تحقیقات متعدد نشان می دهد که نگهداری گل و گیاه در خانه و محل کار صرف نظر از جنبه ی زیبایی که دارد، می تواند باعث آرامش افراد شده و به افزایش بهره وری کارمندان کمک کند.
تحقیقات متعدد نشان می دهد که نگهداری گل و گیاه در خانه و محل کار صرف نظر از جنبه ی زیبایی که دارد، می تواند باعث آرامش افراد شده و به افزایش بهره وری کارمندان کمک کند.
کد خبر: ۱۲۷۹۹۳۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از کوکا ،کارشناسان توصیه می کنند که به ازای هر 9 متر مربع بهتر است یک گلدان گل داشته باشید تا به پاک شدن فضای اطراف کمک کند، گفته می شود که گیاهان برای حذف فرمالدئید از هوا موثر هستند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید نگهداری گل ها و گیاهان مختلف در خانه و آپارتمان بیشتر آشنا شوید؛

 

1. پاک سازی هوای خانه

در زندگی امروزی بیشتر از 80 تا 90 درصد وقت افراد در فضای بسته سپری می شود. مطالعات نشان داده که آلودگی هوا در فضاهای بسته (خانه، محل کار، باشگاه ورزشی و غیره) می تواند خطر ابتلا به سکته مغزی، بیماری های قلبی، عفونت تنفسی در کودکان، بیماری مزمن انسداد ریه و سرطان ریه را افزایش دهد.

گیاهان اولین تصفیه کننده های طبیعت به شمار می روند، آن ها می توانند ترکیبات خطرناک موجود در سوخت، مبلمان و لباس ها را از بین ببرند.

تحقیقات متناقضی در این مورد وجود دارد و همه منابع به تحقیق ناسا در سال 1989 استناد می کنند اما باید بگوییم که این تحقیق در یک فضای بسیار کنترل شده انجام شد و به این منظور هر خانه به چیزی حدود 680 گیاه نیاز دارد.

می توان گفت که استفاده از گیاهان سبز و گل ها در منزل و محل کار می تواند خیلی ملایم به پاک سازی فضا کمک کند.

از بهترین گیاهان به پیشنهاد ناسا برای پاک سازی هوای خانه و محل کار می توان به گل چمچمه ای یا برگ قاشقی، پوتوس، پاپیتال یا پیچک معمولی، گل داودی، ژربرا، زبان مادر شوهر، نخل خیزرانی و گیاه عنکبوتی اشاره کرد.

 

2. افزایش اکسیژن محیط


نتایج یک مطالعه نشان داده که گیاهان و ریشه آن ها می توانند تا 10 درصد از دی اکسید کربن موجود در هوا را حذف کنند و به جای آن اکسیژن منتشر کنند پس فضا هایی که گیاهان بیشتری دارند، هوای سالم تر و پاک تری هم دارند.

3. کاهش التهاب مجاری تنفسی

هوای خشک می تواند باعث خشکی پوست و تحریک سیستم تنفسی افراد شده و احتمال ابتلا به سرماخوردگی، آنفلونزا و گلودرد را افزایش دهد؛ گل ها و گیاهان به دلیل مقادیر بالای آبی که دارند، می توانند تا حدودی به افزایش رطوبت محیط کمک کنند.

همچنین گفته می شود که گیاهان به عنوان یک فیلتر در برابر میکروب های هوا که ممکن است باعث التهاب مجاری تنفسی شوند، عمل می کنند.

یک مطالعه در دانشگاه ایالتی واشنگتن نشان داد که 20 درصد گرد و غبار هوا توسط گیاهان جذب می شود. گیاهانی که در این مطالعات مورد استفاده قرار گرفته اند، گیاهان معمولی خانگی و گل ها و گیاهان گرمسیری بودند.

4. بهبود خلق و خو

طبق مطالعات دانشگاه علوم پزشکی تگزاس، افرادی که وقت خود را صرف مراقبت از گیاهان می کنند، مهربان تر هستند و بهتر با دیگران رابطه برقرار می کنند.

طبق کتاب Holistic Solutions نگهداری از گل ها و گیاهان در منزل باعث آرامش افراد شده، به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند، باعث رضایت شغلی می شود و به بهبود روابط با دیگران کمک می کند.

 

یک مطالعه نشان داد که گل هایی مانند گل رز و گل نیلوفر بلافاصله بر روی شادی افراد اثر می گذارند و باعث تقویت حافظه خواهند شد.

باغبانی درمانی Horticulture therapy یا (HT)

باغبانی درمانی امروزه به عنوان یک روش درمانی جدید ارائه شده که خطر ابتلا به زوال عقل را 36 درصد کاهش می دهد. همچنین باغبانی درمانی به بهبود روابط اجتماعی، تقویت حافظه، درمان افسردگی و افزایش قدرت عضلات بدن کمک می کند.

5. تقویت حافظه و تمرکز

نگهداری از گیاهان در خانه باعث می شود که ما به طبیعت نزدیک تر شویم و همین باعث تقویت حافظه و تمرکز و بهتر فکر کردن افراد می شود.

مطالعات در دانشگاه استنفورد نشان می دهد که حتی تصاویر طبیعت هم می توانند باعث تقویت حافظه در افراد شوند. یک مطالعه نشان داده که افراد پس از دیدن فضاهای سبز، ضربان قلب کمتری داشتند و این نشان می دهد که تصاویر طبیعت هم می تواند به بهبود استرس کمک کند.

6. درمان بی خوابی

برخی گیاهان مانند اسطوخودوس و گل یاس دارای خواص آرام بخش طبیعی هستند و به درمان بی خواب کمک می کنند؛ مطالعات نشان داده، افرادی که در اتاق خواب از این گل ها نگهداری می کنند، استرس و اضطراب کم تری دارند و راحت تر می خوابند.

 

7. کاهش آلودگی صورتی محیط

اگر در یک جای شلوغ و نزدیک خیابان زندگی می کنید، می توانید از گیاهان مختلف برای کاهش سر و صدا استفاده کنید.

جالب است بدانید که گل ها و گیاهان امواج صوتی را جذب کرده و باعث کاهش سر و صدای محیط می شوند. کارشناسان توصیه می کنند که به این منظور از گیاهانی با برگ های پهن و یا درختچه ها استفاده کنید.

8. خوشبو کننده طبیعی هوا

به جای استفاده از خوشبو کننده های مصنوعی، می توانید از گل یاس، گل ارکیده، اسطوخودوس و برگ قاشقی برای خوشبو شدن فضای خانه استفاده کنید.

9. دارو های طبیعی

برخی از گیاهان دارای خواص دارویی قوی هستند که می توان از آن ها برای درمان بیماری استفاده کرد؛

گیاه آلوئه ورا دارای ژل است که می تواند به عنوان مرطوب کننده طبیعی استفاده شود و به درمان بریدگی ها و سوختگی ها کمک کند.

گیاه آویشن که بیشتر در آشپزی کاربرد دارد می تواند برای درمان گلودرد موثر باشد.

 

برگ های گیاه کاری که یک ادویه پرطرفدار در آشپزی محسوب می شود برای بهبود سلامت قلب مفید هستند.

10. دکوراسیون خانه را زیبا می کنند

استفاده از گل ها و گیاهان در دکوراسیون خانه می تواند باعث مدرن تر و زیبا تر شدن فضای داخلی اتاق نشیمن و دفتر کار شود؛ شما می توانید گیاهان مختلف را در گلدان به دیوار بزنید یا در کنار مبلمان خود قرار دهید.

با وجود همه ی این فواید فراموش نکنید که برخی گل ها و گیاهان آپارتمانی ممکن است در برخی افراد باعث آلرزِ و حساسیت شوند. همچنین برخی گیاهان برای حیوانات خانگی و کودکان بسیار سمی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها