برای نوع مردم دشوار است، پیامبر اسلام و امامان پیشین، به تدریج مردم را با این موضوع آشنا می ساختند و افکار را برای پذیرش آن آماده می کردند.
این تلاش در عصر امام هادی ـ علیه السلام ـ و امام عسکری ـ علیه السلام ـ که زمان غیبت نزدیک می شد، به صورت محسوس تری به چشم می خورد؛ چنان که در زندگی امام هادی ـ علیه السلام ـ ، آن حضرت اقدامات خود را نوعاً توسط نمایندگان انجام می دادند و کمتر شخصاً با افراد تماس می گرفتند.
این معنا در زندگی امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ جلوه بیشتری یافت؛ زیرا امام از یک سو، با وجود تأکید بر تولد حضرت مهدی(عج)، او را تنها به شیعیان خاص و بسیار نزدیک نشان می داد و از سوی دیگر تماس مستقیم با خود آن حضرت روز به روز محدودتر و کمتر می شد، تا آنجایی که حتی سخنان خود را با اصحاب از پشت پرده بیان می کردند و حتی در خود شهر سامرا نیز به مراجعات و مسائل شیعیان از طریق نامه یا توسط نمایندگان خویش پاسخ می دادند و بدین ترتیب آنان را برای تحمل اوضاع و شرایط و تکالیف عصر غیبت و ارتباط غیرمستقیم با امام آماده می ساختند. این همان روشی است که بعدها امام دوازدهم در زمان غیبت صغری در پیش گرفتند و شیعیان را به تدریج برای دوران غیبت کبری آماده ساختند.

حضرت امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ در مدت امامت بسیار کوتاه خود، با معتز، مهتدی و معتمد عباسی هم عصر بود، از سوی هریک از این خلفا متحمل شدیدترین رنج و فشار گردید، چنان که بارها و بارها دستگیر و به زندان افتاد.
معتمد عباسی که خود در میان امت اسلام محبوبیتی نداشت، از اینکه می دید امت اسلام از شیعه و سنّی، یک پارچه بر تعظیم و بزرگداشت و احترام حضرت امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ اجماع کرده اند و آن حضرت را در فضیلت ، بر همه علویان و عباسیان برتر می دانند، بسیار خشمگین بود و به همین جهت تصمیم گرفت تا آن حضرت را ترور کند و به شهادت برساند. این گونه بود که در توطئه ای شوم، سمی به آن حضرت خورانید و او را در سنی کمتر از 30 سال به شهادت رساند.
حضرت امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ در زمان خود به بسیاریِ عبادت، پاک دامنی و از جهان بریدن و به خداوند متعال روی آوردن شهره آفاق بود و این مطلب در میان خواص و عوام، مورد قبول همگان بود، تا آنجا که وقتی امام در زندان علی بن نارمش ـ که یکی از دشمن ترین مردم با آل ابی طالب بود ـ زندانی بود، رفتار علی بن نارمش در برابر آن حضرت بدین گونه بود که در برابر آن امام، گونه بر خاک می نهاد و از روی بزرگداشت و احترام، هیچ گاه خیره به صورت آن حضرت نمی نگریست. هنگامی که امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ را از زندان وی بیرون بردند، بیشترین بصیرت را درباره آن حضرت داشت و در میان مردم، بهترین سخنان را درباره او بر زبان می آورد.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
انتظاری آگاهانه برای عهدی عاشقانه

انتظاری آگاهانه برای عهدی عاشقانه

در عرف روزنامه‌نگاری، برخی مطالب وابسته به زمان است و اگر انتشارشان کمی با تاخیر انجام شود، مطلب با اهمیتی محسوب نمی‌شود و از صفحه در می‌آید، اما گاهی باید برخی نکات را با کمی تاخیر بیان کرد، درست مانند همین مطلب.

پرچم افراشته بر جنازه‌ها

پرچم افراشته بر جنازه‌ها

آسمان، خاکستری است. زمین، یک دشت وسیع است پر از خانه‌های مخروبه و خرابه‌های سیمان و بتون و آجری که روزی دیوارهای خانه‌هایی بودند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

آشنایی با ضرب المثل ها

حکایتی از کلیله و دمنه

پیشخوان بیشتر