یائسگی از آن دسته مواردی است که همه تا حدودی از آن مطلع هستند اما تعداد کمی درمورد آن صحبت می کنند

یائسگی چیست؟

یائسگی بخشی طبیعی از بالا رفتن سن است و درواقع به 12 ماه بعد از آخرین قاعدگی گفته می شود. چند سال قبل از رسیدن به یائسگی، تغییراتی در چرخه ی قاعدگی، گر گرفتگی و علائم دیگر رخ می دهد. به این وضعیت تغییرات یائسگی یا پیس از یائسگی گفته می شود.
یائسگی بخشی طبیعی از بالا رفتن سن است و درواقع به 12 ماه بعد از آخرین قاعدگی گفته می شود. چند سال قبل از رسیدن به یائسگی، تغییراتی در چرخه ی قاعدگی، گر گرفتگی و علائم دیگر رخ می دهد. به این وضعیت تغییرات یائسگی یا پیس از یائسگی گفته می شود.
کد خبر: ۱۲۸۰۴۷۷

یائسگی از چه زمانی شروع می شود و تا چه زمانی ادامه دارد؟


به گزارش جام جم آنلاین به نقل از درمانکده یائسگی از آن دسته مواردی است که همه تا حدودی از آن مطلع هستند اما تعداد کمی درمورد آن صحبت می کنند. در نتیجه، سوالات و سوءتفاهمات بسیاری در این زمینه وجود دارد.


مثلا این سوال که یائسگی از چه زمانی شروع می شود را در نظر بگیرید: بسیاری می دانند که خودشان (یا مادرشان) چه زمانی دچار یائسگی شده اما پاسخ ها متعدد و متفاوت است (چون زمان هر شخص متفاوت است). همین موضوع درمورد تداوم یائسگی هم صادق است.

این مقاله درک بهتری از زمان شروع یائسگی، مدت زمان تداوم آن و راهکارهای کمک به این تغییر به دست می دهد، چون تنها چیزی که از تعرق شبانه بدتر است این است که ندانید این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد.


اصلا یائسگی چیست؟


یائسگی بخشی طبیعی از بالا رفتن سن است و درواقع به 12 ماه بعد از آخرین قاعدگی گفته می شود. چند سال قبل از رسیدن به یائسگی، تغییراتی در چرخه ی قاعدگی، گر گرفتگی و علائم دیگر رخ می دهد. به این وضعیت تغییرات یائسگی یا پیس از یائسگی گفته می شود.
به گفته ی جاناتان اسکافیر، متخصص زنان در مرکز پزشکی وکسنر در دانشگاه اهایو : "در مرحله ی پیش از یائسگی، تعداد تخمک های بانوان در تخمدان بسیار اندک می شود. از آن جایی که تخمک گذاری یا رهاسازی تخمک باعث قاعدگی م شود، با کم شدن تعداد تخمک ها، فاصله ی قاعدگی بیشتر و درنهایت کاملا متوقف می شود".
NIA توضیح می دهد که پیش از یائسگی تولید استروژن و پروژسترون (دو هورمونی که توسط تخمدان تولید می شود) متغیر است. تراکم استخوان بانوان کم تر می شود و مصرف انرژی او را دستخوش تغییر می کند. سلول های چربی هم تغییر م کند بنابراین وزن زنان سریع تر از قبل بالا می رود.
آریانا شولز داگلاس، نویسنده ی کتاب افسانه ی یائسگی: چیزهایی که مادر، پزشک و دوستانتان درمورد زندگی بعد از 35 سالگی به شما نگفته اند، موسس مرکز درمانی تولا در توسان، آریزونا، می گوید: درحالی که یائسگی معمولا با بالا رفتن سن به طور طبیعی اتفاق می افتد، اما ممکن است با برداشتن تخمک ها هم رخ دهد. او در ادامه می افزاید: "حتی اگر بدون دست زدن به تخمک ها تنها رحم برداشته شود، باز هم ممکن است علائمی رخ دهد."
یائسگی معمولا از چه زمانی شروع می شود؟
هر زن با دیگری فرق می کند اما معمولا تغییرات یائسگی بین سنین 45 و 55 سال شروع می شود. ماری جین مینکین، پرفسور بالینی مامایی و بیماری های زنان و علوم باروری در دانشگاه پزشکی ییل، می گوید: "یائسگی در بعضی زنان از 35 سالگی شروع می شود درحالی که بعضی دیگر تا 60 سالگی دستخوش این تغییر نمی شوند."
به گفته ی او : "سابقه ی خانوادگی عامل پیش بینی کننده معقولی است. اگر تمام اعضای خانواده دچار یائسگی زودهنگام شده باشند، به احتمال زیاد برای شما هم همین طور است."
زمان اولین قاعدگی نیز می تواند در پیش بینی زمان پیش از یائسگی موثر باشد. طبق تحقیقی که در سال 2017 در روزنامه ی تولید مثل بشر به چاپ رسید، زنانی که در 11 سالگی یا قبل از آن اولین قاعدگی خود را تجربه کرده باشند، 80 درصد بیشتر از کسانی که در 12 یا 13 سالگی پریود شده باشند، قبل از 40 سالگی یائسه می شوند.
بیشتر بدانید: علائم یائسگی در زنان چیست؟علائم یائسگی تا چه مدت ادامه دارد؟
تغییرات یائسگی فرایند سریعی نیست. معمولا تا 7 سال ادامه دارد اما به گفته ی NIA ممکن است تا 14 سال طول بکشد.
لازم به تاکید است، تا زمانی که یک سال کامل پریود نشوید، یائسگی به طور رسمی آغاز نمی شود. دکتر مینکین م گوید: "اگر شش ماه پریود نشوید و بعد دوباره پریود شوید، محاسبه دوباره از نو آغاز می شود پس باید 12 ماه دیگر بدون قاعدگی بگذرد تا یائسه محسوب شوید."
علائم یائسگی چیست و در این باره چه کار می توان انجام داد؟
در مرحله ی پیش از یائسگی، زنان متوجه به هم خوردن نظم قاعدگی می شوند. دکتر مینکین می گوید: "ممکن است فاصله ی هر دوره کوتاه یا طولانی شود و خونریزی شدید یا ضعیف تر باشد." به علاوه، به گفته ی NIA علائمی از قبیل گر گرفتگی، خشکی واژن، بی اختیاری، بی میلی به رابطه ی جنسی و اختلال در خواب هم به وجود می آید.
درمجموع، می توان علائم پیش از یائسگی را با استروژن تراپی تسهیل بخشید. دکتر اسکافیر می گوید: "این اولین راه درمان است." به گفته ی دکتر مینکین: "این روش خطری ندارد و در زمینه های دیگر هم یاری رسان است. مثلا قرص های ضد بارداری در دوز پایین تاثیر خوبی دارد و افرادی که از خونریزی شدید رنج می برند می توانند از آی یو دی حاوی پروژسترون استفاده کنند."
دکتر اسکافیر می گوید: "پزشک به زنانی که نمی خواهند تحت استروژن تراپی قرار بگیرند یا به دلایلی نمی توانند از این روش استفاده کنند، داروی ضد افسردگی پاروکستین (همان پاکسیل) تجویز می کند که در تسکین برخی علائم یائسگی موثر است."
دکتر مینکین از روش های موثر دیگر هم نام می برد: داروهایی که به نسخه نیاز ندارد مانند رمیفمن (کوهوش سیاه آلمانی)، رلیزن (عصاره ی گرده ی سوئدی) و فمارل (محصولی است از عصاره ی سویا که به نسخه نیاز ندارد) برای گر گرفتگی و اختلال در خواب، مرطوب کننده ی واژن تحت عنوان Replens and Revaree که در بهبود خشکی واژن موثر است، تستسترون تراپی یا محصولی به نام ریستلا که به افزایش گردش خون لگن کمک می کند و در افزایش میل جنسی موثر است و تغذیه ی خوب و ورزش که به موارد دیگر کمک می کند. دکتر شولز داگلاس می گوید: "مدیتیشن و یوگا هنگام غروب، کاهش مصرف کافئین طوری که تا 3 بعدازظهر کافئین در بدنتان نباشد، دقت در مصرف شکر و عدم نوشیدن مشروب قبل از خواب به مشکل بی خوابی کمک می کند.
اگر فکر می کنید درحال تجربه مراحل پیش از یائسگی یا تغییرات یائسگی هستید، یا از قبل یائسه شده اید، با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید. پزشک می تواند به تمام سوالات شما پاسخ دهد و در هر مرحله راهنمای شما باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها