اغلب شرکت های صنعتی دنبال راهکارهایی برای بهینه سازی مصرف آب هستند. بهبود سیستم لوله کشی آب، یکی از اولین پیش بینی ها برای حفظ آب مصرفی تا رسیدن به کارگاه و یا کارخانه است. میزان به هدر رفتن آب، در بخش لوله کشی خود یکی از معضلات پیش از مصرف است.
کد خبر: ۱۲۸۰۱۹۶
اغلب شرکت های صنعتی دنبال راهکارهایی برای بهینه سازی مصرف آب هستند. بهبود سیستم لوله کشی آب، یکی  از اولین پیش بینی ها برای حفظ آب مصرفی تا رسیدن به کارگاه و یا کارخانه است. میزان به هدر رفتن آب، در بخش لوله کشی خود یکی از معضلات پیش از مصرف است.
 
یکی از راهکارهای بهینه سازی، استفاده از شیرهای گیت و شیرفلکه هی چدنی در لوله های آب می باشد. کاربرد این نوع از شیرآلات بیشتر در لوله های پرفشار است.
 
با استفاده از شیرهای گیت از جنس های چدن و سایر جنس هاو جلوگیری از برون ریز آب می توانیم به راحتی حجم آب مصرفی را کاهش دهیم. شیرهای گیت از متداول ترین شیرآلات لوله کشی هستند. با استفاده از پیچی که در بالای گیت قرار دارد، جریان آب را به طور کامل قطع یا وصل می کنند. با انتخاب  حالت بالا رونده یا پایین آوردن گیت داخلی، شیرهای گیت برای قطع جریان آب بسیار مطمئن هستند . که بهترین حالت برای صرفه جویی در هدررفت آب می شوند.
 
تاثیر شیرهای چدنی و گیت ولو بر کاهش آب مصرفی صنایع
 
این شیرها غالبا بعنوان شیرهای قطع کننده در خطوط اصلی تامین آب و انشعابات آن، مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از شیرها، از توان بالایی برای انتقال مایعات با فشار زیاد برخوردارند. از نفوذ مایع به خارج توسط واشرهای منحصر به فردی که در شیرها تعبیه شده است، جلوگیری می شود. واشرهای بکار رفته در این مدل که در دو طرف لوله قرار دارند؛ جلوی عبور هرگونه سیال از خط لوله را می گیرند. در حقیقت هیچگونه منفذی برای عبور باقی نخواهد ماند.  این واشرها با بروز هر مشکلی، به راحتی توسط کارگرهای ساده قابل تعویض هستند.
 
اهمیت شیر آلات گیت چدنی
 
شیرهای گیت چدنی، از انواع شیرهای جریان خطی هستند که برای باز و بسته کردن جریان سیالات مورد استفاده قرار می گیرند. این شیرها اغلب در مصارف صنعتی کاربرد دارند. در شیر آلات گیت یک دریچه مستطیلی یا دایره ای داریم که بعنوان عضو مسدود کننده جریان آب بکار می رود. این دریچه به صورت عمود بر جریان حرکت می کند. ساختمان کامل این شیرهای گیت را در شکل می بینیم که از بدنه، صفحه گوه ای شکل با رویه سوراخدار، کلاهک بستن آب، دو واشر حلقه ای برای انسداد و ساقه تشکیل شده است.
 
به طور مثال در سیستم های تصفیه آب ؛ با استفاده از روش اتوماسیون، صدها تن آب به طور روزانه تصفیه می شود. علاوه بر رعایت قوانین زیست محیطی، زمان هم پارامتر تایین کننده ای است. با سه مرحله ساده می توانیم از هدر رفتن آب در حین فرآیند تصفیه جلوگیری کنیم. یکی از راهکارهای پیشنهادی شرکت بازرگانی غدیر، نصب شیرهای گیت و شیرآلات چدنی در مسیر جریان لوله آب است که باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شده است . با برآورد مصرف، خواهیم دید که حجم بیشتری از آب تصفیه می شود و از هدر رفتن مقادیر زیادی از آب هم جلوگیری می کند.
 
کنترل آب مصرفی صنایع مختلف
 
همانطور که می دانیم در صنایع، حجم  مصرف آب بسیار بالاست. در این مبحث علاوه بر فرهنگسازی مصرف کمتر و بهینه آب در صنعت و منازل و کشاورزی، نیاز به استفاده از فناوری های جدید خواهیم داشت. روش مصرف آب در صنایع مختلف متفاوت است.به طور مثال در صنعت نساجی مصرف آب رکن اصلیست و حجم بسیار بالایی از مصرف را در این صنعت و صنایع وابسته شاهدیم. در کشاورزی بیشترین مقدار حجم مصرفی آب را داریم. همینطور بیش از هفتاد درصد از آب جهان صرف صنعت کشاورزی می شود.در کشاورزی راهکارهای زیادی توصیه می شوند که یکی از این راهکارها استفاده از فناوری های تازه تری برای کنترل فشار آب می باشد. مثال دیگر مصرف آب در صنعت فولاد است .در این صنعت، برای تولید هر کیلوگرم فولاد به هشت لیتر آب نیاز داریم. با رویکرد توسعه اقتصادی، کم کردن هزینه ها و کم کردن مصرف آب در صنایع و کشاورزی، همه به سمت استفاده از فناوری های تازه تر برای جلوگیری از هدر رفت آب هستیم.
 
تاثیر شیرهای چدنی و گیت ولو بر کاهش آب مصرفی صنایع
 
در برخی از سیستم ها، سرعت جریان آب فاکتور مهمی است . در نتیجه نیاز به کنترل و تنظیم دقیق سرعت جریان آب داریم. در این مواقع اگر از یک شیر معمولی استفاده کنیم، مقداری از آب نا خواسته هدر می رود. در شرکتی مثل شرکت بازرگانی غدیر ؛ طراحان خطوط لوله ،شیرهای گیت را برای تامین جریان کامل آب در یک خط لوله قرار می دهند.درنتیجه کنترل جریان موجود، به میزان زیادی افزایش یافته و در مقابل، درست در لحظه ای که نیازی به جریان آب نیست، با مکانیزم شیرهای گیت، جریان آب کاملا مسدود می شود .
 
در آخرین نسل از شیرهای چدنی؛ تغییرات زیادی برای بهینه سازی آن دیده می شود. این تغییرات عبارتند از: ساقه یا یاتاقان با طراحی جدید، درپوش های بدون درز ، پوشش محافظ در برابر زنگ زدگی و خوردگی و واشرهای حلقه ای، این قطعات در صورت نیاز به راحتی توسط کارگرهای خطوط تعویض و تعمیر می شوند.

شرکت بازرگانی غدیر، با بیش از 18 سال سابقه و پشتوانه علمی و تجربی در تامین و تجهیز اقلام لوله کشی از جمله شیرهای گیت، استفاده از این شیرها را به تمامی واحد های صنعتی پیشنهاد می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت با آدرس http://www.ghadir-trd.com/ مراجعه کنید.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها