یک اقتصاددان درباره بالا رفتن قیمت ارز گفت: باید دید جریان اخبار و اطلاعات و شایعات به کدام سمت می روند. اگر اتفاقات اخیر مثبت باشد قیمت ارز کاهش پیدا می کند. در بخشی حتی ممکن است آمریکا عامدانه اخبار جعلی صادر کند و از طریق شبکه های مجازی در داخل ایران نشر پیدا کنند و بازار ها را متلاطم کنند.
کد خبر: ۱۲۷۹۴۳۷

مرتضی عزتی، اقتصاددان در گفتگو با جام جم آنلاین درباره نوسانات بازار ارز گفت: در اقتصادهای باثبات متغیرهای اقتصادی تعیین کننده نرخ ها در بازارهای مالی هستند اما در بعضی جاها که عوامل غیر اقتصادی قوی تر عمل می کنند یک سری تاثیرات خاص وجود دارد ایران نیز از همین نوع است. بخش عمده ای از تغییر نرخ در بازارهای مالی ایران بویژه در کوتاه مدت تحت تاثیر تغییرات متغیرهای غیر اقتصادی است از جمله متغیرهای سیاست، اخبار حتی شایعات سیاسی در این بازار تاثیرات زیادی دارد.

وی ادامه داد: افرادی که در بازار هستند اگر احساس کنند فردا اتفاقی می افتد و ممکن است وضع اقتصادی بدتر شود امکان دارد برخی نرخ های دارایی های باثبات تر مثل طلا و ارز و... بالا برود و اگر احتمال برود و یا انتظار داشته باشند که وضعیت اقتصادی بهبود پیدا می کند به سرعت نرخ دارایی های باثبات پایین می آید. یکبار اعلام می کنند وضع اقتصاد خوب شد و ارز تحت تاثیر قرار می گیرد. با خبر تحریم آمریکا نرخ بالا می رود.

او افزود: متاسفانه تغییر متغیرها و این عوامل در کشور ما بسیار بالا است. این باعث می شود تلاطم ها در بازارهای مالی و بازار ارز زیاد شود. با بالا رفتن احتمال انتخاب «بایدن» فعالان بازار که عموما متخصص نیستند و تحت تاثیر شایعات قرار دارند وضعیت را بهتر از زمان ترامپ ارزیابی می کنند و فکر می کنند ثبات به بازارها بر می گردد و نرخ ها کاهش پیدا می کند و برعکس. باید دید جریان اخبار و اطلاعات و شایعات به کدام سمت می روند. اگر اتفاقات اخیر مثبت باشد قیمت ارز کاهش پیدا می کند. در بخشی حتی ممکن است آمریکا عامدانه اخبار جعلی صادر کند و از طریق شبکه های مجازی در داخل ایران نشر پیدا کنند و بازار ها را متلاطم کنند.

عزتی اذعان کرد: اصلی ترین طرفی که مایل است در بازار ایران آشفتگی بیافریند آمریکا است و او تمام این اقدامات را انجام می دهد و شایعات پخش می شود. متاسفانه بخشی از مردم که سطح تخصص کمی در این بازارها دارند با این فعالیت ها به شدت تحت تاثیر شایعات قرار می گیرند.

او در پاسخ به این پرسش با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی چرا دولت از وضعیت خوب اقتصادی سخن می گوید گفت: دولت در جایگاهی قرار دارد که در آن جایگاه باید اخبار مثبتی منتشر کنند در ان مسئولیت نمی توان اخبار منفی منتشر کرد. قوه قضاییه و یا ریاست جمهوری یکی از قوای کشور هستند آنها می خواهند کشور را اداره کنند. ما در حکومت سه بخش مهم داریم و بقیه مردم هستند.

حاکمیت اقداماتی می کند حال درست یا غلط بودن بحث دیگری است ولی مسئولیت آنها اقتضا می کند اخبار مثبتی پخش کنند تا اقتصاد تحت تاثیر این خبرها قرار بگیرد. کار مقاماتی که اخبار منفی منتشر می کنند اشکال دارد من نمی خواهم بگویم دروغ گفتن خوب است و گفتن اخبار غلط کار درستی است! ولی وظیفه آنها برای تثبیت اقتصاد و بهبود وضعیت این است که باید اخبار مثبت بگویند و اخبار منفی را کتمان کنند. البته کتمان کردن نباید به دروغ گفتن تبدیل شود. ولی باید جریان خبری مثبت شود.

این اقتصاددان درباره رفتار و سیاست های بانک مرکزی در خصوص دلار تصصریح کرد: با قاطعیت می گویم در مجموع با توجه به فشار های متعددی که بر روی صادرات ما است و محدودیت هایی که در انتقال ارز به داخل کشور داریم و حتی با محدودیت های فراوان ما در خرید و فروش و مبادله به نظر می رسد اگر بانک مرکزی خوب عمل نمی کرد نرخ ارزهای خارجی بسیار بالاتر از این می رفت. به نظر می رسد، با اینکه انتظار ما این است قیمت ها پایین بماند و نرخ ارز مثلا سه هزار تومان شود ولی همه چیز در اختیار ما نیست و اختلافات و درگیری هایی که با آمریکا و سایر کشور ها داریم تعیین کننده بسیاری از مسائل هستند اگر این اختلافات حل می شد تغییری رخ نمی داد و کسی متوجه چیزی نمی شد.اگر محدودیت ها وجود نداشت وضعیت از این بهتر بود و بانک مرکزی در این وضعیت تلاش خود را کرد اگر چه وضعیت ایده آل نیست ولی تلاش او جلوی افزایش نرخ ارز را گرفت کشور های بسیاری با تحریم هایی بسیار کمتر از این ها به نرخ هیا ارز بسیار بسیار بالایی رسیده اند در این مقایسه می توان به این نتیجه رسید که سیاست های بانک مرکزی نسبتا خوب بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها