ظرفیت بستری بیمارستان ها تکمیل شده و به همین دلیل بسیاری از مبتلایان به کرونا در نوبت بستری شدن قرار می گیرند که این خود می تواند نرخ سرایت را بالا ببرد.
کد خبر: ۱۲۷۹۴۷۳

به گزارش جام جم آنلاین ، در حالی که بیمارستان ها برای بستری کردن بیماران جدید با کمبود ظرفیت روبرو هستند از امروز قوانین سخت گیرانه ای همچون جریمه شدن در صورت نزدن ماسک اعمال شد با این حال مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا می گوید این قوانین کافی نیست و باید محدودیت های سختگیرانه تری اعمال شود چرا که اوضاع در کشور به شدت بحرانی است.

گفت و گو با این پزشک متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه می آید:

 

بیمارستان ها جای سوزن انداختن نیست. ارزیابی وضعیت کنونی حاکم بر کشور چگونه است؟

قدرت انتقال ویروس کرونا از خرداد ماه بالاتر رفته بود اما تجمعات اخیر باعث شد چرخه سرایت بیشتر شود و در برخی از خانواده ها همه اعضا از مادربزرگ و پدربزرگ گرفته تا کودکان کم سن و سال مبتلا شدند. باید سخت گیری بیشتری اعمال شود و هرگونه تجمع را ممنوع اعلام کنند. باید این بیماری را کنترل کرد؛ بیمارستان ها واقعا دیگر جای خالی ندارند.

 

 

گویا نرخ ابتلا به کودکان بالاتر رفته. درست است؟

بالاخره وقتی یک خانواده گرفتار ویروس کرونا شود کودکان هم در معرض ابتلا قرار می گیرند.

 

در سطح جهان گفته می شود نرخ ابتلا به کرونا به شدت افزایش یافته اما در مقابل نرخ مرگ و میر پایین آمده است. این فرضیه ضعیف شدن ویروس صحت دارد؟

نه، ویروس ضعیف نشده است. ویروس کرونا با قدرت سرایت بالا در جوامع حضور دارد اما دنیا اکنون در درمان و احیای مریض های بدحال تجربه پیدا کرده است. در ایران ما در فروردین و اردیبهشت واقعا با یک اوج روبرو بودیم. البته آن زمان برخی از استان ها هنوز درگیر کرونا نشده بودند. از آن زمان تجربه زیادی در رابطه با کرونا حاصل و داروهای مختلف برای درمان بیماران به کار گرفته شد. تحقیقات زیادی نیز در رابطه با کرونا انجام شد و داروهای زیادی هم به مرحله آزمایش رسید. بخشی از این تجربه مربوط به نگهداری از بیماران بدحال و بستری شده در آی سی یو بود. نحوه مراقبت از این بیماران پیشرفت کرد تا در نهایت اکنون مرگ و میر در سطح دنیا کمتر شده است. متاسفانه اکنون افراد سن بالا و افرادی که بیماری های زمینه ای دارند به شدت گرفتار بیماری هستند و همین افراد هستند که بخش مهم آمار مرگ و میر را تشکیل می دهند.

 

پیش از این گفته بودید که موج دوم کرونا پاییز می آید و موج سوم در زمستان خواهد بود. چطور می توان جلوی شیوع موج سوم را گرفت؟

اگر اوضاع به همین روال پیش برود و نتوانند جلوی تجمعات را بگیرند با شرایط سخت تری روبرو می شویم. باید جرایمی را اعمال کنند. الان همه جای دنیا شرایط همین است. در برخی از کشورها با همین جرایم موفق شدند تا حدودی مردم را کنترل کنند. اما برای ما اگر چنین شرایطی ادامه داشته باشد دیگر اصلا با موج کار نداریم، ما مدام بر روی یک موج هستیم. یعنی دیگر موج سوم، چهارم و پنجم نداریم. نمی دانیم این ویروس چند وقت دیگر با ماست. واقعا وضعیت دیگر از این بدتر نمی شود.

نظریه های مربوط به موثر بودن واکسن آنفلوآنزا در مقابل کرونا همچنان به قوت خود باقی است. در اینباره چه نظری دارید؟

نه ، چنین چیزی ثابت نشده است. ویروس کرونا کاملا متفاوت با ویروس آنفلوآنزا است. همزمانی این دو بیماری با یکدیگر خیلی سخت خواهد شد.

گفته می شود واکسن کرونا در ایران در حال آزمایش انسانی است. این واکسن مربوط به شرکت های داروسازی خارج از کشور است و یا اینکه مربوط به تولید داخلی می شود؟

بله آزمایش واکسن کرونا قرار است به زودی در ایران انجام بشود و این واکسن مربوط به خود ایران است.

 

به نظر شما وضعیت بحرانی که هم اکنون بر جامعه حکمفرماست چه زمانی کنترل می شود؟

زمانی که آمار ابتلا پایین تر بیاید آمار مرگ و میر هم فروکش می کند. به همین ترتیب آمار بستری شدن هم کاهش پیدا می کند. حتی در موارد مربوط به ماندن در نوبت بستری شدن هم به شدت کاهش پیدا می کند. الان اوضاع بسیار بحرانی است و بیمارستان ها دیگر تخت خالی ندارند و تعداد بیماران بسیار زیاد شده. اوضاع از این هم بدتر شود دیگر واقعا نمی دانیم چکار باید بکنیم. تنها راه این است که مردم رعایت کنند. مدام می گوییم مردم نباید تجمع کنند و فاصله گذاری اجتماعی هم باید رعایت شود. ماسک اجباری است و دست شستن هم که دیگر نیازی به گفتن ندارد که باید انجام شود. مردم باید این نکات را رعایت کنند و اگر نکنند باید به شدت جریمه شوند. وقتی فردی مبتلا باشد و این پروتکل ها را رعایت نکند باید بداند که باعث ابتلای سایر افراد هم می شود. این افراد مرتکب جرم شده اند. از سویی دولت هم باید از تجمعات جلوگیری کند و جلوی مسافرت ها را بگیرد. باید سخت گیری شود تا مردم بالاخره مجاب به رعایت شوند. ما باید این سیر وحشتناک را آهسته تر کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها