واحد آیین‌ها، موکب‌ها و هیئت‌های حسینی وابسته به عتبه حسینی و عباسی در بیانیه‌ای در خصوص حوادث روز گذشته در استان کربلا توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر: ۱۲۷۹۰۵۱

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، واحد آیین ها، موکب ها و هیئت‌های حسینی در عراق و جهان اسلام وابسته به عتبه حسینی و عباسی روز سه شنبه بیانیه‌ای در خصوص حوادث امروز در استان کربلا صادر کرد.

در بیانیه این واحد آمده است: «تلاش‌های عظیم سازمانی و امنیتی که هرساله طرف‌های ذیربط در کربلا و دولت مرکزی برای برگزاری مراسم اربعین به بهترین صورت انجام می‌دهند بر کسی پوشیده نیست، تلاشی که نشانگر اخلاق این ملت کریم است که فداکاری کرده و تابع رویکرد رهبر خود امام حسین (ع) در اصلاح هر گمراهی در دین جدش (ص) هستند.»

در ادامه بیانیه آمده: «عرف اینگونه است که ده روز اول محرم در هر شهری عزای امام حسین برپا شود و مراسم اربعین نیز در کربلا و با حضور موکب‌هایی از هر استان برگزار می‌شود و موکب‌های استان کربلا نیز به خدمت رسانی به زائران در مراسم اربعین مشغول می‌شوند.»

واحد تشریفات، موکب‌ها و هیئت‌های حسینی در عراق و جهان اسلام از زمان تاسیس عتبه حسینی در احیای شعائر حسینی به بهترین نحو نقش داشته و در دو بخش فعالیت می کند:

بخش سازمانی که در زمینه ثبت نام موکب‌های خدماتی و عزا که به صورت سالانه افزایش می‌یابد فعالیت می‌کند و به موکب‌ها و سرپرستشان شناسه‌های هویتی اعطا می‌کند و مشخص کردن جدول ورود این موکب‌ها به کربلا در مراسم اربعین نیز از دیگر وظایف این بخش است.

بخش امنیتی نیز بخش دوم فعالیت این واحد است که از طریق اقدامات تایید مدارک با همکاری دستگاه‌ های امنیتی همکاری می‌کند و هر موکب در ایست و بازرسی‌ها در ورودی استان‌ها برای خدمت رسانی وارد استان می‌شوند.

این واحد توضیح داد که یکی اقدامات این بخش تعهد گرفتن از سرپرست موکب با مشخص کردن همه افراد حاضر برای خدمت رسانی است که جلوی هر اقدام ناقض امنیت را خواهد گرفت و در راستای حفظ جان زائران انجام می شود چرا که این موکب ها در شهر کربلا و منطقه عتبه مقدسه حسینی و عباسی رفت و آمد خواهند داشت.

 این واحد در ادامه بیانیه اشاره کرد که هیچ موکبی ثبت نشده‌ای نمی‌تواند وارد کربلا شود چرا که اقدامات قانونی برای حفظ جان زائران حسینی را پشت سر نگذاشته از این رو برای حفاظت از جان همه از ورود آن خودداری می‌شود اما موکب‌های واجد شرایط بدون بازرسی وارد منطقه می‌شوند، همانگونه که عدم ثبت نام هر موکب و اصرار برای ورود به کربلا، تعرض به حقوق موکب‌های ثبت نام کرده و جدول زمانی ورود آنها خواهد بود و درنهایت تعرضی به اقتدار و عزای حسینی و مراسم اربعین می‌شود، مراسمی که ما خدمت و ساماندهی آن را به رخ جهان می‌کشیم.

این واحد همچنین اشاره کرد که آنچه برای موکب یکی از برادران از استان ذی قار رخ داد که قصد ورود در روز ۱۸ صفر را داشت اصرار به ورود به منطقه عزاداری بدون دریافت موافقت‌های رسمی ذکر شده بود چرا که نه موکبشان ثبت شده بود و نه در کاروان استان خود وارد شده بودند.

بیانیه مذکور افزود که هنگامی که به آنها اطلاع داده شد این دستورات و قوانین برای حفاظت از جان خود و زائران و ساماندهی مراسم عزای حسینی است و باید به عقب بازگردند، مخالفت کرده و به زور قصد ورود داشتند که این امر امنیت زائران را در معرض خطر قرار می‌دهد و موجب تخریب هیبت مراسم عزای سیدالشهدا و نادیده گرفتن عرف حسینی که همه به آن احترام می‌گذارند می‌شود از این رو نیروهای امنیتی با آنها بر اساس ضوابط برخورد کردند.

این واحد تاکید کرد که این اقدامات برای همه موکب داران یکسان است و همه از آن مطلعند.

این واحد گفت که هیچ مسئولیتی نسبت به شعارهایی که هر موکب می‌دهند ندارد و شایعات خلاف واقع هستند و نیاز به اثبات دارند.

پیشتر برخی از تظاهرکنندگان عراقی که از استان‌های مختلف عراق به کربلا آمده بودند، در مقابل حرم حسینی شروع به شعار دادن و برهم ریختن امنیت و فضای برگزاری مراسم اربعین کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها