نماد سهام، به عنوان سمبل شرکت بورسی ارائه دهنده آن سهام شناخته می شود. نماد سهام رشته ای از حروف است که برای شناسایی سهام، اوراق قرضه، صندوق متقابل یا هر چیز مورد معامله در بورس استفاده می شود. نماد سهام، حروف اختصاری است که برای شناسایی ساده تر یک سهام معاملاتی خاص در بورس استفاده می شود. نماد سهام ممکن است از حروف، اعداد یا ترکیبی از هردو تشکیل شود.

نماد یک سهام، در واقع به طور مختصر معرف ماهیت و گروه شرکت مذکور است؛ در انتخاب نام نماد بورسی فاکتورهای مختلفی دخیل هستند که در ادامه به نحوه نامگذاری نماد شرکت های بورسی می پردزایم.

نماد سهام چیست؟

نماد سهام مخفف اختصاری است که برای شناسایی شرکت های دارای معامله عمومی استفاده می شود. هنگامی که یک شرکت تصمیم به معامله عمومی می گیرد، یک نماد سهام منحصر به فرد را برای تمایز خود از سایر شرکت ها در بورس انتخاب می کند.

نمادهای بورس به سهولت معاملات بورسی کمک می کنند. در گذشته معامله گران با فریاد زدن نام یک شرکت، سفارشات را ابلاغ می کردند، نمادهای سهام برای کاهش زمان لازم برای انتشار اطلاعات معرفی شدند.

نامگذاری نمادهای بورسی در بازار سرمایه ایران در سالهای اخیر به یکی از بحث های جدی معامله گران تبدیل شده است چرا که آنها معتقدند بورس ایران نیز مثل بورسهای جهانی می بایست به سمتی حرکت کند که حروف و کاراکترهای به کار رفته در نام نماد بورسی تا حدی با شرکت مذکور سنخیت داشته باشد و یا به اختصار معرف ماهیت شرکت مذکور باشد.

اما به دلیل مشکلاتی که در سامانه قبلی TSE وجود داشت و اسم نماد شرکت ها با محدودیت کاراکتر رو به رو بود، مسئولین مجبور به انتخاب نمادهای بعضاً نامتعارف برای برخی نمادهای تازه وارد به بورس شدند.

نماد بورسی چیست و چگونه انتخاب میشود ؟

نحوه نامگذاری یک نماد بورسی چگونه است؟

نمادهای بورسی از دو بخش مهم تشکیل شده‌اند بخش اول نماد شرکت های بورسی نشان‌ دهنده‌ صنعتی است که آن شرکت در آن فعالیت می‌کند و بخش دوم نماد شرکت های بورسی، خلاصه‌ای از نام اصلی شرکت است. نحوه نامگذاری نماد سهام شرکت های بورسی به شکلی است که باعث می‌شود روند شناسایی و دسته‌بندی شرکت‌ها آسان شود.

شما می توانید با مراجعه به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس به نشانیtsetmc.com تمام نمادها و صنعت مربوط به آن‌ها را در قسمت «دیده بان بازار» مشاهده کنید.

در بورس‌های جهانی برای اینکه راحت‌تر بشود اسم هر شرکت را نام برد یک نماد به آن اختصاص می‌دهند یک نماد که از چند کاراکتر کوچک و از چند حرف  تشکیل شده است به نام نماد بورسی شناخته می شود. در بورس ایران هم همین طور است شرکت‌ها در بورس یک تقسیم‌بندی کلی دارند و هر‌کدام از آنها در یک گروهی هستند مثلا:

شرکت ها به گروه بانک‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، شرکت‌های خودرویی، شرکت‌های قندی، شرکت‌های سیمانی، کاشی و سرامیک و گروه‌های دیگر… تقسیم بندی می شوند.

سهام گروه فلزات با حرف ف شروع می شود مانند فملی گروه خودرو با حرف خ شروع می شود مانند خساپا، گروه محصولات غذایی با حرف «غ»، نماد گروه ماشین آلات با حرف “ب” که البته برخی استثنا ها هم وجود دارد. به عنوان مثال نماد بانک ها با حرف و شروع می شود اما نماد بانک دی “دی” است.

سرمایه گذاران اگر می‌خواهند با یک متخصص بازار بورس صحبت کنند، بهتر است اصطلاحات و زبان مشترک با او را بدانند. به‌عنوان مثال وقتی در مورد سهم یک شرکت می خواهیم صحبت می‌کنیم، به‌جای اسم طولانی یا عنوان کامل شرکت مورد نظر از نماد بورسی آن شرکت استفاده کنیم. مثلا بگوید در حال حاضر قیمت سهام “شاراک” (پتروشیمی اراک) در حال افزایش یا کاهش است؟